/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Software til statistik søges
Fra : Jaffe123
Vist : 942 gange
100 point
Dato : 07-04-09 07:40

Jeg leder efter et simpelt program, der kan vise forskellige statistikker ud fra indtastet data. Det skal være muligt selv at oprette områder statistikken skal beregnes ud fra. Er der nogle der kender til sådan et program? Det må ikke koste noget
Jesper

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-04-09 08:28

Citat
Det må ikke koste noget

Så opgiv du bare dit projekt...

Uanset om skulle findes enkelte der måske osv.... vil det ALDRIG være noget der kan sættes tillid til....

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 07-04-09 08:46

Altså hvis du har MS Word kan det jo oprette grafer, diagrammer osv. i alle mulige afskygninger???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-04-09 09:02

Excel har jo de fleste statistik funktioner indbygget.

Ellers kan jeg anbefale MatLab, men det koster...

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 07-04-09 13:47

Analysis Tool Pack ligger muligvis i din Excel-pakke.
Tænd Excel og tryk på tasten F1

Mvh W.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-04-09 14:06

i helt normalt Excel finder du disse 84 statistik funktioner:
"
Emner i "Statistisk" 84 elementer

En bibliografi om finansielle, statistiske og mekaniske metoder
Statistiske funktioner
MAD
MIDDEL
MIDDELV
MIDDEL.HVIS
MIDDEL.HVISER
BETAFORDELING
BETAINV
BINOMIALFORDELING
CHIFORDELING
CHIINV
CHITEST
KONFIDENSINTERVAL
KORRELATION
TÆL
TÆLV
ANTAL.BLANKE
TÆL.HVIS
TÆL.HVISER
KOVARIANS
KRITBINOM
SAK
EKSPFORDELING
FFORDELING
FINV
FISHER
FISHERINV
PROGNOSE
FREKVENS
FTEST
GAMMAFORDELING
GAMMAINV
GAMMALN
GEOMIDDELVÆRDI
FORØGELSE
HARMIDDELVÆRDI
HYPGEOFORDELING
SKÆRING
TOPSTEJL
STØRSTE
LINREGR
LOGINV
LOGNORMFORDELING
MAKS
MAKSV
MEDIAN
MIN
MINV
HYPPIGST
NEGBINOMFORDELING
NORMFORDELING
NORMINV
STANDARDNORMFORDELING
STANDARDNORMINV
PEARSON
FRAKTIL
PROCENTPLADS
PERMUT
POISSON
SANDSYNLIGHED
KVARTIL
PLADS
FORKLARINGSGRAD
SKÆVHED
HÆLDNING
MINDSTE
STANDARDISER
STDAFV
STDAFVV
STDAFVP
STDAFVPV
STFYX
TFORDELING
TINV
TENDENS
TRIMMIDDELVÆRDI
TTEST
VARIANS
VARIANSV
VARIANSP
VARIANSPV
WEIBULL
ZTEST
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-04-09 14:07

Hvad er det specifikt du har brug for?

Jeg var en gang helt god til statistik...

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 08-04-09 18:58

Det drejer sig om at jeg har en klinik, hvor jeg gerne vil have lidt overblik over hvem der kommer, og især hvordan og hvorfor. Jeg har eksempelt behov for at kunne se følgende, for en given periode:

Hvordan har patienten fundet frem til klinikken? (Telefonbog, internet, henvisende læge, anbefalinger fra andre osv.)
Hvilke læger er de henvist fra?
Hurtig oversigt over omsætning fra måned til måned, kvartalt til kvartal osv., så jeg kan sammenligne.

Venlig hilsen Jesper

P.S. Jeg har ikke den store erfaring mht. statistik i Word eller Exel, men kan da lave en graf.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-09 20:29

Der er ikke meget statistik i disse dine behov.

Du kan udmærket bruge Excel til sådanne oversigter:

Angiv øverst vandret de kunde kriterier du ønsker at registrere:
Eksempelvis: Kunde, Telefonbog, internet, henvisende læge, anbefalinger...

Og i yderste søjle til venstre kunde navne.

Sæt så, ikke et X, men et tal i de celler hvor du vil summere og brug funktionen =sum nederst.

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 08-04-09 20:40

Det kan jeg godt se, og det gør jeg i et vist omfang allerede. Det løser bare ikke problemer med at jeg gerne vil kunne se statistikken for enkelte perioder, så jeg kan sammenligne dem med tidligere perioder. Hvis jeg laver én som du nævner, for hver måned, ender det med at blive meget overskueligt, da der til sidst vil være mange statistikker/grafer i et ark. Jeg ville allerhelst have noget, hvor jeg eks. kan klikke ind og se en statistik over hvordan kunderne har fundet frem til klinikken, i en bestemt periode.
Jeg ved slet ikke om det kan lade sig gøre på den måde som jeg ønsker, men det er det jeg prøver at finde ud af. Ellers er må jeg sætte mig mere ind i Exel, og få lavet det så godt som mulig.

Jesper

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 08-04-09 20:53

Du kan også bruge et rigtigt database program. Her har du jo i Microsoft Office pakken: Acess.
Men er du ikke fortrolig med Excel, er dette endnu sværere at bruge...

Jeg ville blive ved Excel, hvor du også kan udnytte de forskellige sheets til periode angivelser:
Eksempelvis kan du jo kopiere øverste sheet for Januar 11 gange og du har hele året.

Der kan summeres vandret, lodret og også på tværs gennem alle 12 sheets....

Godkendelse af svar
Fra : Jaffe123

Dato : 09-04-09 11:13

Tak for svaret svendgiversen.
Det lader til at blive Exel der vinder, da det nok ikke findes det jeg præcist søger
Venlig hilsen Jesper

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-04-09 13:04

Selv tak,

hvis du har problemer med flere Excel sheets under hinanden hjælper jeg gerne...

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 10-04-09 10:19

Jeg er faktisk stødt på et problem. Jeg har lavet et "indtastningsark" for hvert kvartal, som jeg så vil sammensætte til diagrammer i de næste ark. Mit probem er så at jeg i ét diagram skal bruge data fra flere ark (fra hvert af de fire kvartaler). Hver gang jeg prøver at skifte fra det ene til det andet ark, mister den data fra det forrige. Kan man ikke linke data fra fire ark sammen til èt diagram, så man får et stort diagram for hele året???
Venlig hilsen Jesper

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-04-09 11:15

Brug formler som disse:

=SUM('Ark2'!A1;'Ark3'!A1;'Ark4'!A1;'Ark5'!A1)

sumerer første celle i de 4 kvartaler nedenunder...

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 10-04-09 12:19

Det je er ude efter er eks. at et diagram over et år skal være bygget op af data fra 4 forskellige kvartaler (der hver er bygget op af 13 uger). Jeg skal således samle 4x13 uger, så diagrammet viser alle 52 uger. Mit problem er at jeg godt kan lave en graf for hver af de "13 uger", men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal vise alle 4x13 uger i èt diagram.
Når jeg klikker i "Diagramområdet" kan jag godt vælge data fra det første kvartal, men hvis jeg så klikker ind på 2. kvartals fane og marker den næste række af data, forsvinder det jeg lige har klikket på fra 1. kvartal.
Mvh. Jesper

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-04-09 14:20

først i øverste niveau skriver du =
så selecter du celle 1 i ark2
så skriver du +
og selecter celle 1 i ark 3

Sådan her:
='Ark2'!A1+'Ark3'!A1

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 10-04-09 14:45

Ja men jeg er ikke intereseret i at få det lagt sammen. Det jeg ønsker er at få hvert enkelt tal sat ind i en graf, så jeg kan se samtlige uger i et diagram, der dækker alle 52 uger.
Jesper