/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fra XP -> Vista fr første gang
Fra : PeterPeter
Vist : 641 gange
50 point
Dato : 03-04-09 13:32

Hej Hej

Har rimelig styr på Windows XP, som jeg nu har brugt i mange år....

MEN - På Mandag skal jeg til at arbejde med en bærbar med Windows Vista - og det har jeg aldrig prøvet før !!

Findes der nogle gode hjemmesider på Dansk, der lige beskriver de største forskelle samt lidt tips til, at overgangen til Vista bliver nemt og let ???

Tak - og fortsat god dag.

/Peter

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 35 point
Dato : 03-04-09 13:39

prøv at starte her: http://www.vistaguide.dk/ der er flere sider om hvordan man kommer i gang med Vista, men den her over har en det meste

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-04-09 13:42

hvis du vil have dine indstillinger, mails med mere, med over på den nye, så skulle du måske læse mere her: http://www.pcworld.dk/blogs/Vistabloggen/1498?a=blog&i=9
var det ikke sønnen som skulle have den nye med Vista måske købte du to

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 13:47

Udover den "grafiske" flade er ændringer ikke noget at snakke om....

Stort set ALT virker som det gjorde i XP...

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-04-09 13:55

refi... Skulle vi nu ikke liiiiiiiiige *gg* Jeg er også ret meget på røven i Vista, men er ret ferm til XP.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 03-04-09 14:21

Er der RAM nok i maskinen, vil jeg rigtig nødig gå tilbage til XP

De der brokker sig mest over Vista, er den der ikke har prøvet, eller har for få RAM i maskinen.

Jeg er bare den glade bruger af Vista

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 14:29

Vista "rules"

Og så husk lige at fremtidige versioner (Windows 7) er BYGGET over Vista - blot en lidt forbedret udgave

Og til skeptikerne - fortæl lige HVAD der er anderledes (rent arbejdsmæssigt) i Vista i forhold til XP

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 14:31

PS...

Alle dine programmer fungerer jo ikke anderledes blot fordi du skifter styresystem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-09 14:33

Flere steder i menuerne får du valget "skift til klassisk"

Eks. H-klik på processlinien > egenskaber > menuen start > klassisk version..... > anvend > OK
Så ligger programmer osv som i XP

...............kntrolpaqnel > oppe til venstre > klik på "klassisk visning"

Som jeg oplever det:
Microblød har flyttet rundt på menuer og ordrer for at folk skal føle det som noget helt nyt.
Men det er stadig det gode gamle NT styresystem med nye funktioner.

Ps. Jeg bruger stadig både XP - Vista - win 7 og leger med lidt Linux ubuntu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-09 14:35

XP / Vista / win7 kører alle med office 2000 uden problemer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 14:53

Citat
kører alle med office 2000 uden problemer.

Det slutter når Office 3000 kommer om 90 år

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 14:54

Hovsa - 990 år

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-04-09 15:02

Tordenkalven skrev: "Er der RAM nok i maskinen, vil jeg rigtig nødig gå tilbage til XP"

Hvad har det med hinanden at gøre? Bruger du Vista 32bit udnytter du kun 3,25 GB af dine RAM, og om du så har 12 GB til rådighed gør ikke nogen forskel... overhovedet!

Kører du Vista 64bit kan du med fordel have en maskine med flere RAM - men XP findes også i en 64bit version... Og det er stadig meget lettere for maskinen at trække.

Ydermere ser jeg det som en indrømmelse fra Microsoft at Vista lægges på hylden efter 2 år og erstattes af Windows 7 - XP kom på markedet i 2001 og har altså fået 8 år på markedet, og vil ikke blive skiftet ud af udviklere og andre professionelle IT-folk de næste par år.

At Windows 7 bliver bygget over Vista har ikke meget med sagen at gøre. Det får samme grafiske brugerflade (Aero GUI'en) men bliver (efter hvad de lover) langt mindre resource krævende) - Hvilket er Vistas største problem. Der ud over er Vista en belastning, da den konstant smider messageboxes op og beder dig om at validere hver enkelt ændring du foretager. Måske er Vista sikkert... men i netværk er det somregl Vista klienten og ikke XP klienten der er problemet, hvilket i det fleste tilfælde er mere til irritation end til gavn for den tiltænkte bruger.

De næste par år vil så vise om MS får mere held med Windows 7 end de havde med Vista - for uanset hvem så spørger af fagfolk er svaret dette samme: "Vista? Hold dig fra det! Det er noget lort!"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 15:07

Så er det da godt at disse såkaldte "fagfolk" ikke skal bestemme

De fleste taler IKKE af egne erfaringer, men har blot hørt et eller andet

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-04-09 15:14

refi: Mange taler af egne erfaringer da Vista har været noget man skulle omkring i de fleste IT uddannelser siden projektet kørte under navnet Longhorn i BETA stadiet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 15:25

Der skal blot 2-3 til mange

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-04-09 16:31

Det kommer vel an på så meget? 2-3 kroner er meget ud af en 5'er, men 2-3 IT folk ud af dem der findes på verdensplan er en ubetydelig lille del?

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 03-04-09 16:32

vista er noget skrammel blandandet på grund af ældre udstyr altså driver problemer

så jeg smed vista ud af min hp 9889 og instalerede xp slut med driver problemer

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-04-09 16:35

Men for at vende tilbage til spørgsmålet: Om du (PeterPeter) mærker forskel kommer jo helt an på hvad du skal bruge det til? Hvis du skal bruge et af de programmer du normalt bruger mærker du ikke forskel (udover at det måske kører lidt langsommere), men skal du sætte et netværk op eller yde support til andre brugere så forbered dig på en lang arbejdsdag!

Er du ikke indenfor IT faget, og derfor blot bruger Office pakken eller lignende - så mærker du sikkert ikke noget til det!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 16:41

Citat
udover at det måske kører lidt langsommere

Eller hurtigere

At disse såkaldte "fagfolk" har problemer skyldes IKKE Vista, men at alt andet udstyr ikke er TILPASSET Vista

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 03-04-09 21:52

Hvis du kan betjene en XP maskine kan du også betjene en Vista maskine. Og hvis bare maskinen er forholdsvis ny, kører vista som smurt. Men mennesker der prøver at kører vista på deres antikverede udstyr vil selvfølgelig brokke sig, men hvis du har en core 2 whatever med 3-4gb ram, så kører vista some en drøm :)

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-04-09 09:58

Bruuno117: Som en drøm er nok så meget sagt. Jeg kører pt Vista 64 på en Intel Core2 Duo E7400, 8 GB RAM og opstarten er stadig langsommere end XP 32 bit på en 2Ghz maskine. (har begge stillet op, så er HELT sikker) Der ud over så hakker hele computeren lidt i det hvis man forsøger at åbne programmer det første minut efter man er logget på.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-04-09 09:59

Det skal måske lige tilføjes at XP maskinen har 512 MB RAM!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-04-09 10:43

Du kan IKKE sammenligne 2 maskiner på den måde - de indeholder garanteret IKKE det samme

Og kom nu ikke og sig at det gør de, for så var der jo INGEN grund til at køre med en 64-bit maskine

Kommentar
Fra : love4all

Dato : 04-04-09 17:02

Der hvor vista dumper i mine øjne. Det er når man skal installere fx digital signatur/banknøgle mv så skal man ind og logge sig på som adminstrator. Det var nu noget nemmere i XP.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-04-09 17:07

Citat
fx digital signatur/banknøgle mv så skal man ind og logge sig på som adminstrator.

Det kaldes SIKKERHED

Du hænger vel heller ikke din gadenøgle UDVENDIG på huset

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 07-04-09 09:23

Tak for svaret o.v.n..