/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Valg af akku boremaskine
Fra : Sindt01
Vist : 3484 gange
100 point
Dato : 03-04-09 20:52

Går og overvejer at købe en ny akku boremaskine af mærket Hatachi, men er lidt i tvivl om størrelsen.
Det skal enten være en Li-ion 14.4v 1,5 ah eller en 18v 1,5 ah.

Det skal siges at begge er med 2 batterier og lynlader og at batterierne skal måske skal bruges til en slagnøgle også. Er der nogle der har erfaring med en slagnøgle (til dækskifte på bil)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 21:13

DET kan du IKKE bruge den slags til

Med mindre det er "fruen" der sidst har spændt hjulene

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 03-04-09 21:34

Slagnøglen leverer ellers 220 Nm

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-04-09 21:36

1,5 Ah er for lidt.

minimum 2 men gerne 3 Ah

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 03-04-09 21:58

De 1,5 Ah er for at holde vægten nede har fået at vide at det ikke skulle blive et problem med strømmen når man har 2 batterier til og en lynlader

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-04-09 02:38

Altid en fordel at benytte sig af disse tilbud, hvis man køber en maskine med kun eet batteri vil en senere supplering blive pokkers dyr.
Hitachi er en god maskine, men jeg tvivler også på at den kan holde til den slagforsats i længden, og man skal vist være under ti år gammel for at være for svag til at bruge en krydsnøgle til dæk.

Tror Du iøvrigt at Du altid har en fuldt opladet skruemaskine klar i bilen hvis det skulle blive aktuelt at skifte dæk helt derude hvor kragerne har madpakke med hjemmefra

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 04-04-09 09:39

Det er ikke til at ligge i bilen jeg skal bruge den. er træt af hive slangen frem fra kompresseren når der skal skiftes mellem vinter/sommerdæk. Så det var derfor jeg ville have en slagnøgle til det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-04-09 10:45

Citat
er træt af hive slangen frem fra kompresseren når der skal skiftes mellem vinter/sommerdæk.

TO gange om året

Hvorfor så ikke bare skifte bilen ud forår og efterår Så behøver du slet ikke investere i værktøj....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-04-09 12:04

Kære Henri
Det er dine håndled, der skal bære momentet, så jeg ville foreslå en krydsnøgle. Der er længere arm på, og det giver længere vandring men lavere kraftpåvirkning på håndleddene.
Venlig hilsen
pbp
teknikerlærer

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-04-09 12:35

Han GIDER ikke.

kør til et værksted og lad dem skifte hjul, dovenlars.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-04-09 12:47

At hive slangen frem fra kompressoren......

Skruemaskinen skal jo også klargøres ???????

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 04-04-09 15:25

Det har ikke noget med at være doven at gøre, og nej slagnøglen skal ikke klargøres. Og nu er det sådan at kompresseren står i et andet rum en garagen, det vil sige at jeg skal trække slangen igennem et hul i væggen, så det ville jo være nemmere med slagnøglen, da den er med batteri. Det skal jo også siges at hvis hitachi laver er slagnøgle, så må man jo formode at de mener at der er et marked for det. Og jeg ville aldrig lade et værksted skifte mine fælge.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 04-04-09 17:09

Citat
Og jeg ville aldrig lade et værksted skifte mine fælge.

- købte du bilen uden fælge???

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 04-04-09 17:55

Nej men olie, vand og fælge bliver kontrolleret inden bilen køres fra sælgeren. De erstatter intet ved nævnte fejl. Men det var nu heller ikke spørgsmålet.

Kommentar
Fra : TDKE72

Dato : 04-04-09 18:22

Køb dig en batterislagnøgle evt. dewalt, makita eller andet mærke. Kombimaskinen er fin til små opgaver meeen den skifter ikke fire dæk uden opladning. Det sgu lettere og hurtigere med en krydsnøgle...

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 04-04-09 19:20

Det er også 2 forskellige ting jeg spurgte om.

En boremaskine enten 14.4v eller 18v med 2 stk. 1,5 Ah og lynlader
Dertil vil jeg så købe en slagnøgle hvor man kan bruge batterierne fra boremaskinen altså ikke en kombimaskine og det var af mærket hatachi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-04-09 19:24

du har jo bestemt dig, hvorfor spørge her.

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 04-04-09 19:46

det var valget mellem 14,4,v eller 18v jeg var i tvivl om

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-04-09 20:36

INGEN af dem egner sig til formålet...

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 05-04-09 00:32
Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 05-04-09 07:53

Ah siger et om hvor længe du vil kunne bruge batteriet, men også hvor kraftigt den kan tage fat sammen med Volten. Og ja prisen for en kraftig maskine er vægt, så man skal finde en balance, hvilket er forskelligt fra person til person.

Drop AKKU mod bilen, som LuffeA skriver kraver det du altid har et fuldt opladet batteri liggende !!! (1. det er ikke sundt for et batteri at bare holdes opladet på max, 2. husker du at holde det klar )
Næ hvis det er til Bilen, så brug dog det batteri som bilen holder klar til dig :), billigere og mere sikkert og vejer meget mindre.

Eks.
http://www.primusdanmark.dk/cwm1001-slagn%C3%83%C2%B8gle-mmoms-36875-p-954.html

Godkendelse af svar
Fra : Sindt01

Dato : 17-04-09 20:51

Tak for svaret EA_HS.