/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Herre Jeremias
Fra : tadeo
Vist : 2898 gange
50 point
Dato : 13-04-09 15:01

Dette udtryk er ofte blevet brugt i forskellige udtryksformer.

Hvor stammer det fra?

Hvad betyder det?

En acceptabel besvarelse, belønnes med fyrstelige 10 point.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-09 15:05
Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 13-04-09 15:08

Muligt, Herre og herrer, er svært at høre når det udtales

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-09 15:10

Det var nu også mere Jeremias og Jemini jeg tænkte på

Har du kikket i linket, og set om du ikke kan få det til at passe med udtrykket?

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 13-04-09 15:16

Det har jeg, men finder ikke rigtigt det jeg efterlyser,
nemlig, er det et af de udtryk man har hørt i radio/tv, af forskellige mennesker,
der bliver bedt om et kort svar, der har jeg ofte hørt udtrykket?

Kommentar
Fra : iah

Dato : 13-04-09 15:17

Citat
Tror du ikke du har hørt forkert og ordet er

Herrer Jemini??

>Nordsted1 Det er da iflg dit eget link herre jemini

herre jemini idiom • høj
faste vendinger
herre jemini
betydning
• mildt kraftudtryk, som signalerer irritation, overraskelse eller forskrækkelse
anmærkning
Udtryk, hvor “jemini” henføres til latin “O Jesus Domine” (Åh, Herre Jesus), sammenlign O JEsus doMINE.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-09 15:20

iah.... jeg skriver som jeg gør, fordi jeg aldrig har hørt udtrykket Jeremias

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-09 15:21

Og det er jo Jeremias der bliver spurgt til/om

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-09 15:33

Citat
Det har jeg, men finder ikke rigtigt det jeg efterlyser,
nemlig, er det et af de udtryk man har hørt i radio/tv, af forskellige mennesker,
der bliver bedt om et kort svar, der har jeg ofte hørt udtrykket?

Der syntes jeg der er mange af udtrykkene fra linket der passer (hvis udtrykket så er Jemini)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-04-09 15:34

Som linket henviser til er det korrekte udtryk Herre Jemini, men det er nok lagt mere synonymerne der bliver anvendt.

Grunden til at folk bruger Jeremiah er at det kan de bedre huske fra deres bibelhistorie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jeremiah

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 13-04-09 16:30

Men "Herre Jeremias" er også god nok, især på norsk benyttes denne variant:

Forklaringen har du her:
http://www.udfordringen.dk/bibel/kapitel.php?ID=24&nr=38

Selv kender jeg også bedst "Herre Jemini"...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-04-09 16:52

ordet herre i den forbindelse er taget ud af sammenhæng og lander i gætterier (iahs indlæg for eks)... ordet herre indgår overhovedet ikke i hverken jeremi eller jeremiah

i og for sig kan det omskrives til hvad man vil - hvorfor siger man "milde moses" osv ?

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 13-04-09 16:53

Oh, herre jerimias, her lovede jeg sølle 10 point, men det blev 40,
mine forventninger stiger.

svendgiversen, jeg tror du er inde på det rigtige,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-09 17:02

Citat
Hvad betyder det?

Rigtig meget forskelligt som du kan se af linket

Citat
herre jemini idiom • høj
faste vendinger
herre jemini
betydning
• mildt kraftudtryk, som signalerer irritation, overraskelse eller forskrækkelse
anmærkning
Udtryk, hvor “jemini” henføres til latin “O Jesus Domine” (Åh, Herre Jesus), sammenlign O JEsus doMINE.
synonymer
død og kritte
død og pine
det er som pokker
du almægtige
du alstyrende
du altforbarmende
du forbarmende
du fredsens
du glade verden
du godeste
du store kineser
for pokker
for syv søren
gode gud
hille den
hold da helt ferie
i himlens navn
jamen dog
milde makrel
milde mammon
milde moses
milde moster
så til søs
splitte mine bramsejl
tak skæbne
tak spids
kollokationer
ak, herre jemini
jamen herre jemini da
oh, herre jemini
eksempler
Altså det svarer til den diskussion, der også kører i den her streng, at børn skal have en far 'fordi de kan blive drillet, hvis ikke de har en'. Jamen Herre Jemini! Man kan jo også blive drillet, fordi man har fregner eller et mærkeligt navn.
Men manden har købt hus på Hambros Allé med en kvinde på 38 år - herre jemini, hun kunne være hans barnebarn.
associationer
ed
herregud
jammer
pokkers
skældsord

Kommentar
Fra : iah

Dato : 13-04-09 17:07

jemini, (formentlig en forvanskning af lat. Jesu domine Herre Jesus), udbrud, som især forekommer i forbindelsen herre jemini: herregud.

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 13-04-09 17:07

Tak for svaret svendgiversen.
Du kom nærmest

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-04-09 17:15

ved tråden er lukket men ...

det korrekte (oldtids navnet) for jeremiah/jeremi/jeremyah er Yirmeyahu og betyder han er Yirme(plus de andre fortolkninger af navnet)

altså han ersom kan siges i udbrud som "ham der jeremiah osv - eller ham jeremiah osv"

og så kan vi alle kalde - og tro hvad vi ellers har lyst til

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-09 17:24

Selv tak,

herre jemini