/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
størrelse på side
Fra : ajohansen
Vist : 570 gange
100 point
Dato : 02-04-09 17:51

Hej
hvor stor regner man, nu om dage, med at en side skal være? Altså i pixel

mvh
ajohansen

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 02-04-09 18:03

Man kan gå ret højt med de "nye" fladskærme in mente.

Men da mange bruger bærbare med begrænset skærmareal ville jeg bruge 1024x768.

Kommentar
Fra : Ilhja

Dato : 02-04-09 18:25

Jeg laver sjældent min side større end 1000 pixel og så gerne i center så den passer til alle skærme.
Men du kan også gøre sådan at din side passer til alle størrelser

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 02-04-09 18:29

Citat
Men du kan også gøre sådan at din side passer til alle størrelser

ja, det kan man, men man skal passe morderligt på tekst og billeder, der ellers suser ukontrolleret rundt på siden.

Kommentar
Fra : Ilhja

Dato : 02-04-09 18:41

brokke - hvis du tæller fra venstre mod højre når man placer sine ting så vil det ikke gør det helt vilde

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-04-09 18:47

Hvad skal du bruge en side til?
Snakker du om et billed i A4 format?
Skal det bruges til skærm, print eller tryk?

En A4 side er 297 x 210 mm.

hawaii7

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 02-04-09 18:49

Jow - men hvis man har megen tekst og mange billeder og sætter siden i %, vil siden ofte blive noget rodet at se på, og lige så ofte ikke se ud som tiltænkt.

Jeg siger ikke, at det er umuligt, blot er det utroligt svært at styre.

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 02-04-09 18:53

hawaii7 det skal bare bruges som en alm HP

//ajohansen

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 02-04-09 21:20

Når jeg designer går jeg udfra at folk kører en opløsning på 1024x768 som minimum. Sæt gerne siden til at fylde 80% af denne størrelse, og centrer siden. Kører dog selv en opløsning på 1920 x 1080 på min PC, men "normalen" er som sagt 1024x768!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-09 22:13

alt sat i procenter det er kun banner og slide show nede
på siden der bestemmer minimun størrelsen
http://manse9933.dk/
det er javascript holderne der ikke kan sætte i procenter,store billeder er også sat i procenter,prøv at forminske browser vinduet.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-09 22:15

lave i css stylesheets

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 05-04-09 18:54

Alle sider kan tilpasses ALLE opløsninger ...mere eller mindre

http://www.cssboxing.com/

Det er blot et spørgsmål om nøjet overvejet brug af CSS egenskaberne for din side:
Eks. :
Kode
* { margin:0;padding:0;}

html
{
cursor:default;
width:100%;
height:100%;
overflow:auto;
}

body
{
background:#000;
color:#fff;
height:100%;
width:100%;
max-width:1024px;
max-height:768px;
min-width:640px;
margin:auto;
font-family:sans-serif;
font-size:80%;
}

..og en del andre 'krumspring': http://www.positioniseverything.net/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-09 18:57

På 'dansk' ???

..jamen; så kast et blik på:

http://www.webdesign101.dk/

..eller: http://www.hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp?id=css1

Happy coding...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-09 19:03

Tjek et 'elastisk' design med % angivelse ..i stedet for pixels:

http://webdesign101.dk/csslayout/jello.php

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ajohansen

Dato : 13-04-09 10:35

Tak for svaret molokyle.