/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvad vasker HVIDT bedst???
Fra : tararam
Vist : 6392 gange
90 point
Dato : 07-04-09 16:17

Jeg synes jeg har prøvet alt. Hvordan vasker jeg viskerstykker så de vedbliver med at være hvide istedet for at blive grålige efter få gange vask.
Vasker dem alene med 95C, vaskepulver til hvid vask, men det hjælper ikke.
Nogle fif.
Skal bruges i fælleskøkkener med mange brugere, og derfor skal de se rene ud.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-04-09 16:23

Min gamle bedstemor tilsatte vaskevandet "blår".

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 07-04-09 16:33

Det spørgsmål har været her et par gange, så du er ikke ene om det grånussede look på dit vasketøj

Prøv at læse i denne tråd, og se om du kan bruge samme svar som Klumme

http://www.kandu.dk/Spg124295.aspx

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-04-09 16:36

Det kan være for hård grad af kalk i vandet, der gør dem grålige.

Hanne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-09 16:44

Citat
Min gamle bedstemor tilsatte vaskevandet "blår".

Narh..ka' det nu oss' pass'

Blår er sådan noget pakningsfibre (lavet af hør) man bruger til at vikle om forskruninger på eks. varmerør for at tætne dem.

Men BLÅNELSE er noget man kunne få at tilsætte vasketøjet...det hvide vasketøj altså...for at gi' det et hvidblåt skær i stedet for det bliver gråt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-04-09 16:44

Sidst glemte jeg en rød sok fra den forrige uldvask,
så mit hvide vasketøj er i hvert fald ikke længere gråt...

Og sokken er kun halvt så stor som den anden.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-04-09 16:46

Der var jo dette tip forleden dag, om at tilsætte bagepulver til kogevasken ....jeg har ikke fået det afprøvet men måske et forsøg værd

http://www.kandu.dk/tip19401.aspx

Kommentar
Fra : absv

Dato : 07-04-09 16:50

Hårdt vand kræver Hexafosfat tilsat vaskepulveret, købes i Matas, det kan også bruges til afkalke vaskemaskinen.Mvh ASBV

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 07-04-09 18:04

Jeg skrev i tip for en uges tid siden at det er god ide at bruge 1 tsk bagepulver i kogevasken, det synes jeg hjælper meget, og så er det billigt. Ellers er Vanish pulver til hvid vask efter min mening et godt middel. Ellers er klorin mit næstbedste bud, men det mørner jo tøjet meget, så er mest en nødløsning, ikke til hyppigt brug. Kærlig hilsen Sanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-04-09 18:11

Istedet for klorin, kan man købe afblegning hos Matas - det mørner ikke stoffet.

Det med hexa-tingen er netop det, jeg tænkte på ifbm kalken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-04-09 18:21

Citat
Min gamle bedstemor tilsatte vaskevandet "blår".

Hun tilsatte "blåner"

Matas har noget Hexametafosfat, som kan bruges i en alm. vask sammen med sæbepulver.
Det tager kalken.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-04-09 18:39

Hej.
Når mine bliver lidt grå i det kommer jeg lidt klorin i sammen med OMO.
Det tager det altså ...jaja jeg ved det godt ...det er ikke godt for vores miljø

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-04-09 18:41

matas hexa----- er det samme som der er i calfort.

Det bruges for at spare på sæben.

tøjet bliver ikke hvidere af det, hvis man ellers bruger sæbe nok.

For at få en hvid vask:
kom aldrig noget kulørt i , heller ikke selv om du troe det er farveægte.
Brug vaskemiddel med optisk hvidt og blegemiddel.

blånelse er meget gammeldags og mindre effektivt.

Men blegelse og optisk hvidt har ikke noget med hygiene og renhed at gøre, tværtimod.
Det er kun for et syns skyld.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 07-04-09 18:43

Sørg for at der kun er hvidt vasketøj i vaskemaskinen, når du vasker hvidt. Hvis der er pletter så gnid opvaskemiddel på pletten og lad det trække inden vask. Vask viskestykkerne efter en dags brug i et køkken med mange mennesker.

Hvis der er farvede striber/mønster vævet ind i stoffet bliver de grålige når du bruger vaskepulver med hvid farve tilsat. (al' vaskepulver der gør vasketøjet hvidere er tilsat hvid farve) Men det betyder ikke noget at vaske mønstrede stoffer sammen med hvidt tøj, hvis det er mest hvidt eller bare lyst.

Man udnytter vaskemidlet bedre hvis det er opløst ved køb, altså flydende vaskemiddel er bedst. Pulver er tilsat fyldstoffer og er vanskeligere at opløse, så vaskeevnen er dårligere.

Det skulle ikke være nødvendigt at tilsætte noget som helst i et vaskemiddel. Nu tildags er vaskemidlerne udviklet så de virker optimalt, problemet er at der bliver tilsat en ukendt mængde fyldstoffer, at det er vanskeligt at opløse pulveret og at der tilsættes hvid farve i pulveret.

Rosalil

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-04-09 19:12

Der er ikke hvid farve i nogen slags vaskepulver.

Optisk hvidt er ikke farvestof i traditionel forstand, og ikke hvidt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-04-09 22:09

Ahaaa, så blev jeg det klogere i dag

Dejligt!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 08-04-09 00:38

Når mit "hvide" vasketøj er blevet for gråt, så farver jeg det.
Har for mange år ærgret mig over gråt vasketøj...gider jeg ikke mere..

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 08-04-09 08:03

Køb "Bluecare" til hvidt tøj i Brugsen/Kvickly, det holder tøjet hvidt. Jeg har prøvet mange forskellige, og dette er helt klart det bedste. Jeg mener også det er afprøvet i én eller anden test.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-04-09 09:58

Hej

Jeg kan anbefale at du køber "Care" til koldtvandsvask - det kan vaske rent og også ved de lave temperaturer (20-40). Tillige testet i tv mv. og er miljømærket. Har altid tidligere brugt biotex til hvid, kulørt og sort og havde været rigtig godt tilfreds med det, men må sige at efter at have vasket hundens håndklæder med Care, er de blevet hvide igen

Care fås (mig bekendt) i Føtex, Bilka og netto - ved ikke om andre en Dansk Supermarked er forhandlere....

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-09 10:08

Jeg bruger "Neutral"
"
uden parfume
uden optisk hvidt
uden farvestoffer
"
Der er andet her i livet end det kosmetiske...
Allergi: Nej Tak

Ellers: Dynamo; En hvid Tornado eller Snehvidt.
Der er mange opreklamerede, usunde vaskemidler i handelen...

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 08-04-09 10:13

Så et program på DR for 1-2 uger siden hvor de testede det

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2006/0425182523.htm

Der var ingen forskel på alm og Neutral.

Så også engang på Dr hvor de testede vaksepulver over for andre ting som naturmidler vand ect. vaskepulver er bedst til at vaske med.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 08-04-09 11:01

Hej. Jeg bruger mine viskestykker til alttid hvidt tøj og trne viskestykker. Husk at sortere tøjet h. Når jeg bruger Ariel. Minus kalk og til sidst Wanich. Det giver altid hvidt tøj. .

ja
Torben

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-09 11:07

Bluecare/Tusindfryd/Änglamark fra COOP/IRMA (det er det samme). Og undgå alt det der Bamseline og andre "blødgøringsmidler" og følg maskinens og vaskepulverets brugsanvisning. Spring forvasken over, put vaskepulveret i den rigtige skuffe (jeg har set her nede i kælderen!!) og brug normal-/kogevaskeprogrammet og doser efter anvisningen på posen. Hvis det grå er jordslået, fordi tøjet har været puttet fugtigt ned i en plastpose, så hjælper ingen kære mor eller vaskepulver.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-09 11:09

Med ordentligt pulver og uden overfyldning af maskinen og bortskaffelse af blødgøringsmiddel er 30, 40, 50 eller 60 grader rigeligt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-09 11:14

Ordentligt vaskepulver er i øvrigt ikke tilsat fyldstoffer, men der er masser i de kæmpestore farvestrålende papæsker til "konkurrencepris". Her i København skal der 70 milliliter vaskepulver af rimelig kvalitet til en maskinfuld, og hvis man regner på det der med tilsætning af natriumhexametafosfat, er det en underskudsforretning for dig men kæmpeoverskud for forhandleren. Han griner hele vejen hen til banken.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-04-09 11:29

Så er det måske vaskemaskinen, der skal afkalkes

Jeg bruger lidt skyllemiddel til mit hvide tøj - og det er stadig hvidt.

Vask på 60 grader med Kiwis billigste vaskepulver og Dunlet skyllemiddel. Det tager 1 time og 50 min.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-04-09 11:30

Hvis der er bare ét gråligt viskestykke blandet med hvide, kan det være nok til at resten bliver gråt...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-09 14:31

Ah-hva? Er der kulstøv på? Jeg vil stadig fraråde skyllemiddel til alt (måske på nær orlon og nylon). Det har en tendens til at danne små fnuller, som bliver siddende i tøjet og nærmest minder om tyggegummi. Problemet er størst ved overdosering af vaskemiddel og underdosering af vand til skylning.
Og hvis maskinen får rette dosering pulver, behøver den ingen afkalkning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-04-09 20:04

Korrekt kalkbinder kan dog i områder med hårdt vand bruges i stedet for mere vakepulver.

Også enig i af skyllemiddel er af det onde til næsten al slags tøj.

kun ren synteisk tekstil kan måske have glæde af det.

de angivelser af bestemte mængder til en maskinfuld, kan man ikke bruge til noget, når vi ikke ved hvilket vand, og hvilken maskine der bruges. fællesvaskerier kan have blødgøringsanlæg, som nedsætter forbruget meget.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 10-04-09 15:12

Korrekt kalkbinder?

Der findes 2 slags kalkbinder, den ene er baseret på fosfater, som vi ved skader miljøet. Og et andet produkt: calgon, som vi endnu ikke kender langtidsvirkningen af.

I dag renser man for fosfater vandrensningsanlægene. Man kan neutralisere (fjerne) fosfateren helt.
I vaskepulver, flydende som pulver, er der tilsat fosfater, fordi tensiderne ikke virker optimalt når der er for meget kalk i vandet. Og i Danmark er der kalk i alt vandværksvand.

Skyllemiddel lægger sig som en hinde uden på fibrene for at det skal føles blødt, det ændre ikke kalkens effekt på fibrene, da skyllemiddel ikke indeholder en kalkneutralisator, og kun anvendes i sidste hold vand. I stedet får man en hinde på fibrene som fæstner snavs til fibrene.
Derimod er skyllemiddel godt mod at man oplever antistatisk stød, når man har syntetisk tøj på. (kemisk produceret fibre - lavet af plastikprodukter)

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 19-06-09 22:28

Tak for svaret Nordsted1.