/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
admin
Fra : randrup42
Vist : 979 gange
200 point
Dato : 12-04-09 21:54

hejsa skal sætte en computer op i en cafe jeg ville høre om der er nogen der kender nogen programmer der kan overvåge,

og et program der kan gøre så man ikke kan ændre i nogen installeringer

håber i kan hjælpe men hvis kender andre programmer som er gode til mit formål så
skriv endelig

Kristoffr Randrup

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-04-09 22:09

Du kan bare lave et andet logind til dem der bruger maskinen. Så sætter du adgangskode på adm.kontoen (log ind) og så kan de ikke ændre i ret meget.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-04-09 22:10

Glem det med at overvåge det er ulovlig, du kan aktivere gæste kontoen og lade brugererne nøjes med den, sæt så en kode på din egen konto, sådan at de ikke kan bruge den til at gå ind og ændre ting og sager
Kontrol panel - Bruger konti

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 210 point
Dato : 12-04-09 22:12

Overvågning af brugere er ikke populært og i visse forbindelser decideret strafbart !!!

Da jeg for et par år siden arbejdede i Hovedbibliotekets IT-afdeling benyttede vi 2 værktøjer til at sikre pc'erne (..og det gør de vist stadig?)

1.) Et program til at hindre brugere adgang til visse funktioner i XP ?, ..uden at skulle en tur rundt om serverens muligheder for Group Policies i AD (Active Directory), nemlig det VB-script baserede Security Console: http://www.dougknox.com/xp/utils/xp_securityconsole.htm

2.) Et program der 'nulstiller' pc'en efter brug? Fås ik' meget bedre end DeepFreeze:

http://www.faronics.com/html/deepfreeze.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-04-09 22:13

Med Returnil virtual system, kan der INTET ændres på computeren, den er heller ikke modtagelig for virus med mere, alt der bliver installeret eller ændret, er væk igen næste gang computeren genstartes:
http://www.returnilvirtualsystem.com/products

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-09 22:41

Du finder flere sikkerheds 'tweaks' på denne side:

http://www.tweakxp.com/security_tweaks.aspx

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : randrup42

Dato : 12-04-09 23:40

jeg mener bare et program som holder øje hvilke hjemme sider de er inde på

Kommentar
Fra : randrup42

Dato : 12-04-09 23:53

nogen der kender et program som gør at man skal trykke en kode når man skal ændre i nogen indstillinger

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-09 00:37

Hvis det er XP Pro ???

Så kast dog et blik på :

1.) Kontrolpanel -> Administration -> Computeradministration -> Lokale brugere og grupper
2.) Kontrolpanel -> Administration -> Lokal sikkerhedspolitik

Det er hér, du som administrator kan opsætte program adgangsbetingelser for alle andre brugere.

Det er netop disse indstillinger du meget lettere kan sætte med Security Console. Programmet kan ligge på en alm. 3½ floppy og naturligvis også køres derfra. Når du har ændret det som skal ændres, så tager du blot floppyen ud og gemmer den væk. Vær opmærksom på, at selvom du evt. installerer programmet på harddisken, retter i opsætningen af XP og efterfølgende SLETTER programmet, så vil indstillingerne STADIG stå ved magt indtil du igen retter dem.

Andre brugere vil kun kunne rette i indstillingerne, hvis de er logget på som administrator også, hvilket du selvfølgelig ikke tillader under:

Kontrolpanel -> Brugerkonti.

Din egen administrator konti beskytter du naturligvis med et sikkert password:

http://www.pctools.com/guides/password/

Deepfreeze programmet, som 'fastfryser' hele pc'en i en bestemt opsætning er derimod er beskyttet af et password og kan ikke lukkes op igen uden brug af dette.

Man bli'r jo nemlig nødt til at lukke Deepfreeze op igen, når der f.eks. skal installeres opdateringer eller nye programmer. Ellers vil de være pist forsvundet ved næste genstart. Præcis som virus, spyware, soft-/hardwareændringer, ændrede opsætninger, oprettede mapper, Skrivebordstema'er, ulovligt downloadet film/musik, små pilfingre og andre 'nisser' der har ændret noget ...vil være sporløst forsvundet efter en genstart.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-09 00:51

Ps.
Citat
..et program som holder øje hvilke hjemme sider de er inde på

Et sådant behøver du ikke

Du vælger først at flytte mappen: Midlertidige internet filer ..hen et 'sikkert' sted. (f.eks. c:\bruger\weblog\ ...eller noget.)

Åben IE, vælg menuen:

Værktøjer -> Internetindstilliger -> fanen; Generelt -> afsnittet; Browserdata ->tryk knappen; [Indstilliger] -> afsnittet; Midlertidige internetfiler -> tryk knappen; [Flyt mappe...] -> angiv så mappen og tryk [Ok].

Fremover kan du i denne mappe holde et vist øje med brugernes færden på nettet. Hvis altså ikke brugeren har slettet browserdata, hvilket du naturligvis også kan forhindre

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-09 00:54

Jeg ka' allerede høre næste spørgsmål: Hvordan hindrer jeg brugerne i at slette browserdata?

Simpelt: Du nægter dem adgang til menuen: Værktøjer -> Internetindstilliger

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-09 00:59

Pps. De lidt 'skrappere' brugere hindrer du adgang til mappen: Midlertidige internet filer
..ved at skjule mappen (..hvilket normalt er default indstillingen) og samtidig nægte brugerne adgang til den menu i Stifinder som hedder:

Funktioner -> Mappeindstillinger...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-09 01:02

Ppps. Hvis du også har installeret Deepfreeze? Så glem alt om mappen: Midlertidige internet filer

Den vil blive slettet, når brugeren logger af ...lige som alt andet brugeren har fortaget sig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-04-09 01:09

Jeg river lige benet af fluen, det er dog et utroligt sludre humør molokylen er i

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-09 01:32

o.v.n. -> Han har fri i morgen, hvilket efterhånden er noget af en sjældenhed på disse kanter

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-09 01:41

Iøvrigt kan man da som regel også se hvilke sider brugeren har besøgt ved at kaste et blik på IE menuen ved 'Stjernen':

Favoritter -> fanen; Oversigt -> mappen; Idag

..hvis altså, at "Antal dage siderne er gemt i oversigten"; ikke er sat til: [0] i IE's browser menu:

Værktøjer -> Internetindstilliger -> fanen; Generelt -> afsnittet; Browserdata ->tryk knappen; [Indstilliger] -> afsnittet; Oversigt

Ja, der er mange bolde at holde i luften samtidig som administrator

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : randrup42

Dato : 04-05-09 20:21

Tak for svaret molokyle.