/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Jordvarme reservior pris
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 2472 gange
322 point
Dato : 07-04-09 11:19

Jeg overvejer forskellige løsninger omkring at gemme varme fra vinter til sommer. Da jeg ikke selv vil lave projektet i virkeligheden - vil jeg ikke spørge en entreprenør om opgaven.

Spørgsmålet går på anslået pris for dette forslag:

Der graves et hul i jorden på 3 meters dybde - og 3 x 9 meter. I hullet laves en 30 cm væg rundt af flamingo - så der laves en kasse. Kassen fyldes op med jordvarmeslanger og jord. Der lægges et låg på, bestående af 30 cm flamingo og til sidst lægges 30-40 cm jord som toplag.

Ideen er nu at varme dette reservoir op om sommeren med solvarme til 80-90 grader - os så høste varmen om vinteren til gulvarme.

Hvad kan sådant noget koste ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-04-09 11:49

Flamingo er en fugleart.
Du mener vel polystyrenskum.

Er du sikker på at det i længden tåler 90°

Ved den temperatur vil du også dampe fugten ud af jorden. Om efteråret optager den nedbøren igen og bliver kold.

varmekapaciteten i tør jord er heller ikke imponerende høj.
Dit hul er kun ca. 75 m3 . Derfra går isolering og dækning. Så er der for lidt varme til at det rigtig batter noget.

Tror ikke på projektet.

Det er Bedre med en tilsvarende stor vandtank. Den er dyrere at bygge , men meget nemmere at tage varmen ind og ud af.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-04-09 11:52

Du har ca 40m³ netto rumfang i sådan en kasse

Havde den været vandfyldt havde du kunne gemme knap 2600 kWh i den. Jord har imidlertidig en varmefylde på mindre end en fjerdedel, dvs energiindhold mindre end 650 kWh i sådan en kasse. Hvis kassen er varmet helt op i oktober kan du gemme for 1000 kr varme i den (hvis alternativet er elvarme - var alternativet f.eks jordvarme ville samme varmemængde koste en tredjedel).

Så ideen er fin, men du bør spekulere i noget med højere energiindhold. Skal du gemme varme hele vejen hen over vinteren skal der noget højere mængder til. Det der er ikke engang nok til brusebadningen.

Næste problem bliver varmetabet til omgivelserne. Selv med 30cm flamingo kan du ikke gemme varme i længere tid.

Systematikken med sandlagre kendes - tror det er i Marstal. Men de er sindsygt store.

Så kan ikke svare på det stillede spørgsmål, men kan regne på energien

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 07-04-09 13:04

Varmefylden af jord er rigtig nok lavere end vand - men jord vejer jo også ca. det dobbelte - så varmekapaciteten tror jeg svare til ca. 10 GJ. Har I nogen links til varmefylder på jord - er jeg interesseret. Jeg regner med at kunne gemme varme i for ca. 5000 kr. (Naturgas)

Omkring det med våd kontra tør jord - så regner jeg med at overdække låget med en plastfilm - så den forbliver tør året rundt.

Husk i øvrigt at det ikke hander om projektet dur eller ikke - men om Pris.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-04-09 13:33

Jord vejer ikke det dobbelte af vand. Du kan ikke holde fugten inde ved høj temperatur. Jordslanger er ikke godkendt til høje temperaturer. Hvis du skal have frostsikret er glykol ikke fornuftigt for naturen. IPA er antændeligt ved brinetemperaturer over 20° ved 28% vægtprocent. Der kræves tilladelse for nedgravning af varmelager. Antageligt skal du have kortlagt de hydrogeologiske forhold. Pris derfor ligger mellem 10 o 20 tus. Gravning af hullet ca 5000,- Flamingo koster 4 - 500 kr/m³ (GDS) og du skal bruge omkring 30 m³ = 15 000,- Jordslange DS2119 af det gode koster omkring 20/m 100 meter = 2000,- + alt det der ikke er beskrevet. Solfanger, automatik, fjernvarmerør til og fra. Pumper.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-04-09 13:45

Langt klogere:

Tanke af forskellige slags kan købes for fornuftige penge brugt. Grav sådan en ned. Isoler den (flamingo var nok meget godt). Nedgravet kan firkantet tank anvendes. Fyld den med vand og smid et par spiraler i den.

Så kan du frit eksperimentere. Men vær obs på at solfangerpanelerne skal være rigelige. Og du bør sikre afkølingsmulighed.

Endnu bedre:

Istedet for vand, anvender du et eller andet der har tilstandsændring ved 50 - 70°. Så kan du gemme temmelig meget energi (smeltevarme). Bilfabrikkerne legede med salte (det bliver desværre korrosivt). Men f. eks glaubersalt (pis-kugler) smelter ved 70°. Paraffin har samme fine egenskaber. Men priserne bliver desværre anderledes.

Din opfindelse er ikke ny og er idag anvendt på Marstal kraftværk se http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Energi,_varme_og_k%C3%B8leteknik/Energiforsyning_og_-forbrug/Varmelager men er udført med massive tilskud og umiddelbart ikke tilgængeligt for menigmand.

På Fyn har blandt andet Sonne være rodet ind i jordvarmespiraler der trækkes varme fra via varmepumper og om sommeren køler solpaneler til elproduktion. Der foreligger ikke noget om succes/fiasko derfra, men investeringen var halvvoldsom.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-04-09 13:50
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-09 11:26

3773 har givet svar på det direkte spørgsmål. Flamingo er/var et registreret varemærke. Produktet er expanderet polystyren og tåler sagtens 90 grader og lidt højere. Men som det også bliver nævnt af flere: Som projekt en ret dårlig ide, fordi du med samme volumen vand kan gemme dobbelt så meget varme, og i vand skal du ikke bruge nær så stor varmeveksler, hvis den er intelligent placeret. Jeg har set beskrivelser af et varmelager med STEN i knytnævestørrelse, hvor man brugte luftvarme og havde 50 kubikmeter kælderrum til overs. Men som nybygning er det et dødfødt barn, der er løbet ud i sandet.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-04-09 11:48

Rigtigt pbp, men tanken er da forjættende, omend der er nogle bakker der skal bestiges. Umiddelbart tror jeg nu jeg ville satse på vand som oplagringsmedie. Finde en helvedes stor tank og grave den ned. Behørigt isoleret. Og så lave et eller andet spiralværk til at hente varme derfra. Eventuel have en lille væske/væske varmepumpe til at vride de sidste kalorier ud, sidst på sæsonen. Fordelen derved kunne være en øget udnyttelse af solpanelerne i foråret. Men det kræver en bunke beregninger.

Ellers skal man bare lave noget der ligner noget standard. Altså kombinere en væske/væske vp med en god solfanger - f.eks Batec eller VELUX. Så kan du lave et næste 0-energi anlæg fra slut april til oktober. Og er huset godt er det behersket hvor meget det koster med varmen fra oktober til april.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-09 14:23

En tidligere kollega til mig fik installeret solfangere, 2½ gange det areal, VVS-eren foreslog (det blev kun 1½ gange så dyrt; han skulle have repareret tag alligevel), gulvvarme hvor det var muligt. Han påstod, hans oliefyr højst gik i gang 3-4 gange på en normal vinter. Og siden er vintrene blevet mildere. Det her var omkring 1992. Han havde en overkommelig lagertank, noget i retning af 5 kubikmeter.
Hvis det var mig, ville jeg nok følge eksemplet, men jeg bor et sted med fjernvarmeklausul.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-09 14:25

DTH (nu DTU) byggede i halvfjerdserne et nulenergihus med overkommelig størrelse vandlager (vistnok ca. 25 m^3)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-04-09 15:21

Jamen jeg tror da også klart man kan lave noget, om ikke 0-energi, så i det mindste meget lav-energi. Men med mindre man har et ret voldsomt lager, skal man have et eller andet til at hjælpe. Har selv dybdetænkt en del over at lave et varmelager vha et eller andet med tilstandsændring ved 60°. Har ikke beregningerne længere, men mener at huske at et par m³ paraffin i en højisoleret tank, ville give et ganske stort varmelager. Og alt andet lige er det bedre at have varmelageret indenfor bygningens klimaskærm. Men et af de halvtrælse problemer kan være alt for meget varme om sommeren. Men spekuleres lidt videre kunne kombinationen med en ret minimal væske/væske VP og en sjat jordslange løse en del af bøvlet. I jordslangen kan du afsætte noget af overskudsvarmen. På den måde er sommerkølingen løst. Samtidig kan du tillade dig at tillade frysning af jordslangen, idet du tør den om sommeren og derved slipper for permafrost. Og er pladsen et problem kunne spiral-ideen, bare uden isolering anvendes som kollektor for varmepumpen rimelig ukritisk. Skal det være færdigbygget kunne man anvende IVT's fine Compact-kollektor. Men myndighederne skal tages i ed, idet man ikke bare må opvarme jordmonnet'et - altså bruge det til køling.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-04-09 15:24

Og opererer du med en VP til at hæve temperaturen kan du udnytte solfangerne noget bedre. Istedet for at disse skal op på højtemperatur og vinteren, kan man nøjes med at anvende disse til at forbedre COP på varmepumpen ved at forhøje fremløbstemperaturen til denne. En scroll baseret VP vil stige noget voldsomt i COP når fremløbstemperaturen stiger.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-04-09 15:34

Men det kræver en motorstærk kompressor der virkelig kan flytte noget kølemiddel, da man ellers kan risikere den bliver kvalt hvis den er alt for varm på brinesiden.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-04-09 17:21

Ok, tak for gode svar indtil videre.

Som jeg ser det så er det nok bedre at benytte vand som reservoir. Problemet er at jeg meget gerne vil undgå bærende strukture hvis jeg skal til at lægge låget på. Bærende strukturer er besværligt og det ruster/rådner. Derfor tror jeg løsningen hedder vådt grus/jord. Det har godt nok kun en varmekapacitet på ca. 70-80% af vand - men det er nemmere end vand.

Det kræver imidlertidig en løsning som gør at vandet ikke løber ud af reservioret - og hvordan laves det. Jeg tænker på at lave en kasse igen - med flamingo - og så et elastisk lag - som kan limes sammen. Herefter fyldes op med vådt grus/jord, flamingo og jord som toplag.

Er der nogen der ved hvordan man kan lave et elastiks lag som kan holde på vandet - da jeg ikke tror at epoxy/glasfiber kan holde - og vil revne.
Hvad koster et sådant elastisk lag ?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 161 point
Dato : 10-04-09 21:24

Hvis du bare spørger til opfindsomhed og ikke viden , så kan man jo sagtens komme med forslag.

Du lavr en isoleret kasse, nærmest terningsformet, for at bruge mindst mulig dyr isolering i forhold til volumen . Det betyder dybere ned end dit oprindelige forslag. Isolerer med styrenskum, som vist nok er den billigste isolering, der kan tåle at ligge i jord. Tætner indvndig med tagfolie, som der er en anerkendt tæt limeteknik til.
Fylder med sten , der er vasket for grus ,sand og ler. fylder efter med vand.

Så har du noget selvbærende, som bare skal have et let låg. Vandet kan cirkulere mellem stenene, og gør at du til varmeoverføring kan nøjes med noget simpelt rør i top og bund.

allerør ud gennem toppen for at undgå tætninge i membranen.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 26-04-09 09:54

Tak for svaret transor.