/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Vildsvin i DK
Fra : centerpoint
Vist : 1041 gange
50 point
Dato : 06-04-09 16:54

Kære alle der har savnet mig - især bb1

Efter en helvedes bunke pc problemer, er jeg langt om længe kommet på nettet igen......
Jeg kaster lige et spørgsmål ud.

Ifølge pålidelige kilder står vildsvinene nu ca. 30 km. fra den danske grænse.
(jeg mener at vildsvinene forlængst har krydset grænsen)

Den danske bondestand ryster nu i bukser over, at hvis og såfremt, vildsvinene har den frygtede pest med sig, ja så går det udover tegnedrengen.
Jeg har altid undret mig over bøndernes investeringsiver i Polen - der er der masser af vildsvin.
Men det er åbenbart noget andet.

Men kære medjægere, skal vi ha' vildsvin i DK. ?
Eller er danmark arealmæssigt for lille til vildsvinejagt ?

OG !!! Skal vi prøve at holde personfnidderen ude af debatten denne gang...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-04-09 17:13

Hvis vildsvinene kommer til Sønderjylland, så send dem til Sjælland, jeg skal da med glæde kigge på dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-04-09 17:14

Elefanter ville være sjovere....

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 06-04-09 17:33

jeg har besøgt danske svinefarme i Polen
der er kæmpemæssige indhegninger omkring dem
noget man også var vant til tilbage i tiden

Kommentar
Fra : Wolf10

Dato : 06-04-09 17:46

Mosegrisene har da altid været her

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-04-09 17:49

Ingen grise her til lands--de hører ikke længere til i vort højt specialiserede landbrugsland.
Dk er arealmæssigt stort nok, men det er skovområderne ikke.
Efter min mening har vi genindført skadevoldende vildt nok, f.eks. mink, kronvildt og senest bæver.
Der er andre end os jægere at tage hensyn til i dette land.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 06-04-09 17:54

Det er jo ikke fordi man ikke kan have grise i Tyskland, de har bare sværere ved at eksportere.

Men diskussionen er vel ikke så meget anderledes end diskussionen om skarven hvor der er også er erhversinteresser der bliver generet eller de efterhånden meget store mængder kronvildt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-04-09 18:37

Vi HAR vildsvin i DK

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-04-09 21:41

Ja da og jeg har set dem i Valby - Zoologisk Have.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-04-09 21:45

Jeg kender til skovområder med vilde vilde vildsvin.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-09 23:01

Her i Nordsjælland har vi indtil for nylig haft vildsvin, de blev til sidst skudt, fordi de gik i folks haver

Vi har også en enkelt bonde der har dem indhegnet

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-04-09 01:05

Hmmm. . hvordan var det nu det gik i 1940, da de var her sidst? Spøg til side og hofter fat: Wir warten, wir warten. Røget vildsvinekød smager squ godt.
Det er jo ikke fordi jeg mangler vildt på reviret, men et par øffer kunne der godt blive afsat tid til. Og jagttiden: Hele året. Det er yderst skadevoldende vildt, noget som svenskerne omsider har indrømmet.
Velkommen tilbage Centerpoint. Her går det jo fint og fredeligt pt..

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-04-09 09:18

Jeg så en repotage på tv der de viste vildsvin i haver i Roskilde.De gik og ødela græsplenene til folk. De var heller ikke bange for mennesker.
alimak

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 07-04-09 13:06

Kære alle

Vi har allerede vildsvin i det sydlige Danmark.
Jeg er af og til syd for grænsen for at skyde vildsvin, så det ville være dejlig hvis vi kunne få dem til Danmark, uanset hvad gyllebaronerne ville mene om denne sag.
Det er sjovt, for mange af gyllebaronerne har, eller er medejere af store svinefarme i det tidligere så hermetisk tillukkede østeuropa, trods stor smittefare, men herhjemme går de helt i baglås når de ser en vild gris
The Real Deal

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 07-04-09 13:11

I tror det er løgn.!!! Men det er rigtigt.!!!! Jeg bor sammen med en ordentlig krabat af en vild orne.

Om morgenen grynter han: Årf årf årf.....årffff. Det betyder lidt i retningen af, "Er der noget kaffe, kælling"
Appropos om morgenen....Oh la laaaaaa, det er et syn for guder..!! Jow..!!! Nu skal i bare høre.....arh... læse.

Min masai er som sagt en meget stor mand - både i højden og bredden - og ikke mindst forneden.
Den tissekrabat han render rundt med, har en størrelse der ville give enhver dansk gennemsnit husmand mindreværdkomplekser. Masaiens tisseleif ligner kort sagt en nyfødt pattegris uden ører -
altså i størrelsen - ikke i farven. Masaiens er kulsort.

Nå, men det jeg ville fortælle var, at hver eneste morgen når masaien vågner, så'en henad af 11 tiden, kommer masaien søvndrukken forbi det opdækkede morgenbord. Jeg har erfaret, at man ikke skal sige godmorgen til masaien før han har tisset.!!!???? Nu skal jeg fortælle hvorfor - hold lige på hat, briller, tænder og andre løse genstande - det her er hård kost.

Nå, men første gang jeg så masaien om morgenen - altså før den berømte morgentissetur -kom han ud ad sengen med en ordenlig krabat af en utømt morgensvaber. Svaberen stod simpelthen lige vandret ud. Havde jeg haft et vaterpas, kunne jeg med sikkerhed påstå, at svabere var i lod.
For satan da en møbelbanker at rende rundt med. Ja, jeg indrømmer blankt, jeg måtte synke mit mundvand mere end 2 gange..........HUIIIIIIIIIIIIII
NÅ.!!! Men jeg får sagt et sødt godmorgen til masaien. I det han vender sig en halv omgang for at stå front mod mig, rydder han morgenbordet totalt for service, ja kort sagt, alt rev han ned af bordet med sin overdimensionerede møbelbanker.
Nå men jeg fik da ham jaget ud på toilettet for at tømme sin urinblære. Urinblære..!!!??? Arh det er nok at underdrive at kalde det for en urinblære - en vandtank er nok mere rammende.
Når masaien så står og tømmer oplagret vand fra svaberen, skal han da også liiiige ventilere.
Hold da kæft med luft. Jeg kender ingen andre med en så stor luftreserve - og det tryk han anvender. Masaien kan støve hele lejligheden af med 2 ventileringer.

Altså kort sagt - en vild orne af format.

Nå, nu skal masaien tisse igen. Jeg skynder mig lige at udnytte situationen........Jodle læo di ti hiiiii.....Jeg kommer!!!!!!!!!!

Accepteret svar
Fra : simon-ms

Modtaget 50 point
Dato : 07-04-09 15:27

Svinebønderne har nok problemer i forvejen i tiden, så jeg synes ikke det er nogen god ide med vildsvin. Jeg tror ikke det er ret heldigt hvis jægerne ødelægger det for landbruget, specielt ikke fordi de er vores eneste støtter, og det skulle de gerne blive ved med at være.
Jeg synes også at vi skal se hvad vi får ud af at få vildsvin. Jagtligt ville vi ikke få det store ud af det. I vores nabolande jages vildsvin primært ved anstand om natten eller drivjagt. Anstand om natten er ikke lovligt i Danmark og bliver det nok heller aldrig. Drivjagt kræver også store områder, hvilket der heller er så mange af i Danmark. jeg kunne godt frygte at vi ender med at stå med en alt for stor bestand af vildsvin i Danmark som vi ingen mulighed har for at regulere.
Det skal for god ordens skyld nævnes at jeg både er jæger samt har et arbejde på en svinefarm ved siden af studiet.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-04-09 17:06

Simon-ms har leveret et godt indlæg, som kommer hele vejen rundt. Jeg er helt igennem enig med dig.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-04-09 17:09

Svaberen stod simpelthen lige vandret ud. Havde jeg haft et vaterpas, kunne jeg med sikkerhed påstå, at svabere var i lod.

Ja, det skrives der faktisk i ovenstående. Noget kan tyde på, at "Heidi-Ho" har fået fat i en gammel afdanket hankat med ondt i det trykbærende anlæg. Den skal squda stritte opad, hvis der er saft og kraft i ynglekæppen. Såsan en gammel "Halbstarke".

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 07-04-09 17:13

Gør som i Holland og flyt svinefarmene ind i industrikvarterene. På den måde kan man både fjerne smitterisiko og lugtgener.

Fjern derefter bistandshjælpen til bønderne. Jeg har selv levet af at søge eu støtte til landbrug og det er godt nok langt ude.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 07-04-09 18:16

Hejsa søde tongakineser.

Nu er lidt forskel på din gennemsnits undermåler af en dansk husmandsvatnisse, og så masaiens zebrastok.
Masaiens møbelbanker er så lang og så stor, at den kun kan stå lodret ved hjælp af en god kvindehånd.
Den danske mand er jo også berømt for 2 ryk og en aflevering, for derefter at spørge den stakkels kvinde, "var det godt, mor"?
Masaien kan i timevis.........HUIIIIIIIIIIIIIIIIII

Godkendelse af svar
Fra : centerpoint

Dato : 07-04-09 20:14

Nu, inden der går for meget Heidi-Ho i diskussionen om svinene, siger jeg;
tak for svaret simon-ms.

OG!!!! skal vi så lige klappe ad os selv............Ingen personfnidder - LÆKKERT!!!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-04-09 22:15

Ja det tror Pokker, når han er næsten impotent.