/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vedr. vask af rengøringsklude
Fra : susanna1974
Vist : 3982 gange
50 point
Dato : 30-03-09 14:28

Mht. de engangsrengøringsklude man bruger til rengøring af badeværelse, køkken, vinduespudsning, rengøring af urtepotteskjulere med jordrester mv. Kan jeg bare vaske dem i vaskemaskine på 60 grader sammen med håndklæder, viskestykker, hvide trusser mv og så bruge dem samme sted som før vask, eller er det uhygiejnisk at vaske klude brugt til så mange forskellige formål sammen? Nogle bruger bare klude ex i badeværelse før vask og bruger dem så i køkken efter vask, men det synes jeg er lidt uhygiejnisk. Hvad mener I? Er der nogen, der har et godt system/god måde at gøre det på? Jeg har en mor, der er ekstrem hysterisk mht. bakterier, så derfor kan jeg ikke helt bruge hendes måde at gøre tingene på. På forhånd mange tak for hjælpen kh Sanne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-09 14:34

Vask på 60 grader fjerner de fleste bakterier, men hvis man vil være helt sikker, bør tingene vaskes på 90 grader

Citat
Nogle bruger bare klude ex i badeværelse før vask og bruger dem så i køkken efter vask, men det synes jeg er lidt uhygiejnisk.

Det kan jeg ikke se noget problem i, udover i din egen tankegang

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-03-09 14:39

Citat
engangsrengøringsklude

så er det nok ikke engangs du bruger

de alm. pastelfarvede klude, dem vasker jeg, og bruger dem flere gange. Men til jord mm bruger jeg gamle aflagte håndklæder/viskestykker

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 30-03-09 16:09

Hej Nordsted1 de kaldes engangsrengøringsklude og kan købes i ethvert supermarked, men de kan vaskes i maskine. Øremærker du dine klude, så du bruger dem samme sted før vask som efter vask? ex klude i badeværelse bruges kun til badeværelse før og efter vask, klude i køkken bruges kun i køkken før eller efter vask? eller hvordan gør du? kh Sanne

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-03-09 16:09

For at få dræbt alle bakterier, skal du vaske på mindst 70 grader. Ved godt, det er moderne at sige max 60, men det dræber ikke alle bakterier. Jeg vasker altid rengøringsklude, karklude, viskestykker o.s.v. på 90 grader. Så er jeg sikker på, alle bakterier er dræbt. Og så kan du sagtens vaske alle kludene sammen. (jeg tager dog ikke gulvkludene med.)

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-03-09 16:16

Nej jeg øremærker ikke mine klude, dvs jeg har ikke mine klude til udendørs brug sammen med dem jeg bruger inde

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-03-09 17:57

De klude, der er brugt til "grimme" bakterier, kan skylles op i en gang vand med rodalon.

Derefter kan de vaskes sammen med de andre klude.

Men trusser sammen med klude og viskestykker???

Hanne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-09 19:25

Nej man dræber ikke alle bakterier ved hver ken 60 eller 90 graders vask.

Hvorfor tror i at hospitaler bruger autoklaver, hvis en vaskemakine kunne gør det.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-03-09 20:02

Næmmerlig transor

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-03-09 22:58

Nu er i dælme sarte..med de gode vaskepulvere vi har idag, er det rigeligt at vaske ved 60grader. Og hvad er der i vejen for at vaske trusser med viskestykker..de bliver sgu da rene.
Ej, det er simpelthen hysteri..i må da tænke på vores planet, co2 udslip!

Der går længe mellem jeres vask af klude og viskestykker så? Eller fylder man heller ikke maskinen op??

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-03-09 22:58

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-03-09 23:00

autoklaver---??? Nu er der kæmpe forskel på et hospital og vores eget hjem...

De bakterier der er på et hospital er langt værre end dem vi har hjemme.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-03-09 23:03

mangorossa he he

Det er rigtigt - vi burde alle være døde af bakterieparty for længe siden, hvis vi skulle gå helt ned i petitesser.

Derimod bliver vi syge af at gøre for meget rent, og af at bade for meget..... Vi skal have gavnlige bakterier ellers har vi ikke noget at stå imod med....

Hanne

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-03-09 23:25

Nå det var godt jeg kunne tale til din sunde fornuft *LOL*

Godt du kender mig og ved at jeg ikke mener det så hårdt som det var skrevet

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 31-03-09 10:14

Hej Jernlady vasker du så også trusser, viskestykker, håndklæder og klude sammen hvis bare det er på 90 grader? Øremærker du kludene til et formål dvs. dem du bruger i badeværelse før vask bruger du også i badeværelse efter vask? dem du bruger i køkken før vask bruger du også i køkken efter vask? der kommer lidt forskellige udmeldinger her, så jeg er lidt forvirret over hvad der er forsvarligt bakteriemæssigt uden at være hysterisk. Kh Sanne

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 31-03-09 10:19

de klude i bruger til udendørs brug hvad vil I så gøre ved dem? Vil I bare vaske dem i hånden i vaskepulver evt komme dem i kogende vand eller hvad? Jeg kan jo se Nordsted1 ikke vil blande dem med de klude, der er brugt indenfor, og det er jo forståeligt. Jeg bruger jo også kludene udenfor til at tørre havemøbler/borde af samt til vinduer udvendigt mv, og der har man jo også madvarer om sommeren. kh Sanne

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 50 point
Dato : 31-03-09 12:25

Hej Sanne.
Ja, jeg vasker det hele sammen, og jeg øremærker ikke kludene. Men karkludene er en anden slags end rengøringskludene. Det er de hvide fra Jysk der står "karklud" hen over. Så kan selv mænd se det, selv om de ikke fatter meningen Men det hele bliver vasket sammen på 90 grader. Til udendørs bruger jeg de gamle udslidte, eller også gamle klude fra bomulds T-shirts, sengetøj o.s.v. Så ryger de ud bagefter.

En overgang brugte jeg engangsklude til toilettet (vores hænger ikke sammen med badeværelset), men det holdt jeg op med igen. I stedet tager jeg med toiletpapir med Rodalonvand, hvis der sidder noget, inden jeg kommer med kluden. Toilettet bliver vasket med Rodalonvand (også gulvet), men jeg hælder kun en meget lille smule op, (miljøet har ikke godt af det) og vasker det af med, derefter lader jeg det virke 5-10 min. og så bliver det tørret af med rent vand. Hvis jeg har taget med papir med Rodalon, smider jeg det i toiletspanden, ikke i toilettet. Det er min overbevisning, at det er nemmere at få det destrueret i en forbrændingsovns filtere, end det er at få ud af vandet.

Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : susanna1974

Dato : 01-04-09 11:15

Tak for svaret Jernladyen. Kærlig hilsen Sanne

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-04-09 14:45

Selv tak, Sanne.
Hilsen Jette