/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
hvordan
Fra : randrup42
Vist : 636 gange
10 point
Dato : 25-03-09 15:09

hvordan sætter man flere harddiske til en computer

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-03-09 15:15

Det afhænger af:

Er det en bærbar eller stationær computer ?

Skal det være en intern harddisk eller ekstern ?

Kommentar
Fra : randrup42

Dato : 25-03-09 15:16

stationær intern

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-03-09 15:39

Du kan sætte lige så mange til som der er strømstik til. Du behøver ikke sætte den fast i maskinen, den kan ligge hvor det skal være. Du skal bare tænke på at den kan blive varm.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 20 point
Dato : 25-03-09 15:43

Her er et par beskrivelser med billeder, jeg kan ikke forklare det bedre:

Almindelig IDE/Pata http://www.edbpriser.dk/Review/review.asp?ID=1591

Sata harddisk http://computergeil.dk/installation-af-en-sata-harddisk.4821.ahtml

http://www.datanord.dk/vejl-harddisk.html

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-03-09 15:48

Citat
Du kan sætte lige så mange til som der er strømstik til
Det er noget vrøvl granner01

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-09 16:57

En harddisk skal bruge strøm og data

Der er normalt 4 datastik til IDE harddiske (PATA)
Der kan sættes flere harddiskkontrolere men så skal der også være stømstik nok

Og strømforsyningen skal kunne trække dem alle sammen.

Men der er nok plads til en en enkelt ekstra.

CD og DVD bruger også et af de 4 data stik

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-03-09 18:31

Hvis de skal sidde intern , skal der være plads. Allerde her kniber det med de bærbare og små kabinetter.
Strømstikantallet er ligegyldigt for man kan få små billige fordelere.
så skal der være interface. her kan de også knibe , hvis computeren er til parallel IDE , også kaldet ATA. Så kan man normalt uden særlige krumspring ikke have mere end fir enheder af harddiske og cd /dvd drev tilsammen,( plus 2 floppyer, hvis man vil).

Med seriel interface , også kaldet SATA, er der principielt også en grænse, men den er højere end der er plads til.

Selvfølgelig skal der også være power nok og køling nok til det alt sammen.
Her kan det være et problem at sætte to moderne store harddiske for tæt. Det går galt med varmen i visse kabinetter.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-03-09 18:57

Der der altså en grund til at der kun er en vis mængde strømstik en en PC, Det er størrelsen af strømforsyningen der bestemmer det. Spørg bare producenterne. Og en lille strømforsyning har sine begrænsninger. Og så kan i sætte alle de strømstik i, det hjælper ikke hvir der ikke er strøm nok.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-03-09 19:20

granner01 du vrøvler stadig LÆS SPØRGSMÅLET IGEN det handler om hvordan man tilslutter enheder.

Godkendelse af svar
Fra : randrup42

Dato : 25-03-09 21:08

Tak for svaret bentjuul.