/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Eksplosion/forbrændning
Fra : alma
Vist : 4616 gange
20 point
Dato : 03-04-03 15:37

Er der forskel på en hurtig forbrændning og en eksplosion, eller er en eksplosion bare en hurtig forbrændning? Er en bilmotor en forbrændningsmotor eller en eksplosionsmotor?

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 03-04-03 15:45

en bilmotor er en forbrændningsmotor.
hvis det er en eksplosionsmotor, må der være noget galt heheheheh
polpot

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-04-03 15:46

Nu var der et eller andet fornyligt i discovery......

En benzinmotor er en forbrændingsmotor......så langt så godt.

Men skal du definere en eksplosion er det noget der foregår ekstremt hurtigt og ikke skal forbruge ilt til formålet. men.....brænder du gasser af i luft (endnu bedre ren ilt), går det jo også ekstremt stærkt og ligner idet mindste en eksplosion. Hvis man lukker gassen inde, således at trykket stiger ekstremt hurtigt i et givet kammer har man en forbrænding, der ka resultere i at "skallen" der omslutter eksploderer - eller vi kalder det en eksplosion....?!?!??!?

Vi bliver vist nødt til at få fat i maskinmesteren ......han må vide sådan noget......HJÆÆÆLP Clan

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 03-04-03 16:18

en benzinmotor er en forbrændigsmotor..!

og en dieselmotor er en eksplosionsmotor.. en dieselmotor har ingen tændrør men når dielslen bliver komprimeret eksploderer det..

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-04-03 16:58

Hej Alma

Ting der exploderer uindpakkede (som rent produkt) kaldes explosiver eller sprængstof.
Ting der brænder uindpakkede kaldes brændstof.
Der er dog mange måder at fremkalde en explosion på, også uden at bruge ovennævnte.
En ballon f.eks kan explodere en flaske sodavand kan også explodere, hvis man lægger den i fryseren.

Som direkte svar på dit spørgsmål, har du ret i at explosiver/sprængstof blot er brændstof der brænder hurtigt nok til at frembringe et hurtigt overtryk i luften omkring det (brag).

mvh srhansen

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 03-04-03 17:14

nemlig.... der kom svaret

almindeligt hvedemel kan f.eks godt eskplodere se vidste i det ?

beck

Accepteret svar
Fra : arly

Modtaget 20 point
Dato : 03-04-03 19:57

Detonation er pr definition en eksplosion, som udbreder sig med overlydshastighed i det pågældende medium. Det kan meget vel beskrives som at blandingen selvantænder samtidig over det hele, idet antændelsen skyldes tryk og temperatur i bølgefronten og typisk detonationsbølgehastighed i en gas er over 2000m/s. I en forbrændingsmotor høres detonationen som bankning. Bankning forekommer ved uheldige kombinationer af brændstof,blandingsforhold, kompression,temperatur og tændingstidspunkt.

Vedrørende diesel motoren er denne ligeledes en forbrændingsmotor. Selvantændelsestemperaturen er lavere for de højere kulbrinter. Ligeledes er eksplosioner mere tilbøjelige til at foregå som detonation for de højere kulbrinter. Derfor har dieselolie og petroleum et lavt oktantal og vil let banke i en benzinmotor. Ren benzin vil næppe kunne antændes i en dieselmotor, men det skal nok gå bare der er en vis andel tungere kulbrinter (olie) i blandingen.

Med venlig hilsen

Arly

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 04-06-03 22:22

fik du svaret ?

spændende emne

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 07-07-03 14:57

Hej

Ved forbrænding forstås en kemisk iltningsproces.
I en Otto-motor ( benzinmotor) sker forbrændingen med en hastighed på ca. 25 m/s.
En detonation eller eksplosion er en hurtig forbrænding - i brisante sprængvåben sker
det med en hastighed i størrelsesordenen 8000 m/s

/per

Kommentar
Fra : arly

Dato : 07-07-03 22:22

Hej 2603ph,

Brisante spræng våben har ikke nogen relation til eksplotion eller hastighed hvormed eksplotionen foregår men virkningen af granaten. Brisante våben anvendes normalt mod personel ved at fragmenter af enten granatkappen eller sprængstof slynges mod målet.

http://www.danskpanser.dk/Panser/ammunition.htm

Det med kemien; som beckski også skriver kan mel, chocolade, magarine, dieselolie blandet med iltningsmidler (et til tider omtalt gødningsmiddel) blive til sprængstof. - Jo det er spændende!

Lav explosiver
Bliver normalt anvendt til drivmidler ((patroner) ikke fænghætten) og foregår med sprænghastighed fra nogle cm/sec til ca. 400 m/sec. Som eksempel sort krudt og andre pyrotekniske effekter (fyrværkeri).

Høj explosiver
Anvendes normalt i detornatorer (i håndgranater og div. miner) og sprænghoveder (Fx. i torpedoer). Sprænghastigheden er mellem 1000 til 8500 m/sec. Høj eksplosiver opdeles iøvrigt i to klasser afhængig af følsomhed overfor ydre påvirkning såsom slag, varme mv.

Nå, men alt dette har ikke meget med det egentlige spørgsmål at gøre - en Otto/benzin eller diesel motor er en forbrændingsmotor.

Med venlig hilsen
Arly

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 08-07-03 12:50

Hej Arly

Ordet "brisant" blev anvendt fordi det dækker over en hurtig eksplosion -
en slags yderpunkt på en eksplosionsproces, hvor der ikke nødvendigvis indgår ilt.
I en forbrændingsmotor kan der godt forekomme eksplosioner, som flere har
nævnt - det sker ved tændingsbankning - altså en selvtænding inden gnisten
kommer. Brisant betyder noget med en kraftig, hurtig eksplosion - knuse, sprænge -
hvilket svarer udmærket til din forklaring. ( 1000 m/s kan ikke med rette betegnes som brisant)

En Otto-motor svarer stort set til den normale forbrændingsmotor, hvis arbejdsprincip bygger på en forbrænding, der startes med en gnist. Opbygningen af arbejdstrykket sker ukontrollabelt i modsætningen til Diesels princip, hvor man styrer trykket ved at indsprøjte brændstoffet gennem en kontrolleret periode. Her kan man opbygge maksimalt tryk til noget efter topstilling, hvor det virkert mest effektivt.

Med venlig hilsen
2603ph

Kommentar
Fra : elcid

Dato : 21-07-03 09:47

Hej 2603ph
Jeg vil bare lige spørge om, at hvis en hurtig sprængning hedder "brisant" hvorfor brugte man den så i det 1800 årh. om granater(kanonkuler), man lavede som forsøg men en krudtladning inden i til detonation over et område, der brugte man hovedsaglig sortkrudt men en brændhastighed på ca. 400m/s.
Men her er mange forklaringer som er gode, men den med uindpakket er nok den jeg synes er mest rigtig, for man kan jo både lave en gas forbrænding og eksplosion.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 21-07-03 10:30

Hej elcid

Som nævnt betyder ordet "brisant" noget i retning af kraftig, hurtig, knusende etc.
Det kan derfor bruges i andre sammenhænge end bare at udtrykke hastigheden af detonationen - oftest er det hastigheder omkring 8 km/s.
I gamle dage var krudtladninger jo ganske ødelæggende i forhold til hvad man kendte.
Men siden fremkomsten af TNT og andre er krudt henvist til letvægtsklassen.

Det oprindelige spørgsmål, som stammer helt tilbage fra april, stiller flere spørgsmål.
Første spørgsmål er ja - en eksplosion er en hurtig forbrænding = en kemisk kædereaktion, hvor der sker en iltning.
Det andet spørgsmål er nej - en forbrændingsmotor er ikke en eksplosionsmotor - der kan opstå eksplosioner = tændingsbankning, men de er direkte skadelige for motorgangen.
En detonation behøver ikke at være en iltning, derfor kan den foregå ´så hurtigt.

mvh
2603ph

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-03 12:46

Nu har dette spørgsmål stået åbent i over et halvt år. Dette finder jeg ikke rimeligt og fjerner hermed abonneringen på det.

Spørgsmålet burde for længst være blevet lukket med et tryk på ”accepter kommentar som svar”.

Points’ene er brugt i det sekund man spørger, så der er ingen grund til ikke at acceptere en af kommentarerne.

Kommentar
Fra : alma

Dato : 23-12-03 09:41

Kommentar til 3773´s mavesure opstød: Du må meget undskyld jeg ikke har fået afsluttet spørgsmålet, det er første gang jeg prøver Kandu og jeg har ikke helt været klar over hvordan det virkede, mange, mange gange undskyld til 3773 for besværet.

Godkendelse af svar
Fra : alma

Dato : 02-05-04 07:04

Tak for svaret arly.