/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hver anden har en Netbook
Fra : o.v.n.
Vist : 626 gange
100 point
Dato : 10-04-09 23:45

Jeg ved godt at det sandsynligvis er en overdrivelse, men 50% af computer brugerne kan klare sig med en Netbook eller mini bærbar computer, og det vil i praksis sige, hveranden af jer som læser spørgsmålet har en computer med kræfter som i aldrig nogensinde udnytter, det skrives der i denne artikkel: http://www.comon.dk/news/sorte.skyer.over.den.doende.computer_40443.html
Og jeg er tilbøjelig til at give skribenten ret, hvad skal vi med en stor skrummel med Windows på, når styresystemet alene kræver flere kræfter af computeren, end de programmer som kan/skal bruges af os private brugere, noget andet kan være firmaer som har krævende opgaver som ikke uden videre kan løses af de små mini computere.
Spørgsmålet er:
1. Hvad bruger i computeren til ?
2. Kan disse opgaver løser af en mini computer ?
3. Hvis nej, hvorfor tror i ikke at i kan nøjes med mindre computerkraft (uden Windows)?
Glem den lille skærm og det lille tastatur, og tænk på kræfterne indeni, læs gerne artiklen inden i svarer
Synes i at spørgsmålene er ledende ?
God påske til alle

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 11-04-09 00:00

Personligt kan jeg godt lide at spille et spil i ny og næ, og efter som jeg er ret vild med GTA genren, bliver jeg nød til at have mig et bæst af en maskine. Og så laver jeg grafisk arbejde i photoshop, og fusker lidt med video en gang imellem. eftersom GTA4 næppe vil køre godt på nogen bærbar, har jeg et udyr af en desktop, men da jeg heller ikke gider at hører på den hele dagen har jeg også en pænt kraftig laptop til alt det andet, og jeg må sige at jeg nødigt ville undvære kræfterne. Og nej, det kan ikke løses på en mini computer ;)

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 11-04-09 00:21

LOL jeg læste lige artiklen ;)

"Grafikgiganten Nvidia er på vej ind på markedet med deres ION bundkort, der fungerer med Intels Atom-processor, og som gør det muligt at afvikle nyere spil og Photoshop på små computere."

oh well

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-04-09 00:36

Jeg bruger næsten alle programmer i Officepakken, jeg underviser i at bruge programmerne. Ikke så meget nu som jeg gjorde da jeg arbejdede. Jeg harbejder meget med billeder, film og skal til at arbejde med lyd.
Jeg har mange undervisningsopgaver liggende på min PC
Og jeg har "et stort skrummel" fordi det er nemt at arbejde med, at skille ad, at skifte ting i. Og fordi jeg har plads til at have nogle stykker af dem stående i et rum for sig selv.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 11-04-09 07:32

Mange brugere kan nøjes med en bærbar, hvis det er til almindeligt brug.

Men mange andre har brug for en større maskine, man kan få nogle i barbone størrelse,
har selv en Shuttle, fylder ikke meget, har god maskinkraft.

Har også en bærbar samt en mini.

Det er svært at spå om fremtiden som bekendt.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-04-09 09:51

Jeg har en Asus eeepc som supplement til min stor stationære. Når jeg bare lige skal checke min mail, se noget på nettet m.m., så tænder jeg da den lille, også fordi at jeg kan bruge den hvor jeg er, på tearessen, ved tv'et, eller hvad nu. I teorien kan jeg da klare mig med den lille, men har flere computere end der kan tælles på fingrene

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-04-09 10:15

Citat
I teorien kan jeg da klare mig med den lille
ja det er jo pointen i mit spørgsmål, har vi allesammen meget mere computer kraft end vi nogensinde kommer til at udnytte og hvorfor det ? Er det for at være på forkant hvis der nu skulle komme et program eller spil som kræver så mange kræfter, eller har i nare ladet jer styre af udviklingen og annoncer ? Vild stor harddisk - det sælger, mange ram - det sælger også, Windows Vista - det sælger også (guderne må vide hvorfor) fordi så kan vores computer lidt mere ned den kammeraten har, er det sådan det hænger sammen ?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-04-09 10:31

Netbook'en har jeg først fået her for nylig, da de er kommet godt ned i pris, med linux
Min stationære er ikke noget at prale af, AMD 1,6Ghz, 1Gb ram, kontor pc tingest.... Ingen Vista til mig!! Den havde jeg i forvejen, bliver ikke sådan lige skiftet ud, den virker fint til den smule jeg skal bruger den.

Mine andre computere er mest Amiga'er, en hobby jeg desværre ikke kan få som netbook

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-04-09 11:16

Jeg investerede i en kraftig maskine da jeg gik på efterløn, jeg vidste ikke hvad jeg ville interessere mig for, men så fik jeg et filmkamera i fødselsdagsgave og så gav det sig selv. Jeg købte PC for at fremtidssikre mig selv. Nu kan jeg selv skifte ud i maskinen og så regner jeg med at have maskine de næste 6-8 år. Med modifikationer.

Jeg gider ikke købe styresystem mere, heller ikke Officepakke mere. Jeg skal dog lige bruge Office XP inden jeg skrotter det. Ellers hedder det fortsat XP og Ubuntu, Og så Åben Office.

Nu har jeg i over 20 år arbejdet med computere, så jeg vil nok altid have en og bruge en, også når jeg bliver 90. Og det er vel overkommelige priser at opgradere når man selv kan udskifte i maskinen. For folkepensionen er ikke for stor.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 11-04-09 12:59

Jeg kunne bestemt ikke klare mig med en netbook! Jeg arbejder en del med Visual Studio 2008, SQL servere osv. hvilket nok ville sætte den lille maskine til vægs ret hurtigt.

I øvrigt kan jeg godt se det smarte i netbooks - som et alternativ til en PDA eller en smartphone. Men erstatte den almindelige PC kommer den aldrig til! Skærmstørrelses og den kompakte størrelse er simpelthen ikke rar at sidde og arbejde ved i mere end 5 minutter ad gangen, men den er tilpads lille til at have i en taske når man er på farten! Og prisen er lav - den koster jo ikke mere end en mobiltelefon!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-04-09 13:41

Citat
fordi så kan vores computer lidt mere ned den kammeraten har, er det sådan det hænger sammen ?

Ja netop ...der tror jeg du har fat i noget af det rigtige o.v.n.
Vi har herhjemme 6 staditionære putere . d.v.s. jeg har en og Leif har 5

Jeg undre mig såre over hvad han skal bruge dem til

Jeg har lige købt en lille acer notbook og er bare så glad for min baby.

Men jeg tror det hænger lidt sammen med pral....og putere og penge er som narkotika...mere kræver mere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-04-09 14:12

Noget kan tyde på at i ikke har læst artiklen på Comon, og jeg bad jer se bort fra den lille skærm og det lille tastatur, og bare se på de muligheder og kræfter den kan være i sådan en lille tingest, lassethorsted med flere, kunne sikkert godt bruge deres programmer på en computer med Nvidias nye bundkort og Atom processor, eller er i bare konservative og ikke kan se ud over næsetippen ?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 11-04-09 16:25

Jamen det er der da ikke noget nyt i!
Men når vi skal ud og købe en ny PC, må man jo købe det der er på markedet.
Det er jo fabrikanterne der skruer det kunstige behov i vejret, og software fabrikanterne følger trop.
Selvfølgelig er det da rart, når stavepladen kan ruppe neglene. Men i virkeligheden, så køre den jo nærmest tomgang det meste af tiden, ved almindeligt brug.
Selvfølgelig er der dem der vælger deres nye PC, ud fra den ydeevne den kan give sin nye ejer; men vi fleste har uden tvivl en PC, som er noget overdimensioneret.
Det er fabrikanterne der udvikler udstyret, og ældre og svagere modeller, bliver så taget ud af handlen, og destrueret, for at holde gang i forretningen.
Dette udnytter software fabrikanterne til at udvikle programmer, og især spil, der er endnu mere avancerede, og kræver flere krafter, end de tidligere programmer.

Jo vi er sat i verdenen, for at holde liv i disse fabrikanter!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-09 20:42

Jeg har kun bærbare comp.
1,7 Mhz og 600 Mhz og 450 Mhz og 130 Mhz
Og lidt harddiske.
.........................................den stationære >> yt

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 11-04-09 22:07

Nu har jeg læst artiklen, og set lidt fra oven, er det da ski fint, at der er pc-ere til alles behov (hvis alle bare ved, hvilket behov , de har ). Min ellers eneste kommentar er, at mit barnebarn på 8 år og så mig selv er jublende lykkelige over, at jeg stadig har en gammel stationær 486-er, hvis styresystem er Windows 98 SE, og som kan køre gode gamle dosspil - juhuu .

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-04-09 11:10

Uha
Kører Win98 ikke lidt trægt på en 486'er?
Jeg mener at huske at Win95 køret for langsomt på min 486'er, så den fik Dos 6.22 og Win3.11 geninstalleret
Win95 kørte kun rimeligt på min Pentium 60Mhz med 16Mb ram.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-04-09 17:41

Tak for svaret severino. ja du har vist ret, det er sikkert ikke os selv som bestemmer hvad vi har brug for, computer fabrikanten laver en computer med mange kræfter og software giganten laver et styresystem som kan bruge disse kræfter, og ikke kan køre på gamle ellers brugbare computere,
ikke underlig at Microsoft fik et chok da det viste sig at netbooks kunne sælges