/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk
Fra : jangchr
Vist : 854 gange
200 point
Dato : 12-04-09 09:09

Har lige købt en Iomega Prestige Desktop Hard Drive Harddisk http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=496250&searchArea=&Soegeord= som der så skal sættes i usb-stikket,men har så et problem,hvis hardisken er tændt når jeg starter computern op kommer den kun til skærmen hvor den fortæller hvad der starter op(harddisk,dvd osv) og så står den ellers bare og venter og vil ikke videre,det kan kun være fordi harddisken er tændt fordi hvis den er slukket starter den normalt op,der er ingen problemer med harddisken når det hele er startet op

Hvad er problemet??

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 12-04-09 09:26

prøv at finde noget om generic USB i din BIOS opsætning, og slå det til.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 12-04-09 09:26

I øvrigt, Er det PC eller MAC du kører ?

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 12-04-09 09:27

PC,jeg prøver lige dit forslag

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 12-04-09 09:41

Der var ikke noget der hedder generic USB i min bios,der var noget der hedder usb-controller og den var slået til

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-04-09 10:11

Måske en BIOS opdatering kan gøre det, havde samme problem,
jeg fik opdateret BIOS og det hjalp, mit MB er et ASUS P4P800SE

mvh klaudi

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 12-04-09 10:35

er ikke helt hook på en BIOS opdatering ,har ledt er den på american megatrench men det er sgu en jungel at finde rundt der

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 12-04-09 10:46

Skal lige afsted nogle timer,håber at der er kommet nogle gode løsninger når jeg vender tilbage

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-09 14:14

Det er sikkert fordi din comp. også kan boote fra USB (min gør det samme til tider)
Men som regel gør den det ikke når Ekstern HD har været kørende når der lukkes ned.
Jeg har styresystem på nogle pendrive.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 13-04-09 15:20

prøv lige at se i BIOS igen..

Måske advanced - peripheral configuration

Noget med USB legacy support - slå det til

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 14-04-09 09:05

Der er kun noget der hedder USB-controller og den er slået til,men jeg kan heller ikke havde tændt for harddisken og så gå ind i bios,så står den også bare stille i opstarts-skærmen

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 15-04-09 00:11

Er der ikke nogen der har flere forslag til problemet?

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 15-04-09 00:45

Husk en ny extern HD skal også formateres

Kommentar
Fra : edison

Dato : 15-04-09 05:01

det er sikkert som tidliger sagt, at i bios er boot sat til din usb disk. så det er bare at ændre den, så du har boot sådan her 1: cd/dvd. 2: den harddisk med styre system.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 15-04-09 07:48

Citat
det er sikkert som tidliger sagt, at i bios er boot sat til din usb disk. så det er bare at ændre den, så du har boot sådan her 1: cd/dvd. 2: den harddisk med styre system.

Man kan ikke engang se harddisken i bios,men ellers virker den fint når windows er startet op

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-04-09 09:38

Citat
Man kan ikke engang se harddisken i bios,men ellers virker den fint når windows er startet op
Det kan godt være at du ikke kan få øje på harddisken i bios - men den er der, for ellers kan dyret ikke starte op.

Når comp. starter op.....................står der så noget i bunden af skærmen, lige i starten.
Noget med F2 eller F12

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-09 09:46

Hvorfor ikke bare starte den når du er inde i systemet jeg har aldrig startet mine før jeg skal bruge dem,de kan ikke bruges alligevel før man er inde i systemet

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-09 09:52

Hvad hedder dit bundkort,navn/version??

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 15-04-09 09:52

Citat
Det kan godt være at du ikke kan få øje på harddisken i bios - men den er der, for ellers kan dyret ikke starte op.

Når comp. starter op.....................står der så noget i bunden af skærmen, lige i starten.
Noget med F2 eller F12

Jo,den kan godt starte op,styresystemmet ligger jo ikke på den nye harddisk,

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 15-04-09 09:56

Citat
Hvorfor ikke bare starte den når du er inde i systemet [Meget forvirret] jeg har aldrig startet mine før jeg skal bruge dem,de kan ikke bruges alligevel før man er inde i systemet

Jo jo,men ville sådan set bare vide hvorfor den står bare der og ikke kan komme videre,når den nye harddisken er tændt

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-09 09:58

Jeg har løbet ind i et par bundkort hvor der skulle en USB patch fil til at løse problemet(reg fil)systemet læser i regedit under boot,enten bios update eller en patch.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 15-04-09 10:02

Intel celeron . cpu 2,4 ghz soket 478mPGA m266a

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-09 10:04

Det kunne være deer lå en sådan inde på bundkorts producentens hjemmeside(patch)
Selv om du ikke har lyst til at opdaterer bios,så kan man i nogle tilfælde læse hvad bios opdateringer retter,så kan man jo gå ind og se på mobo hjemmesiden og se om der er en bios der retter dit problem og er der det så hved du hvad problemet er og du kan glemme andre løsninger.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-09 10:09

Citat
Intel celeron . cpu 2,4 ghz soket 478mPGA m266a

det kan produceres af for skællige producenter f.eks. Asus,MSI,ABit o.s.v,det er kun nogle specifikationer på kortet ikke navnet/versionen på producenten af kortet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-04-09 10:09

Ok - men jeg tror det er den nye harddisk som gerne vil boote op - eller bios læser den som en bootable harddisk.
Nu vil jeg lave et forsøg med mine pendrives hvor jeg har en der kan boote og en med bare musik.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 15-04-09 10:11

Men det sjoveste er at jeg har en usb-memory stick(8gb) og hvis den sidder i i opstarten er der intet i vejen

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 15-04-09 10:16

Er det det her du mener

American Megatrends

version p1,90

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-09 10:18

Det kan jo teste hved at sætte Styresystemets Harddisk som first boot device,det har jeg altid på mine pc'er,mange har flytbare (floppy o.a) som first boot device(standart)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-09 10:19
Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 15-04-09 10:23

Skal lige noget nu,kommer tilbage i eftermiddag og prøver det

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-09 10:28

Citat
American Megatrends
det er navnet på bios chipset's producent,sidder på mange bundkort i forskællige versions numre,opdaterings data til disse chips kommer fra bundkorts producenten.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-09 10:30

read-only hukommelse (EEPROM) chip

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-04-09 10:34

Tja - nu prøvede jeg lige flere kombinationer..........................den standsede ikke ved opstart.

Måske er det fordi partitionen på den nye harddisk står som aktiv (det gør boot partitioner)
Den kunne stå som neutral og er så bare en læse/skrive partition.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-09 10:37

Citat
Det kan jo testes hved at sætte Styresystemets Harddisk som first boot device

finder den styresystemet går den ikke videre til flytbar.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-04-09 10:50

Ja - det må være Bootrækkefølgen som gør det, og at USB harddisken som har en aktiv partition.

Jeg kommer i tanke om, at min bootrækkefølge flytter sig når den startes op uden harddisk og kun med CD / pendrive.
CD
Pen
Net

Indtil jeg flytter rund på dem igen.
CD
HD
Net
Pen (kun når den er isat)

Så det må være bootrækkefølgen hos jangchr som er årsagen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-09 10:56

Ja uden HDD,sætter du den i igen så står rækkefølgen igen som du har sat dem manuelt.

På alle mine pc'er
HDD
Flytbar(standart)
CD-rom

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 15-04-09 16:09

Beskrivelse   Værdi

PC

Motherboard
CPU Type   Intel Celeron, 2400 MHz (24 x 100)
Motherboard Navn   ASRock M266(A) (3 PCI, 1 AGP, 1 AMR, 2 SDR DIMM, 2 DDR DIMM, Audio, Video, LAN)
Motherboard Chipset   VIA VT8751(A) ProSavageDDR P4M266(A)
System Hukommelse   2048 MB (PC3200 DDR SDRAM)
BIOS Type   AMI (09/15/03)
Kommunikations Port   Kommunikationsport (COM1)
Kommunikations Port   ECP-printerport (LPT1)

Grafikkort
Grafikkort   RADEON 9200 SERIES (128 MB)
3D Acclerator   ATI Radeon 9200 SE (RV280)
Skærm   Philips 220VW (22inch WIDE LCD MONITOR 220VW9) [NoDB] (AU20842000064)

Multimedie
Lydkort   VIA AC'97 Enhanced Audio Controller

Lager
IDE Kontroller   VIA Bus Master IDE-controller
SCSI/RAID Kontroller   AVS86H92 IDE Controller
Floppy Drev   Diskettedrev
Disk Drev   ExcelStor Technology J680 (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Disk Drev   QUANTUM FIREBALL SE4.3A (4 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/33)
Disk Drev   Hitachi HDT721064SLA360 USB Device (596 GB, USB)
Optisk Drev   CDWRITER IDE5224 (52x/24x/52x CD-RW)
Optisk Drev   DVDRW IDE H16X
Optisk Drev   QLSBMV WPMNKL2RW5 SCSI CdRom Device
SMART Harddisk Status   OK

Partitioner
C: (NTFS)   78520 MB (20034 MB fri)
E: (FAT32)   1397 MB (636 MB fri)
F: (FAT32)   2705 MB (1990 MB fri)
I: (NTFS)   610478 MB (581663 MB fri)
Total Størrelse   676.9 GB (590.2 GB fri)

Inddata
Keyboard   Standard 101/102-tastatur eller Microsoft Natural PS/2 Keyboard
Mus   PS/2-kompatibel mus

Netværk
Netværks Adapter   VIA-kompatibel Fast Ethernet-netværkskort (80.198.253.198)

Ydre Enheder
Printer   EPSON Stylus CX3200
USB1 Kontroller   VIA VT83C572 PCI-USB Controller
USB2 Kontroller   VIA USB 2.0 Enhanced Host Controller
USB Enhed   USB-lagerenhed

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-04-09 16:29

Tak skal du ha' for en mundfuld....... bare den ikke springer i luften med så meget der er hængt på.

Det må så være "Hitachi HDT721064SLA360 " som driller under opstart.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 15-04-09 16:33

Ja,jeg skulle nok ikke havde taget det hele med,men harddiske hedder iomega,men det er måske også bedre kendt som Hitachi?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-04-09 16:36

Tror stadig det er dette
http://www.kandu.dk/spg134613.aspx#1537345

mvh klaudi

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 15-04-09 16:42

Klaudi

Måske,men er ikke så glad for en opdatering af bios,når jeg ikke er 100% sikker på hvordan jeg gør det

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 15-04-09 16:45

Her er dit motherboard:
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=M266A

Og her er lidt om bios opdatering........................læs omhyggeligt som der også står.
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=M266A&s=478

Jeg hverken anbefaler eller fraråder en bios opdatering.

Godkendelse af svar
Fra : jangchr

Dato : 15-04-09 17:39

Tak for svaret Eyvind.

Måske prøver jeg opdateringen eller også må jeg bare tænde for harddisken når windows er kørt ind

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-04-09 18:06

Det værste der kan ske hvis BIOS opdatering kikser, er at lortet slet ikke virker

Kommentar
Fra : edison

Dato : 15-04-09 19:25

hmm.
det er muligt at dit styre system ikke er på usb disken., men hvis bios er sat til at søge boot på den vi maskinen stoppe, da den jo ikke kan finde nogle boot sektor. så find i bios boot menu og sæt den til dit c drev og disable ale andre så sku den være der.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-04-09 21:10

Mine bios står som regel til:

1. CD/DVD
2. Harddisk
3. Net
(4. USB når den er isat)

Når jeg booter på USB pendrive vælges den med F12, hvor jeg kan pege på hvad jeg vil.