/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Fjernelse af linolie
Fra : 73007300
Vist : 6244 gange
300 point
Dato : 03-04-09 17:53

Jeg har sprøjtet min knallert (Hero Majestic Q3) med linolie for at beskytte al chromen, her i vinter. Det har også været en succes, ikke en rustplet, men nu hvor solen er kommet højere på himlen, vil jeg gerne have linolien af igen. Hvordan gør jeg nemmest det?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-04-09 17:54

ikke så smart at bruge linolie.

men brug mineralsk terpentin

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-04-09 18:41

Linolie som rustbeskyttelse: Jernet rengøres og linolie smøres på i et tyndt lag (kan evt. opblandes med sprit). Kan også bruges til undervognsbehandling: Varm det lidt op og sprøjt (ikke al linolie kan sprøjtes) det ind i alle revner og hulrum. Svensk undersøgelse viser oven i købet at linolie er bedre end Tectyl.

http://www.123mal.dk/loftmaling/linolie.html

Ja terpentin eller sprit kan bruges - husk lige det er meget brændfarligt

Forholdsregler ved brug af linolie
Klude skal hænges til tørre, kvæles i en plasticpose tømt for luft og tæt lukket, druknes i vand eller brændes - ellers brænder kluden selv. Det lyder drastisk men ikke desto mindre nødvendigt. Tørres kun hvis de skal bruges igen: Den skal være foldet ud og hænge udendørs. Samme gælder med at komme den i en plasticpose uden den druknes.

Go´ forårstur på knallerten

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-04-09 18:53

Ren linolie er god grogrund for mug og råd.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 03-04-09 18:59

Når nu du har renset al lindolien af med terpentin eller sprit.............................så er den klar til at ruste hvis du ikke smører den ind i noget andet. Jern / crom som er helt fedtfri begynder at ruste.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-09 20:03

Brug heller et voksbaseret rigtit rusbeskyttelsesmiddel. Linolie er ikke godt.

Godkendelse af svar
Fra : 73007300

Dato : 03-04-09 21:57

Tak for svaret Eyvind.
Ja, den bliver smurt ind i olie efter hver vask. Det er en årgang `95, og der er ikke en rustplet på den endnu.

Også tak for svaret fra dig Teil.
Mug og råd kommer vel fortrinsvis på træ. Min knallert er lavet af metal, som kan ruste.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-09 22:00

Ok - så har den det godt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-04-09 22:14

Citat
Også tak for svaret fra dig Teil.
Mug og råd kommer vel fortrinsvis på træ. Min knallert er lavet af metal, som kan ruste

Mug og råd begynder på linolie og trives der.
Derefter kan det gå ud over metal og krom.

Kommentar
Fra : 73007300

Dato : 12-04-09 15:51

Citat
Mug og råd begynder på linolie og trives der.
Derefter kan det gå ud over metal og krom.

Ok Teil, men jeg kan så fortælle, at jeg har fået det af med brun sæbe og en svamp. Jeg smurte den brune sæbe på, og lod den stå en halv time, hvorefter jeg gnubbede det af med en svamp. Sluttelig vaskede jeg den, og gav den en gang olie.