/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kaffe
Fra : takker
Vist : 862 gange
120 point
Dato : 05-04-09 18:10

Jeg skal i uge 28 stå for dessert til 6 voksne hverdag i en hel uge.

Vi har aftalt at det skal være spændene kaffe, så det dutter ikke med Irsk, Latte mv, det skal være noget helt nyt.

Jeg har fundet lidt forskelligt men mangler lige 2.

Det må godt være andet end kaffe, bare det er varm og ikke must at der er alkohol i men det skader ikke.

Har du en god opskrift

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 05-04-09 18:51

Her er en meget spændende ting som jeg ikke tror du kender i forvejen og den smager himmelsk.
http://www.ladewiggruppen.dk/oel-index.htm
Det er Ultrapres du skal kigge på.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-04-09 19:23

Hej og åhhh bare det var mig.

Prøv at lave en stærk kaffe...mens den er varm kommer du Kahlua i og derefter en rigtig god nougatis eller vannilieis i.
Jeg siger dig det er mums

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 120 point
Dato : 05-04-09 19:54

Prøv lige at kigge her
Årstidskaffer dvs en kaffeopskrift til hver måned i året ... jeg har ikke afprøvet endnu .........men det skal jeg snarest

Man kan jo altid servere en lille avec hvis ikke alkohol indgår i opskriften
http://www.merrild.dk/dk/Retail/OpskrifterAndTips/Opskrifter/Arstidskaffer/Forar/April.htm

Kommentar
Fra : serato

Dato : 06-04-09 02:29

[B]Cafe á l'orange[/B]

Ingredienser (til 4. personer):
1,2 dl / ½ kop piskefløde
2 spiseskefulde flormelis
1 teskefuld reven appelsinskal
6 dl / 2½ kop varm kaffe
1½ dl / 2/3 kop likør med appelsinsmag (Grand Marnier, Filfar eller Cointreux)
4 strimler appelsinskræl til pynt

1. Pisk piskefløden stiv i en ren skål. vend flormelis og reven appelsinskræl i.
2. Stil skålen i køleskabet i 30 minutter, eller til balndingen er så fast, at der kan ligge en strimmel appelsinskræl ovenpå.
3.Fordel den sorte kaffe ligeligt i høje glas, og rør ca. 2 spiseskefulde af likøren i hver. Læg afkølet flødeskum på toppen, og læg en strimmel appelsinskræl på flødeskummet. Serveres straks.

[U]Varm mintjulep[/U]

Ingredienser (til 2. personer):
1-1½ dl bourbon
1/3dl / 2 spiseskefulde sukker
4½ dl / 2 mindre kopper varm, stærk sort kaffe
1/3 dl / 2 spiseskefulde piskefløde
2 kviste mynteblade til pynt

1. Kom bourbon og sukker i to opvarmede, store vinglas. Tilsæt den varme kaffe, og rør rundt for at opløse sukkeret.
2. Læg fløde på toppen ved at hælde den over bagsiden af en ske. Rør ikke rundt. Pynt med et mynteblad.

(I stedet for bourbon kan anvendes f.eks. Southern Comfort eller Wild Turkey. Begge dele vil give en helt anden smag.)

Kommentar
Fra : edith1968

Dato : 06-04-09 11:12

Hej, det er jo sommertid når du skal servere kaffe.

jeg har en som jeg laver tit fo sjovt til mig selv, uden alkohol som regl.

Du putter en stor ske is efter smag (skildpaddeis, vanille, nougat, chokolade etc.) i en kop/glas varm stærk kaffe, og eventuel lidt bailys eller en anden liqør efter smag, en stor sugerørske (som men får til irsk kaffe) og så klar til servering.

Og det er nemt og rigtig lækker

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 10-04-09 18:32

Uanset hvilken kaffe-opskrift du vælger, så syntes jeg du skulle bruge kaffe fra Max Havelaar.

De er alle gode, og så støtter man et godt formål, samtidig med, at man holder kaffe-slappe-ras ...

http://www.maxhavelaar.dk/PRODUKTER/Kaffe/Film_om_kaffe.aspx
http://www.maxhavelaar.dk/Default.aspx?ID=527
http://www.maxhavelaar.dk/PRODUKTER/Kaffe/K%C3%B8b_kaffe.aspx
http://www.maxhavelaar.dk/Default.aspx?ID=566
Lidt historie om kaffen:
http://www.maxhavelaar.dk/Default.aspx?ID=567

JR

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 10-04-09 18:40
Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 10-04-09 21:45

Prøv Onkel Joachims Kaffe ...

En lille sort :

1: Man putter en krone
(I gamle gage var det en 10 øre, men du ved ... inflation og sådan)

i en kop. Fylder den med kaffe, så mønten bliver væk ...

2: Dernæst fyldes snaps i ...

Så kronen atter bliver helt synlig ...

Nu har du en rigtig formen og god kop kaffe !

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 10-04-09 21:46

Og så lige Onkel Joachim, som afslutning :

http://donaldisme.dk/kaffe.htm

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 12-04-09 18:58

Hva´ så takker ...

Drikker du så Te i stedet for ?

Ellers er her opskriften på Mexikansk Kaffe:

2 dl fridkbrygget kaffe
2 cl Kahlua
1 cl Tequila
1 stukke mørk chokolade
Flødeskum

Læg chokoladen i bunden af glasset, tilsæt Kahlua og Tequilla, og fuld op med kaffe. Pynt med flødeskum.

Godkendelse af svar
Fra : takker

Dato : 14-04-09 19:43

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-04-09 20:36

Selv tak