/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Priv. fællesveje ved sommerhus
Fra : tilhenrik
Vist : 851 gange
40 point
Dato : 12-04-09 16:51

Vil der være mulighed for at fremsætte krav om en fordelingsnøgle til fordelingen af udgifterne til grusveje i sommehusområde.Vejene er kategoriseret som private fællesveje på landet.Nogen af grundene har meget kort stikvej fra offentlig vej medens andre grunde har stamvej + stikvej..
Det er grundejerforeningen der har skøde på vejene men der er kun tinglyst at grundejerforeningen er berettiget til at tilvejebringe de nødvendige midler ved opkrævning fra medlemmerne .Der er ikke tinglyst noget om fordelingen og i dette tilfælde her er der jo stamvejene til forskel og disse stamveje er bredere og skal holdes i bedre stand end stikvejene.Dem der har stikvej fra offentlig vej har ikke grunde der grænser op til de andre veje.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-09 17:50

Ja, selvfølgelig er det muligt at fremsætte sådan et krav, ifølge privatvejsloven (efter brug af vejen).

§15 i https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=21854#A2

Jeg bor selv på en fælles privatvej, og der har vi en fordelingsnøgle som er udregnet efter både brug af vejen, og hvor lang strækning af vejen man bruger

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-04-09 17:56

Her er lov teksten

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117191

Jeg har lidt svært ved at gennemskue, hvilket problem du har i den forbindelse.
Nå grunderjerforeningen har skødet på vejen, burde der ikke være poblemer.

Vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-04-09 18:10

Fordelingstal vil fordele sig på antal grunde der er fælles om vejen og det er det samme som er udgangspunkt for grundejerforeningens kapital.

Hvis du vil have dem der har længst til egen grund til at betale mest, får du svært ved at få medhold.
vh Ben

Kommentar
Fra : tilhenrik

Dato : 13-04-09 07:36

For at præsisere mit spørgsmål vil jeg tilføje at vejene er 3 seperate veje hvoraf de 2 er med lange stamveje der ender på offentlig vej medens den sidste kun er korte stikveje der ender i offentlig vej.
Problemet er så at når vi er i den samme grundejerforeneing hvor der kun er tinglyst at de er berettigede til at skaffe midlerne hos grundejerne men ikke om det skal være ligelig fordelt.
De tre veje hænger ikke sammen fysisk.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-04-09 08:17

Hvis de er grundejerforeningens veje. Er de foreningens veje jævnfør foreningens vedtægter.

Hvis dette skal laves om er det via foreningen disse skal ændres.

Hvis du mener ligelig fordelt, handler om at du syntes det skal være fordelingstal jævnfør benyttelse, får svært at ved at ændre noget.

Eksempel
Forestil dig at en Opgang med ejerlejligheder i 14 etager....
Forventer du at dem der bor på 13.sal betale mest, for vask og vedligeholde af trappen, det er jo dem der slider på flest trin...? Derved dem der derved sviner og slider mest.

Skal damen der bor stuen til venstre kun betale for vask af de 4 trin der føre til hendes lejlighed?

Man betaler eller bidrager til alle fællesudgifter efter antal af lejemål, efter antal af kvardratmeter eller antal af ejendomme.

- Så hvad du lige mener med ligelig fordeling må du gerne skrive lidt mere om.

- Hvad du mener med "Som det skal være"....

Jeg tror det er om det sidste skal være, der er en misforståelse...

Vh ben

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-09 09:31

Benjamin Hansen, det er ikke rigtigt det du siger, at på en privat fællesvej betales der ligeligt for udgifterne.

Jeg bor på en privat fællesvej på landet (som der oplyses at de omtalte veje er klassificeret som ), hvor der med hjælp fra vejmyndigheden er udarbejdet en fordelingsnøgle, hvor hver husstand betaler en nærmere fastsat procentdel af de samlede udgifter.
Udregnet efter brug af vejen, eks. om nogen af ejendommene driver erhverv, hvor lang strækning man benytter af det samlede vejlængde, hvem der har grund op til det aktuelle vejareal o.s.v.

En grundejer kan til enhver tid forlange et vejsyn, og der kan fstsættes en fordelingsnøgle.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-04-09 09:40

jeg tager udgangspunkt i

Citat
Hvis de er grundejerforeningens veje. Er de foreningens veje jævnfør foreningens vedtægter.

Hvis dette skal laves om er det via foreningen disse skal ændres.

Hvis du mener ligelig fordelt, handler om at du syntes det skal være fordelingstal jævnfør benyttelse, får svært at ved at ændre noget.

Hvis forholdet er beskrevet i foreningens vedtægter, kan det være meget svært at lave om på.

Men man skal da ikke udlukke at nogle i foreningen, har lyst til at betale mere for at andre kan betale mindre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-09 10:50

Citat
Hvis de er grundejerforeningens veje

Ja, netop , vejene ejes i fællesskab af dem der bor der = grundejerne/grundejerforeningen.

Og der står jo netop ikke i vedtægterne, at udgifterne skal fordeles ligeligt...kun:

Citat
vi er i den samme grundejerforeneing hvor der kun er tinglyst at de er berettigede til at skaffe midlerne hos grundejerne men ikke om det skal være ligelig fordelt

Kommentar
Fra : tilhenrik

Dato : 13-04-09 12:13

Jeg prøver at præsisere det lidt mere:
Der er 3 veje A B og C der ikke hænger sammen og de er ikke lige lange.
Ifølge §17 skal udgifterne fordeles mellem de vejberettigede i forhold til deres brug af vejen.Spørgsmålet er så at når jeg bor ved A bliver jeg jo ikke vejberettiget til B eller C da min grund ligger op mod A .( se § 2 )
Grundejerforeningen har skøde på vejen men de skal vel stadig følge §17 når der kun står skrevet i lokalplanen at de er berettigede til at tilvejebringe midlerne hos foreningens medlemmer .

Jeg er ikke helt klar over hvad man mener med " særlige overenskomster " i §17 ?

§ 2. Ved private fællesveje forstås i denne lov de veje, gader, broer og pladser, der uden at være offentlige, jf. § 1, tjener som færdselsareal for anden ejendom end den ejendom, hvorpå vejen er beliggende, når ejendommene er i særlig eje.

Stk. 2. Ved vejret forstås i denne lov den ret, som den til enhver tid værende ejer af en fast ejendom har over en privat fællesvej, der tjener som færdselsareal for ejendommen. Ved en vejberettiget forstås i denne lov en ejer af en ejendom som nævnt i 1. pkt.

§ 17. Såfremt der ikke foreligger særlige overenskomster eller andre bestemmelser om fordelingen af de efter § 16, stk. 3, påbudte arbejder, skal disse fordeles mellem de vejberettigede i forhold til deres brug af vejen.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 40 point
Dato : 13-04-09 12:33

Citat
Jeg er ikke helt klar over hvad man mener med " særlige overenskomster " i §17

Det betyder kun, at hvis ikke andet er præciseret , skal udgifterne fordeles i forhold til brug af vejen.

Og ved brug af vejen forstås, hvor lang en strækning af vejen man bruger, hvor ofte man kører på den, om der bliver drevet erhvervsvirksomhed fra en ejendom der er vejberettiget o.s.v...og hvilke faktorer der vil blive lagt til grund for en fordelingsnøgle, er noget man enten bliver enige om, eller kan få lavet forslag til med hjælp fra vejmyndigheden i kommunen.

Citat
Spørgsmålet er så at når jeg bor ved A bliver jeg jo ikke vejberettiget til B eller C da min grund ligger op mod A

Nej, du kan kun blive pålagt at betale for det stykke vej du reelt bruger, når der i vedtægterne står at " de er berettigede til at tilvejebringe midlerne hos foreningens medlemmer ".

For af det fremgår der ikke noget om, at I evt. alle skal betale lige meget.

Godkendelse af svar
Fra : tilhenrik

Dato : 13-04-09 20:54

Tak for svaret dova.