/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
salonriffel cal. ?????? HJÆLP
Fra : shadow_hunter
Vist : 3593 gange
50 point
Dato : 06-04-09 22:33

hej
Jeg er på udkig efter en salonriffel og har fundet et par stykker men med forskellige kaliber: cal .22mag og cal .22lr hva skal jeg vælge?
hva lamer mindst? og hva skyder mest præcist?
har kig på en Savage Model 93 kunne også godt bruge noget info om den riffel hvis der er nogen eksperter på det område ;)
og hva ville i anbefale?
på forhånd tak :D

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 50 point
Dato : 07-04-09 02:44

Du er havnet i et dilemma. På den ene side er kal. .17 en hurtig lille sag, som har en flot kuglebane. Men skidtet kan ikke bruges til ret meget - hvis du skal følge jagtloven, og det skal man.
Ammunitionen er også uforholdsmæssig dyr, og du får langt mere for pengene, hvis du køber en .22 LR Magnum. Her må du skyde ræv og hare. Det måes man ikke med en .17..
Ammunitionen til en magnum er heller ikke billig, og hvis du kun er interesseret i duer og småvildt, så er en .22 LR at foretrække. Her er ammunitionen "billig", især hvis du vælger Standard Velocity, som kan købes for mellem 50 øre og 1,- krone/stk.
Savage og marlin er amerikansk lavpris, hvor man smider skidtet væk, når det ikke funker mere. Men bevares - de skyder såmænd godt nok, men hvis du vil have noget rigtig godt, så køb en Anschütz eller Brno, hvor du får noget rigtig godt. Hvis nogen nu hævder, at Brno ikke er godt, så ved de intet om våben. Tjekkerne laver blændende gode våben.
Men har du mulighed for at pürsche til hare eller gæs, så snup en .22 magnum. Kuglebanen er ikke så flad som en .17, men kuglen lever op til lovgivningen hvad angår hare og gås. Det gør .17 ikke.

Du spørger til hvor meget de larmer. Hvis du vælger .22 LR og vælger en low velocity til duer, så hører du så lidt, at det ikke er noget man skriver hjem om. Skyder man med Stinger, så er knaldet naturligvis højere - men stadig beskeden.

Held og lykke med projektet - og brug så en tudse mere på at få en god riffel.

Forresten laver russerne en fin salonriffel som de kalder TOZ. den er også solidt bygget og holder et par menneskealdre.

Kommentar
Fra : shadow_hunter

Dato : 07-04-09 12:49

det var lige hva jeg havde brug for at høre.. har også læst mig frem til at Savage ikk var et så godt våben. så har kiggede på det her: http://www.butik-michaelsjagt.dk/product.asp?product=359 syntes jeg ser fornuftigt ud :D hva syntes du om det?
tak ;D

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 07-04-09 13:32

Shadows, lyt endelig til Tonganeseren, han ved hvad han taler om.

Godkendelse af svar
Fra : shadow_hunter

Dato : 07-04-09 14:56

Tak for svaret Tonganeseren. det var lige hva jeg skulle bruge :D

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-04-09 17:01

Hej Shadow_Huner.

Et rigtig godt valg til en yderst fornuftig pris. Se at få slået klør fem i den dejlige riffel. Knæk og Bræk og indskyd på 35 meter. Tak for pointene, hvad man så skal bruge dem til..