/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
tjek af brugt halvautomat
Fra : simon-ms
Vist : 1257 gange
500 point
Dato : 02-04-09 19:22

Hej
Jeg skal ud og se på en berette 1200 F i morgen
Havde det været en o/u ville jeg jo kigge efter slør og lign.
Hvad skal jeg kigge efter på en ældre halvautoamt, evt nogen svagheder som beretta er kendt/berygtet for?

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 03-04-09 14:03

Er der virkelig ingen der ved hvad man skal kigge efter ved en halvautomat før køb, jeg har et andet sted ført at vide of forskæftet har en tendens til at flække og man skal tjekke det grundigt, men er der andet?

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 500 point
Dato : 04-04-09 13:06

Jamen, Simon-ms, du skal kigge efter de sædvanlige ting - såsom rust i og på piben etc. og om skidtet fungerer som det skal. Du skal bl.a. tjekke om slitagen ved mundingen er uforholdsmæssig stor, altså om godstykkelsen holder målene. Bundstykket bliver styret af noget der ligner knivsblads æg, og hvis der er revner eller hvis det ser ud som om der er tale om ekstraordinær nedslidning eller ligner noget der har været rettet ud, så forlang nedslag i prisen, idet reparationen nok løber op i mindst 600,- kroner.

Du må regne med, at halvautomat som regel har skudt mere end de fleste bøsser, bl.a. fordi der kun er tale om en enkelt pibe.

Returfjederen er måske blevet for slap, men hvis du ikke ved hvordan man skiller en halvautomat ad, så er det svært at vejlede dig i detaljer.

Bedste tjek er som følger - og glem alt om ammestuehistorier om flækkede forskæfter:

Du tager en håndfuld 7`ere til flugtskydning og fyrer dem af. Hvis Berettaen er i orden, så lyder der 5 skud.
Grunden til at jeg anbefaler 7`ere til flugtskydning er, at de med usvigelig sikkerhed afslører en defekt mekanisme. Stikker ejeren dig hårdt ladet jagtammunition, så er der ugler i mosen.

Hvis en bøsse har flyveryst, så er det tegn på dårlig vedligeholdelse og sjusk. Har den gravrust, så hold dig væk.

Ellers en dejlig bøsse.

Godkendelse af svar
Fra : simon-ms

Dato : 04-04-09 21:33

Tak for svaret Tonganeseren.
Jeg havde dog købt den før jeg så dit svar, geværet er noget mat bruneringen, men har meget lidt rust. Jeg var på skydebanen i dag, en bane jeg ikke havde været på før, første runde gik jeg med min o/u og skød 18 i en 24 serie, anden runde gik jeg med halvautomaten jeg ikke havde skudt med før, jeg skød 20/24, en af mine bedste resultater i år, så det er jo lovende, især men tanke på at den er boret 3/4 og min o/u er boret 1/4 og 1/2. Jeg brugte både sur 24g flugtskydningspatroner, 24 g rød rio og nogle få clever mirage 24 g, ikke en gang var der en klemmer og alle blev kastet perfekt ud.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 04-04-09 21:35

Nu ved jeg godt at jeg har givet de point jeg har udlovet, men jeg spørger alligevel.
På geværet ca 2 cm før bagskæftet står der et nummer hvor der står et bogstav både før jeg efter, er det serienummeret og skal bogstaverne medtages?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-04-09 21:40

Jamen så tillykke med din halvautomat, og det er ikke første gang jeg hører, at resultaterne bliver bedre - med netop en halvautomat. Jeg er side by side skytte men kan også skyde med o/u. Mange har forsøgt at finde ud af skydningens mysterier og om hvorfor nogle ikke mesterer samtlige våbentyper. Det har nok noget at gøre med den måde man inddrager kroppen på. Kan man ikke "kæntre" bøssen - pga. en elendig fysik, så er man bedre tjent med en o/u end med en side by side. Men hovedsagen er, at du skyder virkelig godt med din Beretta, som nok er en af de mest forekommende på banerne. Hvad måtte du af med for den??

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-04-09 21:49

Ja, våbennummeret er undertiden opgivet med både tal og bogstaver, for at oplyse evt. serier.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 05-04-09 14:44

Jeg gav 2600 kr, buneringen er meget mat, men der er ingen rust. Skæftet har også nogle småskrammer, men ikke noget voldsomt. Jeg synes selv prisen var rimelig for begge parter, men jeg aner ikke om jeg er blevet syndt, jeg er endelige også ligeglad, for jeg er selv tilfreds med den og glad for at jeg valgte den fremfor en ny tyrker.