/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Regler for spots kit.
Fra : theill
Vist : 1363 gange
200 point
Dato : 07-04-09 16:33

Hej.

Ved ikke hvordan jeg lige skal forklare det. Men....

Hvis man f.eks. køber en pakke med 3 spots 230v eks. fra nordlux, hvor der er ledning og stikprop med.

Så må man jo ikke ændre på længden af den ledning der er med f.eks. gøre den længer.

Men hvor finder jeg et sted hvor der står noget om at det er ulovligt.???

Det skal ikke bare være en der skriver at det må man ikke.
evt. noget fra sikkerhedsstyrelsen eller ligende.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-04-09 16:35

Citat
Så må man jo ikke ændre på længden af den ledning der er med f.eks. gøre den længer.

HVOR står det

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 07-04-09 18:10

http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/Bedre-lavvoltlysinstallationer

Her kan du se det

Det er uddrag af stærkstrømsbekendtgørelsen

venlig hilsen

Flemming

jeg er på senere iaften

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-04-09 18:31

De link var til lamper med ekstra lav spænding, så det gælder ikke for 230 V spots.

Problemet er at amatører ( og mange professionelle ) ikke kan lave samlinher til høje strømme.

Det problem er der ikke ved 230 V.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 07-04-09 18:56

Hej Theill,

Et samlesæt, som du taler om betragtes som et belysningsarmatur og skal monteres jf. den vedlagte brugsanvisning. Det er så fabrikanten af sættet, der har ansvaret for at sættet overholder diverse materilaestandarder med videre og samtidig CE mærker armaturet.
Som alle andre typer armaturer må du ikke ændre på de enkelte dele i sættet, da du så selv bliver fabrikant og ansvaret dermed overgår til dig og dette er i praksis næsten umuligt.
Hvis der der imod drejer sig om faste lavvoltsinstallationer skal du overholde reglerne i SB, afsnit 6 og i sør kap. 715, som omhandler dette emne. Dette kræver dog at du er aut. elinstallatør.

MVH
Michael Holm
Aut. elinstallatør

Kommentar
Fra : theill

Dato : 07-04-09 20:17

Hej Michael.

Tak for svaret.

Jeg er helt med på at man ikke må, og hvorfor man ikke må.
Jeg kan bare ikke finde det nogle steder på nettet.

Det hele begyndte med at der var en i bauhaus der bla. påstod at man bare kunne pille klistermærket af en 50W spot for så måtte den jo godt sidde i en 35W safebox det var helt lovligt
for så skulle man jo kigge efter på pæren. Han påstod os han var el-installatør og at det stod inde på sikkerhedsstyrelsens hjemmeside. Jeg mener jo så bare at han er et fjols og hvorfor arbejde i bauhaus hvis man er el-installatør.??

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-04-09 20:38

som michael skriver: det er ikke tilladt at ændre på et lampe produkt
her står der hvad du må http://sik.dk/Global/Publikationer/Foldere/Goer-det-elsikkert
når man ændre et prudukt skal man overholde sb = installation (fast) = installatør
ham fra bauhaus glemte vidt at sige at man så skal opmærke lampen med max 35W så det aldrig forsvinder?

der stå med garanti i brugsanvisningen at det ikke er tilladt at ændre produktet så er den vel ikke længere

ændre du et produkt er du fabrikant og så kraver det er du er godkendt til dette eller at du kan få produktet godkendt hos div instandser CE mm. og først herefter må du sætte det op koster hurtigt 50.000 kr at få alle disse papire i orden men mindre du er installatør

Kommentar
Fra : theill

Dato : 07-04-09 21:06

Citat
ham fra bauhaus glemte vidt at sige at man så skal opmærke lampen med max 35W så det aldrig forsvinder?

Det går vist heller ikke. så ændre man jo os på produktet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-04-09 21:08
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-04-09 21:10
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-04-09 21:17

at du opmærker en ting med mindre tilhørsforhold ind produktet er godkendt til er ikke en ændring der har betydelse får produktet. du opmærker efter hvad den mindste værdi er og det skal man altid gøre

Kommentar
Fra : theill

Dato : 07-04-09 22:05

Citat
Det hele begyndte med at der var en i bauhaus der bla. påstod at man bare kunne pille klistermærket af en 50W spot for så måtte den jo godt sidde i en 35W safebox det var helt lovligt
for så skulle man jo kigge efter på pæren.

Citat
ham fra bauhaus glemte vidt at sige at man så skal opmærke lampen med max 35W så det aldrig forsvinder?

Citat
at du opmærker en ting med mindre tilhørsforhold ind produktet er godkendt til er ikke en ændring der har betydelse får produktet. du opmærker efter hvad den mindste værdi er og det skal man altid gøre

Enden så har man ændret på produktet. (det må man ikke)

Ellers må man stadig sætte 50W i (og det må man heller ikke da kassen kun er beregnet til 50W.)

Men det er os lige meget for det er ikke det jeg er ude efter.

Jeg søger et sted på nettet hvor der står man ikke må ændre et færdigt produckt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-04-09 06:17
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-04-09 02:18

http://www.sik.dk/Forbrugere/Goer-det-selv/Goer-det-selv-el/Belysning

http://www.bolius.dk/viden-om/indretning/artikel/halogenlys/

Må du selv sætte halogenspots op?
Der findes to slags halogenspots:

•Lavvolthalogenspots på typisk 12 volt, som kræver en transformator.

•Halogenspots på 230 volt, som ikke kræver en transformator.

Boligejere må kun opsætte og installere halogenspots, som er del af et færdigt sæt med lamper, transformator, ledninger og en monteringsvejledning, som beskriver, hvordan lampen skal samles og installeres. Læs leverandørens vejledninger grundigt og følg anvisningerne nøje.

Du må ikke ændre på halogensættet, f.eks. ved at forlænge de medfølgende ledninger eller ved at anvende andre dele end dem, der er med i sættet.

Det er kun en autoriseret elinstallatør, som må montere halogenspots, hvor de enkelte dele er købt hver for sig.

når

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-04-09 02:39

når du ændre ledningerne på halogensæt går du ind under reglen enkel lamper og det må kun aut. udføre

du ændre ikke sættes ved at opmærkningen på lamperne med en midre max effekt ind hvad lampen er godkendt til

man har freks. flere lamper hvor der sidder en porselæn fatning i en lampe en porselæn fatning kan normalt sakkens klare 100W men lampen er opmærket med max 75w pga. andre dele ikke kan tåle varmen der udvikles ved en 100W glødelampe

det er jo heller ikke sådan at fordig der står at en lampe max kan klare 60W at du så ikke må sætte en 40w glødelampe i sætter du en mærkert/opmærkning på lampen hvor der stå max 40W ændre du ikke ved lampens max. du opmærker efter forholdene. hvis man er i tvivl så lad en aut. udføre arbejdet

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-04-09 02:43

der skulle stå sættet og ikke sættes

Annuller spørgsmålet
Fra : theill

Dato : 24-04-09 19:27

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål