/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista gider ik boot fra linux
Fra : SnifFlap
Vist : 505 gange
50 point
Dato : 31-03-09 17:49

Jeg har en Acer 6935 Som jeg har installeret linux på. men nu gider den ikk boote min vista cd'er . heller ikke de originale. jeg genstartede compen og nu kommer den hele tiden frem med en "unclean startup . men laver fejl hele tiden ? hjælp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-09 21:15

Hvordan har du installeret Linux.
Og hvilken Linux er det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-04-09 01:57

Er der Linux som det eneste på din computer ? Hvis du har slettet Windows så gætter jeg på at Windows DVD ikke kan genkende harddiskens filsystem, det kan du rette med Garted som er indbygget i Linux live CDen, simpelhen krympe den partion som Linux ligger på og oprette en ny partion med ntfs som filsystem, den kan Windows genkende.
Men jeg er usikker på hvad det egenlig er du vil slette Linux og gå tilbage til Windows, eller beholde Linux og have Windows som ekstra styresystem, eller noget helt tredie

Kommentar
Fra : SnifFlap

Dato : 01-04-09 19:22

vil kun have windows på min comp . jeg har fået den til at boote min originale windows vista cd . men når jeg prøver med en brændt gider den ikke boote.
og hvordan laver man det der Garted?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-09 19:43

Gparted er et program som kan slette / oprette / flytte partitioner.
Det er nok en god ide at slette hele din harddisk, og så oprette en partition med Gparted eller XP

Hvis du kommer ind med XP installations CD - så slet alt når du får chancen der hvor den vil vælge et sted at installere..................... L sletter den partition der er peget på.

Kommentar
Fra : SnifFlap

Dato : 01-04-09 19:58

Har du et link direkte til det der gparted og den fil jeg skal hente

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-09 20:18
Kommentar
Fra : SnifFlap

Dato : 02-04-09 00:01

Der er flere ting man kan vælge når den booter fra cd når man starter computeren . hva skal man vælge?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-04-09 01:44

Du skal vælge CD-ROM så starter indlæsning af Gparted, ved du hvordan du bruger Gparted ? Der ligger en billed guide her i en zip fil: http://peecee.dk/upload/view/151336 den kan du downloade og se på hvordan jeg gør i det eksempel

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-04-09 01:52

Hvis du læser den tekstfil som er i guidemappen, så bliver der forklaret at du skal brænde den hentede fil som en ISO, det er meget vigtig at den bliver brændt korrekt, ellers kan computeren ikke starte fra CDen
I eksemplet sletter jeg en Linux partion og opretter en ntfs partion, det er det samme du skal gøre, du klikker på Download Gparted guide.zip, så henter du pakken,
Har du en live cd med Linux ? Jeg tror at Gparted er på den cd, og du behøver ikke hente den anden

Kommentar
Fra : SnifFlap

Dato : 02-04-09 08:45

jeg har jo brændt Gparted ned . og når jeg starter computeren op så går den ind på cden men der er der en masse valgmulighedder jo

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-09 09:29

Du skal bare trykke enter hver gang den spørger.
Og jeg bruger det øverste valg i startvinduet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-04-09 12:07

Du skriver selv om Vista idit spørgsmål, i et indlæg skriver Eyvind om XP, lad os lige få slået fast at det er en Vista DVD som du har, hvis det er en XP så kan det være et helt andet problem du har, nemlig en manglende SATA driver
Ellers rigtig som Eyvind skriver, bare klik videre indtil Gparted er læst ind og du kan begynder at bruge programmet

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 02-04-09 17:18

Vista og XP har samme problem med en Linux partition.

Når du har slettet partitionerne, kan det være at comp ikke vil boote fra den nye windows partition som Vista laver...................men så kan du bruge en win 98 startdiskette eller en win98 boot cd til at reparere MasterBootRecord som er starten af harddisken hvor der henvises til en bootpartition.

Godkendelse af svar
Fra : SnifFlap

Dato : 06-04-09 03:10

Tak for svaret Eyvind.

nu har jeg fået vista på igen (:

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-09 08:11

Tillykke med operationen