/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
knallert tlbage i 60,erne
Fra : klanger
Vist : 4094 gange
50 point
Dato : 12-04-09 22:26

Har en "kæmpe" diskution om regler om alder for at måtte køre knallert i ca. 1960...?

Diskutionen står på om man skulle være 15 eller 16 for, at måtte køre knallert, i "gamle dage".

På forhånd tak. Har Googlet men får ikke lige det svar.....

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 60 point
Dato : 12-04-09 22:33

Ja ja .
Jeg kunne heller ikke huske det ....meeen fandt ud af at man skulle være 16 år .
Det blev lavet om i år 2002 til 15 år.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-04-09 22:38

Citat
70'erne. .... Aldersgrænsen for knallertkørsel var i 1971 blevet sænket fra 16 til 15 ...

Undskyld ...det var i 1971 det blev sænket.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-09 23:10

I 60erne og først i 70erne skulle man være 16,

så blev det sat ned til 15 år....og det var det lige blevet da jeg fik knallert i 1972.

Kan så ikke lige huske hvornår det igen blev sat op til 16 år og også at der kom krav om knallertkørekort.

I 1976 blev det påbudt ved lov at bruge styrthjelm

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-09 23:35

Alderen blev igen sat op til 16 år lige FØR jeg fyldte 15 år .....i 1975.
Damned...
Jeg måtte så vente endnu et år før jeg ku' gøre vejene usikre på mit kæreste eje:

En lilla Puch 2-gears med forcromet tank, 'Engle-styr', dobbelt-forlygte, 'Racer udstødning', twin-saddel og 'hjemmestrikket' FODGEAR

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-09 23:43

'Original' modellen var dette noget kedeligere forelæg:

http://www.cssboxing.com/temp/puchms50.jpg

..så der var heldigvis rigelig tid til en større ombygning ..så man ikke blev helt til grin blandt de andres: Honda'er, Kreidlere, Store Puch'er og Yamaha'er.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 12-04-09 23:47

Man måtte så vidt jeg har fået at vide , køre 2 på knallerten dengeang i 1960 men man skulle være 16 år

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-04-09 00:43

Ak ja, jeg havde en sådan Puch 50, blot med twinsadel.

De to små udstødningsrør som Fanden havde skabt i en brandert stoppede til for et godt ord. Jeg fandt en lang fjeder der passede i hullet og satte den i en boremaskinne, så var hullerne renset på et øjeblik.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-09 08:08

LuffeA -> Man ku' også afmontere dem og 'futte dem af' i en go' gang knallert benzin. Hvis man da ikke skiftede 'potten' helt ud med et mere moderne udstødningsrør, gerne forsynet med en forcromet beskyttelsesplade ...med huller ..helst.

Ellers skruede man bare de små rør helt af

..og så ka' det ellers nok være, at vidunderet kom til at lyde en smule mere potent

..end den i virkeligheden var

Sød musik i ørerne på en 16 årig, men en pestilens for alle andre beboere på omkringliggende villaveje

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : klanger

Dato : 13-04-09 15:53

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-09 16:57

..og nu får man så også; alle de mange dejlige påængår ...for ..ik'; a' ku' husk' no'et ???

..eller også; husk': HELT OG ALDELES ...forkert

</TVIVLERBANDEN>