/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvad var dyrtidsreguleringen?
Fra : Nyx-x
Vist : 3200 gange
50 point
Dato : 08-04-09 09:38

Hvad var dyrtidsreguleringen og hvad var dens konsekvenser?

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 08-04-09 09:50

Dyrtidsregulering er en procentsats, der tilskrives til lønninger og pensioner for at kompensere for inflation

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 08-04-09 09:52
Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 60 point
Dato : 08-04-09 09:52

Dyrtidsreguleringen var en automatisk rgeulering af lønningerne efter pristallet, såvidt jeg husker 2 gange årligt. Dvs hvis priserne var steget med 3% det sidste halve år, steg lønningerne efterfølgende 3%. Derudover var der selvfølgelig almindelige lønforhandlinger hvert andet år, typisk centrale forhandlinger.

Konskevensen var, at det var svært/umuligt at styre økonomien og inflationen, ikke mindst fordi priserne på udenlandske varer slog igennem i øgede danske lønninger, som derved svækkede vores konkurrenceevne. Devalueringer var derfor hyppige, renetn var som følge af den høje inflation også høj, og fradraget på renter op til 73% værd, hvad der også var den højeste marginalskat!

Dyrtidsordningerne blev gradvist afsakffet i begyndelsen af 1970-erne

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-04-09 09:54

Ups, ser ud som om jeg er medlem af klubben, Ahl makd te di orblene.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 08-04-09 09:54

dyrtidsreguleringen blev afskaffet i 1982

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-04-09 14:01

Hvis vi taler om de offentlige lønninger , så blev dyrtidsreguleringen afskaffet gradvid, fra midt i 70 erne. hvis 1982 er et korrekt årstal, må det være for det endlige dødsstød.

Godkendelse af svar
Fra : Nyx-x

Dato : 10-04-09 20:15

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-04-09 21:29

Selv tak Nyx-x.

Transor har nu ret med 82 som den sidste del af afskaffelsen af dyrtidsreguleringen, jeg huskede forkert, men har fået checket tallene.