/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Slægtforskning
Fra : jyttew
Vist : 674 gange
100 point
Dato : 29-03-09 12:53

Er der nogle der vil sige mig hvordan man giver de forskellig familier nr.
jeg har nr 1 og hvad så ??

venlig hilsen Jytte W

Accepteret svar
Fra : keldvagner

Modtaget 110 point
Dato : 29-03-09 13:08

Hej Jytte W.
For at holde styr på alle de forskellige personer, der hurtigt kommer til at optræde har jeg ud over det almindelige med at faderen har et nummer dobbelt så stort og moderen dobbelt så stort + 1 anvendt en systematik, hvor nummereres i forhold til forældrene.
Således:
1 mig
2 min far
3 min mor
2-01 min ældste søster
2-03 min næstældte søster
2-02 min ældste bror
2-04 min næstældste bro
2-0401 min næstældste brors ældste datter
3-02 min halvbror fra min mors første ægteskab
4 min farfar
5 min farmor
6 min morfar
6-02 min ældste morbror

Jeg har ikke noget sted fundet et bedre system, der på tilsvarende måde er umiddelbart entydigt.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-03-09 13:13

Hvis du bruger Family Tree Maker, så kan du få programmet til at tildele et referencenummer i takt med du taster: programmet skal nok holde styr på relationerne, så længe du taster relationerne korrekt ind.

Det andet lyder ret kompliceret og ret unødvendigt.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : keldvagner

Dato : 29-03-09 13:16

Jeg skriver i en ny rude da teksten heletiden forsvinder så jeg ikke kan se hvad jeg skriver.

Princippet i systemet er:
alle hele tal er aner
alle tal koblet med "-" er efterkommere.
alle lige endetal er mænd
alle ulig endetal er kvinder

alle slægtsrækker kan umiddelbart identificeres.

Godkendelse af svar
Fra : jyttew

Dato : 29-03-09 13:30

Tak for svaret keldvagner.
venlig hilsen Jytte W.