/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Tyrkiet i EU?
Fra : PeterTheisen
Vist : 432 gange
20 point
Dato : 11-04-09 10:47

Skal Tyrkiet med ind i EU?

Jeg er ikke umiddelbart positivt indstillet grunden deres dødsstraf, manglende kvinderettigheder, manglende accept af folkemordet på kurderne samt deres seneste optræden ved NATO-udnævnelsen.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 11-04-09 11:01

Næh ...
Skal de det, må de da stramme sig gevaldigt op ...

Så de bliver "noget mere demokratiske" ...

Danmark burde derimod komme ud af EU ...

Men det er jo en hel anden snak, som som er utopisk ...

JR

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-04-09 11:07

Et er hvad Obama og F(j)ogh aftaler for at tækkes tyrkerne, et helt andet er den procedure og de forandringer de skal igennem for at blive fuldgyldige medlemmer, vi taler om måske 20 år.

Det gøres altså bare ikke fordi at det pt lige passer ind i et par personers verdenspolitiske planer, godt nok har Tyrkiet bidraget passivt med faciliteter til brug for krigene, men det er et led i Natosamarbejdet og kan ikke sammenlignes med EU.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-04-09 11:08

Tyrkiet skal IKKE i EU, de fatter ikke hvad demokrati er. Og derfor skal de holdes ude.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 11-04-09 13:00

Egentlig ser jeg gerne Tyrkiet som medlem på langt sigt, dels er det det muslimske land, der står os nærmest, de har en lang tradition for at deres bedst uddannede folk uddanner sig i Europa, og det ville være godt for de andre muslimske lande at se, at man godt kan forene demokrati og religion osv.

Men det er klart der er mange krav Tyrkiet skal opfylde inden det kan komme på tale, det bliver i hvert fald ikke med en regering der tror Islam er vigtigere end menneskerettigheder, kører sager mod folk der kritiserer Islam, Tyrkiet eller militæret, fornægter folkedrabet på armenerne i 1915 osv.

Men når folket måtte vælge en ikke-religiøs regering, og denne regering får lavet om på alle de ting der står i vejen for medlemsskab af EU kan jeg ikke se nogen grund til at de ikke skulle blive medlemmer. De er fx allerede i dag rigere end rumænerne, som vi, efter min mening, tog ind alt for tidligt, paven er da ligeså tumpet som mange imamer, italierne er bindkorrupte og ledes af den mest korrupte af dem alle osv., så -bortset fra os danske selvfølgelig- så er de skøre, søre eller bare mærkelige allesammen

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 11-04-09 13:15

Wolla min fætter - stort habibi! En stor rullekebab tak!

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 11-04-09 13:44

Skal da lige, for en ordens skyld, tilføje, at jeg intet har imod muslimer eller Tyrkere
(Eller andre folkeslag i øvrigt)

Bor blandt en hel del "ikke oprindeligt danske" ...

Men Landets Dødsstraf/Dårlig-Kurder-behandling er jo ikke "så smart"...

Heldigvis er der jo mange herboende Tyrkere, som heller ikke går ind for dette.

Der har jeg da hørt adskillige sige ...

(Og der er jo også en del som syntes det er helt "OK")

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-04-09 14:10

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-04-09 14:15

Selv tak