/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Pæren og andet sprænger
Fra : djabbic
Vist : 1313 gange
20 point
Dato : 13-04-09 20:03

Hej med jer!

Har et meget irriterende problem:
Er flyttet i lejlighed og har boet her i 3 mdr.
I den tid er der sket følgende:
- I stuen er mine to gennemsigtige store pærer sprunget og pæren i min ph-lampe.
- Endvidere er min kærestes hårtørrer og fladjern brændt sammen.

Synes det er rimelig mange ting på så kort tid. - levetid på 3 mdr?

Hvad kan dette skyldes og hvad kan der evt gøres?

- Kan endvidere fortælle at hver gang el-kogeren tændes, så dæmper lyset sig selv??

Kommentar
Fra : ara

Dato : 13-04-09 20:17

Har du ikke et måleapperat til at måle spændingen med.

Tjek om dine elpære er til 230-240V.

Hos det energiselskab jeg er ansat hos, opsætter jeg en "logger" når folk har
sådanne problemmer som du har. Så kan vi se hvad der er galt. Måske du har
for høj en spænding, men syntes så det er mærkeligt at lyset blinker hos dig.

mvh

Kommentar
Fra : taby

Dato : 13-04-09 20:18

Hej

Det lyder som en løs forbindelse i på nullederen. Tjek spændingen på lamperne med kogepladen tændt og derefter slukket. Den bør ikke have ændret sig ret meget. Et godt råd vil være at holde alt elektronik og hvidevarer slukket til fejlen er lokaliseret da der ved forværring kan komme op til 400V på 230V installationen...

Mvh. Tom Brix

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 30 point
Dato : 13-04-09 20:19

Ringe sammenspænding af Nul-skinnen. Termografering af bygningens hovedtavle kunne være klogt. Som ara skriver. Få målt spændingen. Noget kunne lugte af at Nul-punktet trækkes skævt så du får overspænding. Passer fint med at du kan konstatere spændingsfald når du trækker lidt effekt.

Kommentar
Fra : djabbic

Dato : 13-04-09 20:26

Tak for de hurtige svar.

Ara: Har nemlig ikke et måleapparat, men det skal jeg da vist ud og ha lånt. og med det med el-kogeren, så lige så snart den er tændt lyser pærerne kun på ca halv styrke, og lige så snart den er færdig lyser pærerne fuldt igen.

taby: er desværre ikke helt klar over hvad nullederen er?

Kommentar
Fra : djabbic

Dato : 13-04-09 20:27

3773: lyder meget fornuftigt det du skriver.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-04-09 20:30

Bor du til leje, så kontakt udlejer og få ham til at rekvirere en elektriker. Begrundelse: Mistanke om overspænding. En trikker finder ud af det på 0,0 . Og er der fejl, skal du ikke selv bøvle med det!

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 13-04-09 20:32

Enig med de andre i tråden. Det kan være en lumsk ting med nulfejl. Det er heller ikke sikkert du kan måle noget unormalt når du nu siger at en pære springer i løbet af 3 mdr. hvis det er en løs forbindelse i endten din tavle eller hovedtavlen i bygningen han fejlen variere med belastningen på nullederen. en temografering vil vise dette tydeligt. Det første du skal gøre er at få en fagmand til at måle og lave en træktest på alle ledninger i din tavle. - Din indbosforsikring vil normalt dække alle skader som følge at fejl i de faste elektriske installationer.

Her er et interessant eksempel
http://cubus-adsl.dk/elteknik/cases/nulfejl.php

Kommentar
Fra : djabbic

Dato : 13-04-09 20:33

3773 bor nemlig til leje..
Tak for svarene.. ville lige høre om det noget jeg selv kunne bakse med inden

Kommentar
Fra : djabbic

Dato : 13-04-09 20:34

JRST hold da op i er gode og tak for link

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-04-09 20:43

For et par år siden futtede min computer af grundet en null-fejl, dog kun strømforsyningen, men man står med håret i skuffen.

Godkendelse af svar
Fra : djabbic

Dato : 13-04-09 20:45

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : macmorten

Dato : 13-01-10 16:54

Her er noget som jeg synes er af yderst relevans i denne lange diskusion :

Jeg personligt har gennem de seneste ca. 10 - 15 år mistet følgende elektriske
ting simpelthen fordi de var brændt sammen :

1): 4 VHS-video-båndoptagere i prisklassen 3.500,- – 4.000,-. Elektronik-værk-
stedet oplyste telefonisk at symptomerne lød som om mother-boardet var
brændt af. Disse apparater er godkendt til 230 Volt !
2): 3 akkuboremaskiner : Bosch + Black & Decker + DeWalt ( alle godkendt til
230V ! )
3): Ca. 500 pærer købt i supermarkeder/byggecentrer - alle godkendt til 230V.

Sammenlagt anslagsvis ca. : 40.000,- på 10 år !
________________________________________________________________

På Dong's hjemmeside fandt jeg så i forrige uge ud af at DONG kontraktligt er
forpligtet til at levere 207 – 253 Volt !
D.v.s. at DONG kan levere betydeligt stærkere strøm end almindelige pærer
og diverse elektriske apparater/værktøj/maskiner/ er godkendt til !
Og direkte telefonisk adspurgt hvordan man som bruger kan løse DET pro-
blem svarede DONG at man så skal købe pærer som er godkendt til 250 Volt.
MEN :
Ved flere timer's søgning på 3w har jeg kun kunnet finde én eneste pære som
er godkendt til 250 Volt.
Og det er også kropumuligt at finde elektrisk udstyr godkendt til 250 Volt

Så det er i bund & grund noget forfærdeligt besynderligt & utilgiveligt noget.

Så nu har jeg sendt en forespørgsel til Energitilsynet m.h.p. at rejse en erstat-
ningssag overfor DONG på de itugåede apparater & pærer for ialt ca. 40.000,-.
Jeg kommer tilbage når Energitilsynet har svaret på min forespørgsel.