/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skifte pærer? Peugeot 306
Fra : jorael
Vist : 2472 gange
300 point
Dato : 08-04-09 20:33

To spørgsmål:
Generelt: En pære, fx nummerpladelyset, lyser for det meste kun, når man banker på glasset. Er der pæren, der er sprunget, eller en løs forbindelse. Skal man bare skifte pæren, og se om det løser problemet?

Det mere specielle: Hvordan tager man TÅGEbaglygterne ud på på en 306 st. car. De sikker nederst med to bøjler, siges det. Hvor skal man helt præcist stikke noget fladt ind, for at få lygteenheden ud?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-04-09 20:56

Citat
Er der pæren, der er sprunget, eller en løs forbindelse. Skal man bare skifte pæren, og se om det løser problemet?

Det ville da UDELUKKE den ene del

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-04-09 23:18

Mon ikke du har korroderede forbindelser ? Tag pæren ud og sprøjt med f.eks. wd 40, inden du sætter pæren på plads. Så virker den sikkert igen, men skal du gøre det lidt bedre, dypper du lige soklen på pæren i lidt lejefedt e.l. bare det IKKE er strømførende.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 09-04-09 08:21

Nu koster pærer type 5w5 til nummerpladelys kun 20 - 30 kr for begge, så det er nok bedst bare at skifte dem. Kan en gang w40 gøre gavn i soklen? Det lyder lidt farligt for mig at sprøjte noget på der. Kan man komme korrosion o.lign til livs på den måde, eller er en gang polering med en klud det sikre valg?
Så er der tagebaglygten. Hvor skal man gå ind med en fladt stykke metal, for at få den ud? Den er integreret i stykket lige under kofangeren.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 09-04-09 11:13

Det med at rense forbindelser på fatninger og stik, problemet vender tit tilbage.
Det bedste er at skifte både fatning og pære, evt også stik. Det er den mest holdbare løsning.

Tågebaglygten, du har lige mindet mig om at jeg har lovet en kammerat at hjælpe med at skifte pæren i tågebaglyset på en 306 hdi st.car. Håber ikke det er så svært

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 09-04-09 15:56

Så kom tågebaglygten af. På den venstre lygte, som skal kunne lyse, sidder tappen i højre side. En tynd ikke for spids kniv eller lign., der føres ind lige i midten i højre side, får den vippet løs.

Så er der nummerpladepærerne w5w og baglyset (kombineret bag- og stop pære). De virker kun med et lille venligt bank på glasset. Hvad er jeres erfaring? Skal man pudse, skifte pære eller begge dele. Ny fatning er en god ide, men ofte dyr løsning?

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 17-04-09 11:00

Nu er den fikset med en klud og et klem på forbindelserne i fatningen, en enkelt pære blev skiftet

Annuller spørgsmålet
Fra : jorael

Dato : 17-04-09 11:01

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar ud over hvad enhver kan gætte sig til, og annullerer derfor dette spørgsmål