/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er du enig i dette?
Fra : PeterTheisen
Vist : 545 gange
20 point
Dato : 10-04-09 15:24

Salget af et samlet telemonopol i form af TDC til det amerikanske teleselskab Ameritech i 1997 for over 21 mia. kr. var en kæmpe brøler. Dels har den danske stat skabt uløselige problemer for konkurrencen på teleområdet, dels flyttet kontrollen med afgørende infrastruktur til udenlandske hænder.

Det har betydet, at køberne siden da har trukket meget store overskud ud af virksomheden. Der er sket en betydelig skattespekulation i TDC, der har kostet staten et milliardbeløb, og som led i privatiseringen er der fyret adskillige tusinde ansatte med den virkning, at statens udgifter til arbejdsløshedsunderstøttelse, efterløn m.m. er vokset.

Efter min mening skulle man have delt selskabet, så netværket var i et selskab, som alle havde adgang til, og kunderne i TDC blev solgt fra separat.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-04-09 15:33

Nej, og jeg synes også at Hening Dyhrmoses fortjeneste var velfortjent.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 10-04-09 16:04

Jeg ved ikke hvad man skulle have gjort istedet for, men du har ret det er ingen fordel for Damnark.

Og den med at de ikke havde kunne overskue problematikkerne på forhånd, den tror jeg ikke på. Jeg er faktisk helt sikker på at man kunne have fundet en bedre løsning for, hvis man ville. Men måske ikke lige så profitabel for de få.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-04-09 16:23

Hele vores infrastruktur er snart solgt.
Landbrugspartiet Venstre burde da vide at man ikke sælger koen men kun mælken.
Næste skridt er så hele elforsyningen.

Ps. Der altid en masse palaver om hvem der må købe "Danmark"...............men intet om hvem de må sælge videre til.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 10-04-09 17:08

Det er svært at være uenig i PeterTheisens opfattelse, det hat mindet mest om at tiise i bukserne for at holde varmen, en kort fornøjelse, og klamt bagefter.

Men hvis det var det eneste eksempel på at man har slagtet hønen der lægger guldæg var det ikke så galt, prøv fx at se havd der skete med el-værkerne.

Før var de forbrugerejede, hvile-i-sig-selv-selskaber, måtte ikke gíve overskud eller underskud.

Nu er de privatiserede, hele den kapital der var opsparet af forbrugerne til nye investeringer er gået til dem der købte selskaberne, og så er det gået amok i tåbeligheder eftrfølgende, fibernet (som den teknologiske udvikling på kobber syntes at vise er mere eller mindre overflødigt) som de foreløbig har tabt masser af penge på, højere lønninger til topfolkene osv.

Er jernbanerne blevet bedre af at blive splittet op i forskellige enheder og de bedste områder udliciteret, bliver DONG mere forbrugervenlig af hele tiden at blive gjort "lækker" så det kan laves til aktieselskab osv.

En stor del af de kommunale udliciteringer er fiaskoer, så opgaverne skal hentes tilbage til kommuner osv.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 10-04-09 17:43

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-04-09 18:52

Selv tak, Petertheisen