/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Forlængelse af et ovalt bord
Fra : ingelein
Vist : 6707 gange
100 point
Dato : 12-04-09 14:03

Hej

Familien er vokset med nogle "sviger"børn og vi har ikke længere nok plads ved spisebordet.
Bordet er et rundt spisebord med 2 x 50 cm plader permanent isat i midten, så det er et ovalt bord, 120 cm bredt.
Nu vil vi gerne forlænge det i den ene side - og har da også prøvet en løsning med et stykke bordplade udskåret, så det kan tilpasses i den ene ende. Det giver nogen meget smalle stykker i rundingen. Forestil Jer tilsætningspladen som et U med en udskæring som et O. Men der skal skrues meget, før det er monteret. Det understøttes af to bordbukke.

Min gemal gider ikke skrue bordet af og på hver gang vi er mange, så han kommer med alle mulige andre forslag: Sæt et andet bord til - rundt eller firkantet osv. Men det er ikke ok med de duge jeg har, fordi de er for lange - og to slags duge er ikke lige mig.

Bordet har gennemgående sarg, så jeg har tænkt på at få sat længere udtræksskinner nedenunder, men så skal der saves i den fine sarg (Masivt Haslev Bøgetræsbord i 4 cm tykkelse).

Hjælp fra en profi ønskes.

Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-04-09 14:10

Mine forældre har også sådan et egetræs spisebord.... der fik de lavet en ekstra plade og "et eller andet ekstra" under bordet, så det kunne bære uden at skulle have støtteben når bordet var trukket ud med alle tre plader

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-09 15:14

Hvis Din mand var handy-man havde han nok fundet en bedre løsning end det han hidtil har præsteret.....og udført den.

Afsted til en snedker, og glem den "pæne" sarg, den får snedkeren lige så pæn igen, der er jo tale om forhåndværende moderne materialer og ikke noget kompliceret eller antikt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-09 15:17

Hollandsk udtræk som de kalder afbrudt samleje i Amsterdam...

Ku` ikk` la`vær`

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-04-09 15:58

Hej Nordsted1 og LuffeA

@ Nordsted1: Der er i forvejen nogle hold metalskinner under bordet hvor vi lægger de 2 hold plader i. De hænger selvfølgelig sammen og kan ikke umiddelbart saves over. Bordet skal jo ikke altid være trukket ud til 12 personer. Skinnerne kan ikke skiftes ud med længere skinner, dels fordi de så ville rage ud i enderne - dels fordi de ikke engang kan det på grund af den lukkede sarg for den runde del, sargen sidder ret langt inde her. Jeg har engang forhørt mig hos et firma, som laver den slags møbelbeslag.

LuffeA
Hollandsk udtræk og det andet du nævner gider jeg ikke dels fordi det at naturlige årsager eller kald det alderdom ikke er nødvendigt - og så mener jeg at hollandsk udtræk er med nogle stænger, som man trækker ud under bordet og lægger en plade ovenpå. Endestykkerne er runde på vores bord, som "klappet" helt sammen er rundt med en diameter på 120. Det vil betyde at "stængerne" kommer til at sidde tæt sammen på midten, idet der jo i forvejen løber skinner til de to plader. Og så skal stængerne føres igennem sargen!

Selvom det ikke er noget antikt bord, så er det et designerbord fra Haslev og godt kram.
Jeg efterlyser nok en løsning med en løs del med understøtning, som eventuelt kan "knappes" sammen med bordet med nogle karabinbeslag. (Sådanne beslag sidder der til at låse pladerne fast med indbyrdes.

Og.... vi har spurgt den lokale snedker, som helst ville være fri ..........

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-09 16:59

Hollandsk udtræk er heller ikke anvendt så meget mere, hvis overhovedet. Tillægspladerne lå permanemt under "daglig-pladen" og man trak dem så blot ud, så smuttede det hele ned i niveau med hinanden, benene blev hvor de var.

Pyh, den er vanskelig. At lave et tillægsbord uanset materiale med nævnte udskæring og 4 faste ben er ingen match, der skal så blot sidde et par kuffertbeslag for at klikke dem sammen, og samlingen kan Du skjule med en underdug.......men hvor skal man anbringe "skrumlet" når det ikke bruges

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-04-09 17:44

Hej LuffeA
Jeg skal lige have googlet kuffertbeslag - mon det er sådan nogle, som allerede sidder der?
Vi kan sagtens opbevare "Skrumlet", hvis det blot er de 4 ben, der skal pilles af hver gang. Så meget gider manden godt. Jeg tror bare ikke at han gider kravle rundt under bordet og skrue noget sammen (Den konstruktion han har indtil videre). Problemet er de ret så smalle to kanter, som er enden på U'et og lige akkurat passer sammen med kanten på det andet bord. De er nok kun 2 sm brede alleryderst for at det kan passe pænt sammen.

Foreløbig tak
Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-04-09 18:25

Køb en 15 mm MDF plade og til-sav en større bordplade - f.eks. ovalt men 20% større.

Læg den nye plade løst oven på den gamle - og så en dug ovenpå.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-09 18:47

Jeg kender ikke den nøjagtige betegnelse for disse beslag, men hvis Du mener dem der låser de to halvbuer når der ikke er plader i bordet så måske.
http://www.robbi-pa.dk/flightcases/bygselv_flightcase/laase_og_haandtag/kuffertlaas_167_da.html
De ligner ihvertfald lidt dem jeg har set på andre borde.

Tillægsbordet vil blive tungt i sig selv, men blot for at forhindre at de urolige unger rusker så
samlingen bliver synlig

Der fås 70 mm tykke ben med en løs plade plade der monteres under bordpladen, disse er så let at skrue af og på, Silvan har dem vistnok.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-09 18:51

Ikke dumt, Thomas.....

Tag Dig en øl

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 12-04-09 19:15

Løsningen fra Thomas kan anbefales. Bordet kan godt være 50-60 cm længere i hver ende , hvis man ikke placere en person, der sætter af på bordet for at rejse sig. Ydermere skal der en lægte i hver side for at stive pladen af. Den skal så passe præsis over det eksisterende bord.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-04-09 23:21

Hej til Jer med løsningen = løs plade ovenpå.

Bordet er uden tilsætninger af nogen art allerede 220 cm langt og 120 cm bredt. Et tillæg på 60 cm
i hver ende vil betyde en ekstra plade på 340 cm x 120. Mon man i det hele taget kan få en MDF plade i det format? og for at det frit svævende endestykke skal være stabilt, skal den også være ret tyk - og sikkert også forsynes med minimum 1 ben midt for. Det er vist lige i overkanten af hvad vi gider bakse med. Og vores tanker går slet ikke i den retning. Det er nogen smarte beslag, som kan koble tillægsstykket sammen med det bestående bord.

Jeg tror at jeg havde forventet et forslag med nogle nye skinner midtpå - eventuelt dobbeltsporet eller noget i den stil. Det kan ikke kun være os, der har det problem.

Tak for gode råd indtil videre.
Mange hilsner Ingelein

Ps. Manden har været nødt til kravleturen, men han havde glemt at vi allerede til jul havde erstattet de to bukke (hvide stålrørsbukke) ud med to forcromede bordben. Det havde jeg heller ikke husket. Bukkene blev erstattet, fordi de ikke levnede plads til benene - altså menneskebenene

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-04-09 00:06

En uskåret plade er 122 x 244, så bredden passer.

Hvad med at bruge to plader, med kun to ben i den ene ende, så kan enden uden ben skydes (lægges) 110 cm ind til midten af bordet, det må være nok til at holde pladen på plads, evt. læg en supertynd skridsikker gummimåtte imellem pladerne........set i glas- & porcelænsforretninger.
Så kan bordet blive hele 488 cm hvis man bruger hele længden af to plader.
Den ene cm i hver side der er i overskud kunne så påsættes en liste så pladerne bliver styret her også.

(tænke-tænke)
På enden af det stykke der overlapper spisebordet kunne I også pålime en tynd bred træliste eller alu-liste der er plan med oversiden, men rager 1 cm ned i samlingen mellem de to løse plader i spisebordet, når så spisebordet får et "tryk 16" efter at listerne er nede vil pladerne være låst.

De tykke runde ben jeg nævnte tidligere kan købes i ekstra højde, så kan man trække endeduppen ud, skære et stykke af med nedstryger og sætte endeduppen på igen, denne er også forsynet med en stilleskrue.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-04-09 09:40

Ok, det nuværende bord er åbenbart rimeligt stort.

Hvad så med at lave en ekstrabordplade som er en halvmåne - som passer som pudslespil sammen med det eksisterende bord. Det nye tillægs-bord vil så kræve nogle beslag/bordben.

Det gør at du i princippet også har muligheden for at forme bordet til rummet - hvis der er pladsmangle - (læs: ikke symetrisk bord).

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-04-09 19:47

Hej Thomas_Mygind

Det er jo netop halvmåneløsningen vi har. Problemet er at de to ender fra halvmånen er så smalle at de skal fikseres, for ikke at rage op over bordpladen. Tilsætningsdelen er lavet af laminatfineret spånplade i 2½ cm tykkelse. For at holde de to dele nede på hver sin side af bordet, så de ikke vipper op eller ned i forhold til bordet, skal de på en eller anden måde fikseres under det eksisterende bord med nogle beslag i stedet for den trædims, som skal skrues af og på hver gang.
Gemalen er ikke vildt begejstret for at ligge under bordet og skrue af og på hver gang vi er mange til bords. Rummet er stort nok til at bordet bare kan være langt ligeud (7 meter).

Beslagønsker: Noget der kan skrues fast under den runde del af bordet og en modpart på tilsætningsbordet, som bare kan skubbes ind i stedet for at der skal skrues hver gang.

Mange hilsner Ingelein

Ps. I morgen må vi så til at skrue bordet fra hinanden igen - the hard way.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-04-09 20:55

Ok, jeg forstår.

Der er mange beslag-løsninger - men problemet synes jeg er at man kan komme til at støde knæ i mod beslag/klodser.
Hvad med at bore et hul fra siden - ind i spidsen af hver af de to halvmåner - og direkte videre ind i den originale bordplade - f.eks et 6 mm hul. Herefter kan benyttes et 5 mm syl/søm/skrue - som proppes ind i halvmånen og videre ind i det oprindelige bord.

Kan du leve med to huller i dit originale bord - og et/to bordben på halvmånen ?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-04-09 11:51

Hej Thomas_Mygind

Ups - Nej, desværre. Hvis Du kan forestille dig, hvor smalle, spinkle og skrøbelige spidserne af halvmånerne er, vil du indse at det ikke dur at bore durk igennem på dette skrøbelige sted. Og jeg vil bestemt afvise at bore et synligt hul i mit designerbord.

Så......... tænke, tænke indtil den optimale løsning er fundet. Som regel viser det sig jo at den ligger lige for, når først man er kommet på den.

Mange hilsner Ingeborg

Ps. Jeg synes at det skrevne her ser underligt ud med hensyn til mellemrum ????

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-09 17:56

Ja, jeg tænkte det nok - at det var lidt skrøbeligt. Hvad så med denne løsning - som er mindre god.

På undersiden af halvmånen - men kun i enden af spidserne - limer man en plade på undersiden. Herefter tilskæres under-pladen således at den nye under-plade under halvmånen stikker ca. 5 cm ud - inden i halvmånen - dvs. den side der rører ved det originale bord. Resten af underpladen tilskæres så den flugter med den oprindelige halvmåne. Nu burde den nye pålimede plade kunne stikkes ind under den originale bordplade.

Nu er halvmåne pladen med spidserne blevet stærkere - og de to bordbukke sættes til at bære den nye halvmåne.

Måske man kan sætte den ene bordbuk - som er tættest på center af bordet - så den primært bærer halvmåne-spidserne - så man stadig kan sætte albuerne på halvmånen-spidserne - uden at man vipper bordet ?

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 16-04-09 21:30

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Vi arbejder vider med en løsning der forstærker enderne - de skrøbelige halvmånespidser og prøver at finde et u-fomet metalbeslag (4 stk - eller saves af en længde) 1 del under den forstærkede ende og en del under det oprindelige bord. Disse beslag monteres overfor hinanden, så man kan jage en metalplade/pind igennem begge dele, så de låses sammen. ...................Det er i hvert tilfælde tanken. (Bemærk at jeg tidligere skrev at vi allerede havde erstattet bordbukkene med 2 bordben, som bliver skruet af og på.

Tak fordi Du lagde hovedet i blød . Opgaven er ikke helt nem.

Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-09-19 09:40

10 år er gået siden jeg spurgte..... og løsningen blev denne
http://strikinge-selfmade.blogspot.com/2013/11/esszimmertisch-verlangern.html
Nu er vi på den igen ..... flere kærester er kommet til og spisestuen kan lige klare antallet af gæster, men bordet mangler igen 2 siddepladser. Jeg må på jagt efter en løsning med et firkantet klapbord eller noget hjemmelavet for enden af det firkantede.
Dovenskab og hyppige fester har betydet at vi slet ikke skruer tilsætningen af igen, men lever med det og en fin lang dug. Manden har i mellemtiden fået to nye hofter, så kravleriet under bordet er helt aflyst
Tilsætningsbordet må ikke have “forstyrrende” ben ude i siden og der skal kune sidde 1 person for enden.
Hm.........
Ingelein