/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
2 retter med til en veganerer
Fra : Disi
Vist : 1621 gange
100 point
Dato : 06-04-09 20:32

Hjælpppp … jeg skal til påskefrokost hvor jeg skal have 2 retter med til en veganerer
Jeg ander indtet om det og er ikke den bedste kok hvad gør jeg

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-04-09 20:39

Du kan prøve at kigge her http://vegetarkontakt.dk/?vegetar=opskrifter&vistypeopskrift=6

Husk, veganere vil slet ikke spise noget der har med dyr at gøre, altså heller ikke æg og mælk/fløde, men der er veganerospkrifter på siden.

Jeg syntes nu det er synd at spise dyrenes mad fra dem

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-04-09 20:41
Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-04-09 20:45
Kommentar
Fra : Disi

Dato : 06-04-09 20:53

og det skal være to lette retter .-)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-04-09 20:59

Her er en meget nem vegansk "ostekage"
http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/4911/Paaske-opskrifter/Vegansk-ostekage-med-tofu-og-aebler

En supernem Vegansk
Chokoladekage

3 dl. hvedemel
2 dl. sukker
1 dl. kakao
2 tsk. bagepulver
2 spsk. olie
3 dl. soya cacaodrik

Bland mel, sukker, kakao og bagepulver i en skål og tilsæt olie og soyadrik. Rør dejen godt sammen og hæld den i en smurt form. Bages ved 200°C i ca. 30 minutter. Færdig!

Kagen er fin som den er - men fordi den er SÅ fantastisk let, er det nemt at tilføje egne ting. Chokoladestykker, nødder, rosiner... Og man kan evt. drysse kagen med flormelis når den har kølet lidt af.
http://www.opskrifter.dk/119.0.html?search=rosiner&page=7

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-04-09 21:05

En blomkålssuppe med broccoli her

http://vegetarkontakt.dk/?opskrift-blomkaalssuppe-med-broccoli=69

og en quinoasalat her

http://vegetarkontakt.dk/?opskrift-quinoa-salat-med-cherrytomater-majs-og-foraarsloeg=48

Begge dele kan laves hjemmefra, ville lave suppen, køle den af og tage med, have delt broccoli i små buketter i en plastpose, varme suppen op til kogepunktet og koge broccoli med 5 min.

Salaten kan laves færdig hjemme og tages med, serveres kold. Quinoa kan i hvert fald fås i brugsen og Irma, sikkert også andre steder.

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 110 point
Dato : 06-04-09 21:09

Du kan f.eks. lave karrykål, det er nemt, billigt og smager sindssygt godt Jeg plejer at lave det som tilbehør til fisk eller kød, men den går jo ikke i dette tilfælde. Min mand, som ellers er en stor kødspiser, er vild med denne ret, og spiser den gerne uden tilbehør

½ hvidkålshovede skåret i strimler eller små tern
2-3 spsk olivenolie
3 spsk karry
salt
1 håndfuld smuttede mandler
1 håndfuld finthakket persille

Varm olien op i en tykbundet gryde. Kom karryen i og rør rundt, så karryen bliver svitset. Tilsæt kålen, skru ned for varmen og lad simre under låg ved svag varme. Tilsæt de smuttede hakkede mandler og smag til med salt. Lad svitse/simre i ca. ½ time til kålen er mør. Server med finthakket persille drysset over.

Og så kan du lave en skøn kikærtesalat, som mætter dejligt:
Læg 400 g kikærter i blød natten over. Smid vandet ud og hæld frisk vand ved kikærterne. Tilsæt 1 tsk salt og kog kikærterne ved svag varme i ca. 1 time. Lad dem køle af. Lav en dressing af 2-3 spsk stærk dijon sennep, rørt op med saften af ½-1 citron. Tilsæt ca. 1 dl olivenolie eller vindruekerneolie. Smagsæt med ca. 1 tsk salt, masser af peber og 2 pressede fed hvidløg. Hæld dressingen over kikærterne og hæld masser af friskhakket persille over, der skal masser af persille i. Lad salaten stå og trække i køleskabet i mindst 1 time, gerne mere.

Eller du kan lave grønsagsfrikadeller:
Riv lige dele kartofler, gulerødder og knoldselleri. Pres væden ud ved at hælde de revne grønsager i et klæde og presse væden ud. Tilsæt 1 æg, salt, peber + evt. andre krydderier - du kan vælge paprika, chili, karry eller urtekrydderier. Tilsæt evt. lidt friskrevet kokosnød eller revet kokosnød fra pose. Steg i olie.

Og så kan du jo også altid lave en dejlig grøn salat eller dampe nogle friske asparges, som kan serveres med finthakkede rødløg og lidt olie/eddike dressing samt godt med salt og peber.

Bon appetit

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 06-04-09 21:12

kan man ikke købe noget færdigt der smager godt

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 06-04-09 22:47

Jo du kan købe tofu-is, mange kvicklyer har det.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 06-04-09 22:57

og en bakke jordbær!

eller lav en frugtsalat, du kan købe soyafløde og blande i.

Skær de frugter du har i små stykker, hak lidt chokolade og bland i, herefter hælder du lidt soyafløde i.
D´nemt!

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 07-04-09 06:33

Tak for svaret Axelise.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 07-04-09 06:41

Af ren nysgærrighed - hvad er så forskellen på en "veganer" og en "vegetar"?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-04-09 09:43

en vegetar spiser æg og mælkeprodukter. (nogle også fisk)
En veganer spiser slet ikkke noget der har været i berøring med dyr.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-04-09 09:44

Axellise, der er jo æg i de der frikadeller..!!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-04-09 09:47

Til orientering ang. æg, kan du sætte nogle hørfrø, ca 4 spsk i vand og lad dem stå i nogle timer (4-5 timer) så kan du bruge "vandet derfra, den er nu blevet tyk og lidt slimet, det er godt bindestof til frikadellerne.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-04-09 18:11

Nå ja for filan da!!!!! Der tænkte jeg mig sgu da ikke om
Der er vist kun salaterne tilbage så.....

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 08-04-09 00:34

Ha ha..ja det er også kun fordi jeg har en søn som er veganer, at jeg har lidt styr på de ting