/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Lowlevel ????
Fra : return
Vist : 589 gange
30 point
Dato : 03-04-09 08:22

hej
sidder lige og prøver at installere og formatere men den vil ikke installer min xp cd

så nogen der kan huske hvordan man gør og hvad man skriver feks C:install men det virker ikk og lowlevel skriver jeg også men der sker ikke en dyt fis

kan bare huske at jeg engang fik et program her på kandu af en der hed noget med technet og så var der også noget med at man kunne slette sin harddisk når man skrev lowlevel

men kan ikke huske hvordan man gør nogen der kan hjælpe

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 40 point
Dato : 03-04-09 08:30
Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-04-09 08:34

Hvorfor vil du "nuke" din harddisk??? Det er der ingen grund til? Du sætter bare din XP cd i drevet, rebooter og følger instruktionerne...

Hvis din maskine ikke booter på drevet så start cden fra windows.

Du bør KUN "nuke" (altså overskrive din harddisk) hvis du skal smide din PC på lossepladsen eller lignende!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-04-09 08:36

XP cdèn formaterer ikke, men giver ret til overskrivning, det er problemet, hvis der ligger noget hårdnakket snavs på den.

Kommentar
Fra : return

Dato : 03-04-09 08:42

men problemet er at jeg kan bruge feks min pmdos elle boot diskette til win 98 men når man så sætter cd romen i skriver der der er en fejl og vil ikke forsætte men jeg har gjort det før men længe siden ved en anden pc med samme redskaber og der virkede det

nogen gode råd

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-04-09 08:42

UHA - pas på med lowlevel. Det er en harddiskformattering, som man kun griber til i yderste nødstilfælde, da den kan ødelægge harddisken.
Nej ved install af xp skal du skrive - og det er altså frit fra hukommelsen, men jeg mener det er sådan:
Start maskinen og boot den på xp cd'en.
Kan du ikke det, saå kig i bios om den er sat til at kunne boot på cd

Er det ikke muligt, må du selv kopiere cd-understøttelsen over på hdd.

Kan du skifte til cd-drevet - det gør du ved at skrive ( ved prompten: c:\> ) cd d: hvor d er dit cd-drev-navn og enter

så skal der stå: d:\>

her skriver du CD win386 enter

så skal der stå: d:\win386>

så skriver du bare install så skulle det gerne køre

Skriv lige hvad du kommer frem til

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-04-09 08:43

Medmindre du virkelig har fået noget snavs ind, så ryger det meste jo under selve formateringen (som du bliver bedt om at adføre inden du installere på ny) - Vælg evt fuld formatering fremfor "hurtig" - så overskriver den hele partitionen inden du opretter en ny!

Er selv i gang med at formatere en maskine lige pt - og det virker altså fint her!

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-04-09 08:46

Altså - hvilket OS ligger der på maskinen nu? 98 eller XP?

Uanset hvad så smider du bare disken til det nye OS du skal have på maskinen i drevet og booter eller starter den fra Windows? Er det helt gået ned siden det ikke virker?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-04-09 08:50

Vedr. snavs:

Det er bare ikke altid nok at omformattere maskinen, da det ikke gælder for hele harddisken, men kun for den (største) del men bruger til lagerplads + de sektorer, der indeholder fat'en.
Der er et lille område, der hedder MasterBootRecord, som ikke bliver berørt af formattering, og der gemmer en del vira sig - af samme årsag.
For at få renset hdd fuldstændig, skal man derfor have adgang til en dos-prompt fra diskette, cd el. lign. der indeholder et partitioneringsprogram mens maskinen er fuldstændig de-partitioneret og her skrive:
fdisk /mbr
hvor f-disk er partitioneringsprogarmmet.
Andre partitioneringsprogrammer kan sagtens benyttes - f.eks gdisk elle pqmagic

Så burde man være så sikker man kan blive - med mindre man da helt holder op med at bruge maskinen

Kommentar
Fra : return

Dato : 03-04-09 08:51

hvordan er der nu man laver den omvendte skrå skreg oppe ved 7 tallet

og det er xp jeg køre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-09 08:58

Skrå streg /
Omvendt skrå streg \ gøres med > Alt Gr + \ (ved siden af Z)

Technet - lowlevel
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=115302#1298879

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-04-09 09:29

return: Er du helt sikker på at du skal kaste dig ud i en formatering hvis du ikke kan finde rundt på tastaturet!

Du kan også bare gå i promten og skrive "format C:" - så formatteres din harddisk

Hvis du har brug for at "nuke" eller "wipe" som det også hedder så prøv DBAN (Dariks Boot And Nuke) - Det er i hvertfald effektivt!

Kommentar
Fra : return

Dato : 03-04-09 11:10

så har man fået gang i den dog med windows 7 og det køre ok men har dog et problem

når man feks vil starte skat spillet så står der at hardware acceleration is either disabled
or not surpported by your video card driver ,wihch could slow game performance.make sure you have the latest video card driver instaled and that hardware acceleration is turned on

men problemet er hvordan gør man det for det er en stationær pc jeg har fået gratis så har ingen driver til den og bundkortet hedder jo nog også noget men hvor står det og hvordan får man driver og bios opdateret det er en model hp 530 serien hvis det hjælper noget

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-04-09 12:09

Så skal du have fundet ud af hvilken grafikort der er i, prøv om ikke Everst kan fortælle dig det, ved ikke med Windows 7 om der er en grafik driver men prøv dig frem, vælg den til Vista hvis ikke du finder en til 7eren: http://majorgeeks.com/download4181.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-09 14:14

De fleste Vista drivere passer nogenlunde til Win 7

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-09 14:23
Kommentar
Fra : return

Dato : 03-04-09 21:47

hej igen vender tilbage senere i morgen da jeg prøver mig lidt frem med det

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 06-04-09 10:38

Tak for svaret peet49.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-04-09 11:15

Selv tak.