/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
hjælp til magnet på mit komfur
Fra : jessR
Vist : 1138 gange
20 point
Dato : 24-03-09 14:38

Hej

Skal lige høre om det er muligt at gøre en magnet stærk igen. Min tænd/sluk knap på mit komfur er en magnet der glider fra side til side, men den virker ikke mere, men hvis jeg tager en køleskabsmagnet og sætter oven på virker det igen. Er det muligt at gøre den stærk igen

mvh

Jess

Kommentar
Fra : jessR

Dato : 24-03-09 14:39

har desværre ikke flere point

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-03-09 14:45

Din komfurforhandler har en ny magnet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-03-09 14:58

Ja, men det er besværligt. Lettere at købe en ny eller finde i samme størrelse og magnetiseringsretning.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-03-09 15:07

Magneter kan i princippet opmagnetiseres. Men der skal med de nmoderne magnetmaterialer, noget meget specielt udstyr til. Så kb hellere en ny.

For at den skal holde skal du være opmærksom på:

At ved kraftig opvarmning afmagnetiseres den.

At magneter holder bedst hvis de lele tiden sidder på et stykke blødt jern.

Så tag ikke din magnet af , og læg den ikke tå en træhylde , og slet ikke på en varm kogeplade.

Kommentar
Fra : jessR

Dato : 24-03-09 15:11

ok så men kan ikke bare tage en kraftigere magnet og lade dem ligge samme, eller noget i den retning

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 24-03-09 15:27

vhis du har en spole og jævnstrøm - feks. et bilbatteri- kan du rimelig let genmagnetisere den, men det kommer selvf. an på hvor kraftig den skal være.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-03-09 15:39

Moderne magnetmaterialer, cobolt-samarium og neodym-bor-jern har ikke brug for et anker for at holde magnetiseringen. Til gengæld er koercitivkraften så stor, at et tilfældigt arrangement med en tilfældig spole og en bilakkumulator i de allerfleste tilfælde kun vil resultere i en ildelugtende røg fra spolen. Så prøv og få fat i den som reservedel eller en ny i rigtig størrelse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-03-09 18:07

Når den ikke har brug for anker, kan du så forklare hvorfor den er blevet svag, hvis den da ikke lige har været varmet op til Curietemperaturen.

Og så giver det ikke bare røg fra spolen, men måske også forbrændte fingre og evt ekploderet akku.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-03-09 19:23

Man skal passe på med de spoler - man kan komme til at påvirke jordens magnetfelt, og det er noget skidt.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 24-03-09 22:56

pbp_et: Hvis jeg sætter en spole på et bilbatteri i f.eks. 10 sekunder uden det overbelastes, hvorfor skulle det så ændre sige hvis jeg sætter en magnet ind i spolen? Det er da ikke sådan at induktionsstrømmen fra en svag manget der bliver trukket langsomt igennem spolen ændrer nævneværdigt på strømstyrken ?

Uanset hvilket materiale magneten i øvrigt er lavet af, kan den da aldrig påvirke spole/akkumulator i sådan en grad at spolen begynder at ryge og akkumulatoren eksploder.

Ovenstående selvfølgelig forudsat det ikke bare er 3m 1,5 kvadrant installationsledning der er rullet omkring et søm. Spolen skal selvfølgelig have en hvis resistans.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-03-09 09:56

Ja, og så påvirker du ikke emnets magnetiske situation!
Undskyld, jeg burde vide bedre når jeg har undervist i bl. a. magnetisme i en del år, så jeg skulle ikke komme her og spille klog

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 20 point
Dato : 26-03-09 14:50

Magnetisme er styret af tidevandet - det er noget alle ved! Så du skal gå ned til stranden og stå i vandkanten når tidevandet kommer, så bliver den som ny igen.

Godkendelse af svar
Fra : jessR

Dato : 27-03-09 08:53

Tak for svaret Flash77. Jeg stod 3 timer nede ved vandkanten igår, det var rimeligt koldt, men det hele værd, nu virker den igen

Hilsen Jess

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-03-09 01:26

Det var så lidt - hvis der er andet omkring magnetisme du gerne vil vide er du altid velkommen til at spørge