/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Dagens Sild
Fra : vedikkealt
Vist : 3936 gange
100 point
Dato : 05-04-09 10:37

Jeg spekulerer på OM der egentligt er forskel på marinerede sild.

Marinerede sild findes i små spande til omkring 50 kr. kg., og så findes de i glas til omkring 100 kr. kg.

Er der forskel på tilberedningen, salt indholdet m.v.

Er marinerede sild overhovedet ernærings rigtige...?

Og så den gamle vits der kører mellem fiskere....

Det må godtnok være nogle dyre krydderier og løg der bliver brugt i de glas, for det er ikke sildene der koster pengene.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-04-09 11:04

Noget der påvirker prisen er om de er "gammeldags modnede", dvs saltet i en beholder og lagt tæt sammen uden lufttilførsel, dette tager et par måneder under opsyn og det koster.

Billigere sild har for at blive modnet hurtigt i mange år blot fået et skud citronsyre der modner kødet i løbet af få timer, de smager nu meget godt...skyllet ned med masser af snaps.

De billige "Skipper" sild har jeg erfaret indeholder stykker af mindre velsmagende stykker, ikke sure eller rådne, men smager dårligere, der har man sparet på sorteringen.

De store spande er "høstsild", altså fanget i den af sæsonen hvor der er rigeligt. De er også gode, men mest beregnet til at man selv arbejder videre på dem.

Salt og krydderier koster ikke penge, det er udvælgelsen og blandingen af krydderier der koster.

Og sild er ernæringsrigtige da de har et højt indhold af uskadelig fiskeolie som jo er et gammelt anerkendt naturmiddel.

Accepteret svar
Fra : timeglas

Modtaget 110 point
Dato : 05-04-09 11:07

Jeg fandt flg. på en hjemmeside:

Nu kommer så den fase, der har meget stor betydning for det endelige produkt: Modningen. Der to helt forskellige fremgangsmetoder: Den gammeldags modning og "ekspresmodning" eller eddike-modning. Gammeldags modning foregår ved nedlægning af den hele sild i tønder - enten med salt, så man får en saltsild, der bruges til marinerede sild - eller med krydderier, så bliver slutresultatet en krydder sild. Silden modnes naturligt under konstant og kærlig pleje i minimum 6 måneder, før den fileteres og pakkes i den endelige lage. Hurtigmodnede sild filetteres straks efter landingen og kommes i store kar med en kraftig eddikeopløsning, der "sprænger" sildens celler og gør den spiseklar - og hvid - på mellem 7 og 14 dage. Smagen i gammeldags modnet sild er helt anderledes - dyb og afrundet - og konsistensen er blød - men alligevel fast i "biddet"! Hurtigmodnet sild smager fortrinsvis af eddike og sukker og konsistensen er mere "melet". Den er let genkendelig på sin hvide farve.

Se mere på http://www.lykkeberg.com/sild.htm

mvh timeglas

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 05-04-09 11:27

Nu ganske sjovt at læse om silden på lykkebergs side...

Og selvfølgelig skriver de at sild er sundt.

Men hvordan så med det der tilsættes silden for den kan modnes / tvangs modnes.

For jeg kan spise marinerede sild som slik...

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 05-04-09 11:27

Nu ved jeg jo ikke om du tænker på hvad du skal købe og hvad er godt ???

Jeg ved ikke alt om sild, men Fiskamandens (=Tenax Sild 5800 Nyborg), som jeg køber i Suber Best, de er godt nok gode: De er smør bløde og lagen (og det gælder alle smagene) er meget velsmagende. Og tilsat meget sukker.

Fakta har også Gammeldags modnede Hirtshals Sild (fra Silva seafood A/S Hirtshals), til ca. 18 kr, og de er ogås rigtigt smørbløde, velmodnede og lækre, MEN UDEN sukker.

Glyngøre har jeg dårlige erfaringer med: De er tøre og seje og der skal bides til for at tygge igennem. Duer ikke !!

Modningen synes jeg er rigtig vigtig og så skal man lige vide om de skal være med eller uden sukker. Skulle du få købt en uden sukker og ikke kan lide smagen, så kan du hælde lagen fra din sild og opvarme den med en ordentlig gang sukker som du derefter hælder tilbage i krukken og lader ''trække'' i hvert fald et døgn, så kommer det næsten ud på det samme.

Ummmmmm, nu skal jeg vist ud og have mig en mad

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 05-04-09 11:49

# Line99

Velbekom...

Mine erfaringer med Glyngøre er det samme som dine...og køber dem aldrig...opfatter Glyngøre som et rent discount mærke.

Jeg går nu ellers ikke efter et bestemt mærke....T I L B U D er vist mit bedste mærke...

Lykkeberg har jeg ikke spist mange af...igen prisen der bestemmer her.

Metro har nogle 5 kg. spande...netop fra Lykkeberg...netto en 3 kg., sådan en fætter kunne jeg dælme godt tænke mig at nappe med hjem....og ja undskyld mig...bare ÆDE...

Mit spørgsmål er så om jeg får et salt skud af demensioner...og som vel ingen har godt af eller hvad...?

Og er der ""oversete"" tilsætnings stoffer..?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-04-09 11:53

Salt og syre der tilsættes silden er uskadelige og kendt i århundreder før man begyndte på alle de tilsætningsstoffer der gør drenge sterile og og mange andre syge af allergier.

Sukker er en smagssag, men bruges i al madlavning hvor man søger en balance mellem surt og sødt.

Glyngøre er nu blevet bedre de sidste 5 år, de hvide sild er stadig lidt kønsløse, men smid et skvæt billig sherry i glasset og lad dem trække lidt, det gør underværker.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-04-09 12:01

Hvis den store spand sild er for salte så smid marinaden ud og udvand sildene i 12 timer, lav så Din egen marinade.
Til hvide sild er det vand, eddike, sukker, løg (rødløg) og peberkorn der blot skal have et opkog, man kan så udvide med dild og i det hele taget bruge fantasien.

Glem IKKE snapsen

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 05-04-09 12:21

Enig med Luffe om tilsætningsstofer, spiser også helst økologisk eller så grundlæggende som muligt, men er ikke religiøs på området. Køber normalt heller ikke ''mærkevare'' som sådanne, men når man køber noget nyt er det jo lidt et eksperiment om det nu er noget der duer/ kan lide eller ej, derudover er jo faktisk meget skrammelmad i omløb.

Hvis du køber en stor spand et eller andet risikerer du måske at det er uspiseligt, men vejledende kan det da være at kende firmaet, og se hvor det er produceret, ofte er det jo samme opskrifter firmaerne bruger, og distribuerer i andre indpakninger etc.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-04-09 22:52

Et seriøst spørgsmål som kræver her kvalificeret svar, her er de bedste sild som kan fåes på dåse http://www.positivt.dk/sjove-billeder/sjove_billeder_37.php nå det var bare for sjov, Jeg kan bedst lide de Store norske som jeg køber i Bilka, bryder heller ikke så meget om dem fra Glynøre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-04-09 22:54

Verdens bedste marinerede sild fik jeg sidste sommer på Kronborg, kromanden laver dem vist selv, så gode sild har jeg aldrig hørt om i fri handel

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-04-09 03:34

Da jeg var dreng fik vi tit spegesild, i ordets bogstaveligste betydning, de var modnet i ganske få timer med ganske lidt eddike i vandet og var møre, men var en tand FOR friske. De var blot skåret i stykker så vi selv måtte fjerne rygbenet, skide med de bløde ben, de røg blot ned i mavesækken.

Vi fik dem som regel serveret til stuvede kartofler, det var meget billig mad hvad der var nødvendigt at ty til i perioder.
Kun hvis der blev nogle tilbage lavede min mor marinerede sild, ellers kunne de ikke holde sig.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 06-04-09 06:58

o.v.n.

Da jeg var barn for godt 40 år siden havde vi en kraftig blå Engelsk plast tønde, med kraftigt spændebånd og låg, skyllede op på stranden ved Løkken.

Så fik vi en hel træ fiske kasse fyldt med fuldfede efterårs sild, de var rensede, men måtte IKKE blive skyllet, og de blev så pakket i lag, drysset med rigeligt HØ salt i mellem....det var vigtigt at det var HØ salt, og så blev låg og spændebånd sat på, og så gik der en 3 - 4 måneder før vi så silden igen...og HOLD KÆFT hvor det smagte godt som...BIDESILD.

Og den rene delikatesse var hvis der var rogn i dem....MUMMSSS

Og bare rolig...jeg kender godt udtrykket...pakket som sild i en tønde... ... har jo selv været med til det...

Når de så blev åbnet kunne de holde sig nogle måneder hvor vi så jævnligt fik bidesild eller sild i opbagt hvis løgsovs...MUMS

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-04-09 11:37

Jeg så Go' morgen Danmark i morges.

Der var en blindtest af marinerede sild. Det var den billigste "sild" fra Fakta, der blev kåret som den bedste.

Du kan læse resultatet her

Citat
Den bedste marinerede sild blev den billige, Fiskeriet fra Fakta til 18 kr. for 400 g

http://programmer.tv2.dk/go/infofratv/article.php/id-21532137.html?ss

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 18-04-09 17:39

Lige inden jeg lukker dette spørgsmål, vil jeg lige oplyse at jeg netop har set at REMA 1000 har Fiskemandens sild i spande til bare en 10ér i næste uge.

Og det er dælme en GOD PRIS...

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 18-04-09 17:42

Tak for svaret timeglas.

Og jeg lærte også en hel del om marinerede sild, ved at bruge dit indsatte link...

Og en stor TAK til alle der deltog i mit spøgsmål...

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 18-04-09 18:18

Velbekommen. Glad for at du kunne bruge det