/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Slibning af køkkenknive
Fra : axelbjarne
Vist : 10008 gange
50 point
Dato : 24-03-09 00:14

Hvad skal man bruge for at slibe køkkenknive - og finde de 15/18 graders vinkel....at slibe knivene i?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-03-09 00:34

Du skal bare bruge noget sandpapir og så på øjemål holde det i ca. 15-18 graders vinkel, og så stille og roligt slibe indtil din kniv er skarp igen.

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 24-03-09 05:36

Jeg har en OBH keramisk sliber.Den er jeg meget glad for,altid skarpe knive.Og så ridser den ikke
knivsbladet.Jeg synes godt nok, at den var lidt dyr 500kr.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 24-03-09 06:11

Jeg har købt en AccuSharp - http://www.accusharp.com/index.asp#accusharp - en handy lille sag, der bare sliber knivene superskarpe, og så kan den købes for 9$!

Jeg gav dog en 100 lap for den her i Hundested, hos den lokale vodbinder, og det er den bedste (og billigste) knivsliber jeg nogensinde har haft! Og jeg er sq lidt småhys med mine dyre køkkenknive!

/Torben

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 24-03-09 07:31

Jeg har en fra Irma (samme type som AccuSharp) - den er super go'

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-03-09 13:04

Citat
Du skal bare bruge noget sandpapir og så på øjemål

Du må da være fuldstændig ånds....
Det er da kun til at ødelægge knivene med.
Man skal bruge en vådsliber og slibe efter på en slibesten.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-03-09 13:07

Hov...glemte lige at skrive de så kan/skal vedligeholdes ved at bruge strygestål.
Det er kun når de virkelig er sløve de skal slibes op på sten.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-03-09 00:56

Gode svar, men kan jeg få en kommentar til denne sliber - ....

http://www.mighty-sharp.com/default.asp?redir=edgepro.asp

dyr men måske lidt af det bedste?

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 25-03-09 16:51

Axelbjarne.

Hvor har du 15/18 graders vinkel fra.

Som halv prof sliber til dagligt ligger jeg skær på knive med 35 grader, mindre kan også bruges, alt efter hvad knivene skal bruges til.

prosat

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-03-09 17:55

Det har jeg fra denne her, under brugermanual...

http://www.mighty-sharp.com/default.asp?redir=edgepro.asp

jeg er jo den rene amatør..

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-03-09 17:58

Tak fordi du valgt Apex sliberen, her er nogle yderligere tips:
? For at gøre slibningen simpel indtil du har lært din nye sliber helt
at kende.
Køkkenknive slibes ved 18 grader (Grøn plet på akslen)
Lommeknive slibes ved 21 grader (Gul plet på akslen)
Jagtknive slibes ved 24 grader (Blå plet på akslen)
? Hvis du har nogle virkeligt døve knive, så start slibningen ved en
højere vinkel. Feks. 21 grader ved køkkenknive. Du kan så
ændre vinklen gradvist, ved de efterfølgende slibninger.
? ADVARSEL: Slib ikke andre knive end brødknive under 15
grader. En køkkenkniv vil blive meget skarp ved 15 grader, med
æggen vil blive meget tynd og ikke nær så stærk som ved de 18
grader. Det tager også meget længere tid at slibe ved de 15
grader, og du skal derfor fjerne mere af det dyrebare metal som
en god kniv er lavet af.
? Hvis du ejer nogle smedede knive, så skal du vide at alle
smedede knive vil danne en udhuling af klingen lige foran hælen
på kniven. Og det er uanset hvilken metode du bruger til at slibe
dine knive med. Når det er sagt, så kan du ved at bruge Apex
korrekt udskyde den udhulning af knivens æg betydeligt længere
end ved nogen anden slibning.
Gør sådan her: stryg stenen hele vejen ned til knivens hæl,
præcis som du vil gøre med en normal udstanset kniv. Lige så
snart du kan mærke kniven begynder at blive skarp i det kritiske
område så skal du ikke foretage yderligere slibning i det
område. Undlad at slibe kniven så meget i det kritiske område at
du kan mærke at der dannes en modæg, som der ellers anbefales
ved normalslibning med Apex. Hvis dette overholdes så kan
udhulning af kniven foran hælen udskydes betydeligt længere

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-03-09 19:58

Hmmm Har slebet knive i 25 år

Accepteret svar
Fra : prosat

Modtaget 50 point
Dato : 26-03-09 19:38

Axelbjarne.

Jeg vil ikke afvise at håndsmedede knive skal ha' en særlig slibning, det du har / spørger om, hvad gør man med en maskinpresset kniv, hvilket er en stor forskel.

Til dagligt sliber jeg på et proff. slibe anlæg, hvis kniven f.eksp skal bruges til at udbene kød med kan den slibes med en vinkel på mellem 30 - 35 grader, 35 grader er max alt efter hvilket stål kniven er standset ud af (legering), det der gør at kniven kan holde er polering, hvis en kniv ikke er ødelagt (ægget) kan en kniv genoprettes ved at blive poleret igen og igen.

Noget andet der er vigtigt er et godt strygestål, hvis kniven er rigtig slibet kan kniven holdes skarp ved at stryge kniven i samme vinkel som ægget er lagt.

Der nævnes 15/18 grader, ved den vinkel lægges der ikke meget æg på kniven, skæret vælter nemt.

Men jeg skal ikke afvise at Apex kan bruges, men det er en dyr måde at få slibet en kniv på, har man en slagter i den by man bor I, kan man prøve at få sin slagter til at slibe sine knive for et beskedent beløb. ?

Prosat

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 26-03-09 19:49

Tak for svaret prosat.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 26-03-09 21:25

Det var så lidt

Hilsen
prosat

Kommentar
Fra : netkravler

Dato : 02-06-09 09:06

Hejsa, jeg vil bare lige springe ind og kommentere slibning af køkkenknive og Apex.

Udvikleren af Apexsliberen, har slebet knive of frisørsakse hele hans voksne liv, de 100000 slebne knive er rundet for længst. Udvikleren er snart 71 år gammel, så 52 års slibning bør tale for sig selv.

Jeg har selvundersøgt markedet for slibere i alle afskygninger, og der er intet der bare til nærmelsesvis kommer tæt på Apex sliberen. Apex er håndrevet, du fjerne minimalt af stål. Som ny bruger af sliberen der vil du inden du har slebet 10 knive opnå færdigheder inden for kunsten at slibe knive, der kommer fuldt på højde med Larsen i kødbyen, og en del kommer over det niveau inden de 10 knive.
Glem alt om den lokale slagter, det kan godt være han er billigere, hvad er der ved at spare nogle kroner hvis besparelesen er slebet væk på kniven.

Og knive af udstanset stål er undskyld mig noget af det billigste der overhovedet er at finde, de er klippet ud af en stålplade, og så slebet skarpe, det siger sig selv dem der fremstiller de knive gør det KUN for profit og ikke som et led i deres søgen efter det optimale stykke værktøj, udstansede knive er som værktøj fra 10 20 & 30 kr. markedet ved Jem & Fix

Der findes ikke noget produkt på markedet der kan hamle op med Apex sliberen, kunsten at slibe en kniv ligger i at holde en konstant vinkel på kniven, det problem har man elimeneret med Apex, når du har stille sliberen til den valgte vinkel så kan den ikke ændres med mindre man selv ønsker det.

Jeg sælger Apex, det er mig der har Mighty-sharp.com , og jeg har bragt adskillellige til skamme hvad slibning angår, en heledel af dem der køber sliberen er folk der laver deres egne knive, de har indsæt kvaliteten og lyset.Er der nogle fra Fyn så kig ind til Hanghøi knive i weekenden Lørdag den 6 juni.

Der Demonstrere jeg sliberen igen

M.V.H. Michael Christensen

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 02-06-09 11:39

Hej
Lyder interesant, udover reklame.

Jeg har selvundersøgt markedet for slibere i alle afskygninger: kan du nævne hvilke slibere du har undersøgt. ?

Mvh
Prosat

Kommentar
Fra : netkravler

Dato : 02-06-09 17:45

Tormek er nok den mest seriøse af vådsliberne jeg har prøvet, den har et fornuftigt land, men den æder stadig for meget jern i forhold til Apex ved de slibninger der følger efter den første opretning. Så er der forskellige typer af de "slibere" der er i den klasse som accusharp og fælles for alle dem det er at de sliber ikke dine knive de forsøger at trykke et skær frem, på samme måde som det gamle husråd med at klippe i en flaskehals for at slibe en saks. og fælles for dem alle det er at hvis man vil ha et seriøst skær på sine knive så er de er ikke ret meget værd. Så er der spyderco og lanskys Crock Stick , de kan få knivene aldeles skarpe, men det kræve stadig et vist kendskab til at slibe knive. Så er der lansky's tradionelle sliber med 3 eller 5 sten der er styret af stænger, et udemærket system som er nemt at håndtere men det tager lang tid at slibe med dette system.

Selvfølgelig er der en vist reklameværdi i hvad jeg skriver uden tvivl, men det er måske en af fordelene ved internettet, det er at man kan springe ind og forsvare de produkter man brænder for.

Hvis du har 25 år's erfaring med at slibe så må du da også ha rendt på problemet ret ofte at der er nogle der har fået slebet knive så det ser ud som om de er slæbt efter en bil i overhalningssporet.

Men der er mange som dig, der er skeptiske første gang de skal prøve nyt der er anderledes, incl. mig selv, men hvor mange slibere har du rendt over der har livstids garanti mod fabrikationsfejl. Og nej sliberen er kun ny på det danske marked, den har været fremme i snart 20 år i USA. Den skal prøves før man kan bedømme den.

Men en kniv der er slebet op på Apex og holdt ved lige med et keramisk strygestål , er det som mine kunder foretrækker, og det er vel og mærket professionelle kokke over hele landet.

Jeg er selv gammel tømrer så jeg kender alt til at slibe forskellige skær og høvljern

Jeg kan slibe en skalpel op på Apex ikke fordi det kan svare sig men det fortæller lidt om dens fleksibilitet

Hvor er du fra i lille DK

M.V.H. Michael

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 02-06-09 19:02

Jeg har ikke 25 år's erfaring, "kun" 10 år.

Sliber på et anlæg som koster 300,000.00kr

Hulsliber inden der lægges skær på knivene, du kan med et godt resultat fint få den lokale slagter til at slibe dine køkken knive, jagt knive, jeg har set din hjemmeside og vil nok ikke gå til en slagter med den pris på dine knive, intet holder evigt heller ikke ens knive hvis man ikke passer på hvad man udstætter dem for.

Påstand: en kok/slagter/ der ikke ved hvordan man stryger sine knive spilder sine penge på dyrt udstyr og knive, derfor kan et knivsæt til 600 - 800 kr. fint bruges hvis knivene bruges rigtig.

Er fra region midtjylland

Mvh
Prosat

Kommentar
Fra : netkravler

Dato : 02-06-09 20:15

Det var ikke så slidt for en slibemaskine, men den bruger du vel til alle typer af skær incl tykkelseshøvle mv. ik. Det vil tage lang tid at forrente sådan en størrelse udelukkende ved opslibning af knive.

Og du har ret i der er en hel del kokke og slagtere der ikke aner en hujende hattefis om hvordan man stryger sine knive, ikke så mærkligt et skær ikke holder så længe hvis knive "bare" skal tæskes på et strygestål.

Men hold øje med min side jeg er ved at lave en video om hvordan sliberen bruges.

Jeg skal demonstrere den et par steder i Aarhus i weekenden og i næste uge.

Mvh Michael

Kommentar
Fra : netkravler

Dato : 15-06-09 21:54

Jeg kom lige til at tænke på en ting efter jeg har været både på fyn og sjælland for at demonstrere Apex sliberen, jeg tror vi snakker om det samme, hvad vinklen angår, du snakker om 30 35 gr vinkel, det er spidsvinklen på kniven du snakker om, den vinkel der er mellem de to sider af æggen ik. Det jeg snakker om i de 15-18 gr. er det halve af en spidsvinkel, det er den måde Apex sættes op på, men de to vinkler sammenlagt giver en spidsvinkel på 36 gr.

Hvis man sleb en kniv med en spidsvinkel på 15 18 grader vil den blive uhyggelig skarp i uhyggelig kort tid.

Jeg tror vi snakker samme sprog , bare med hver sin dialekt

Demonstrationerne gik over alt forventning, og der var rigtigt mange som dig der havde spørgsmålet hvad med den sidste rest råæg, og de fik sig også en overraskelse. Faktisk var der en slagter der udbrød. Nu har jeg + en masse ukvemsord + stået i lære i at slibe knive i en ½ menneskealder, og så skal man bare ha såden et svin for at slibe knive skarpe.

Faktisk så var der flere knivmagere som fik deres snitteknive slebet op med Apex.

Men Apex skal prøves ikke kun ses.

Mvh. Nordjyden

Mvh. Michael

Kommentar
Fra : Tun44

Dato : 03-01-11 14:01

Jeg har lige modtaget en Apex knivsliber for nogle dage siden.
Jeg har i flere år forsøgt mig med forskellige måder at slibe mine knive på lige fra den mest simple metode med slibesten af varierende grovhed til små elektriske og manuelle apperater.

Intet kommer tæt på Apexen. Jeg føler at mine knive nu er lige så skarpe som om det var blevet slebet hos en professionel sliber.
Det fede er, at hvis man læser manualen og følger instruktionerne, kan man selv slibe sine knive.
Jeg synes ikke 1400,- er dyrt for en knivsliber, når et par af mine kniv kostede mere end 1500,-.
Med en Lansky stangstyret knivsliber, synes jeg man kan opnå samme skarbhed, men der er meget meget mere arbejde med en Lansky end med en Apex. Båndsliber er det eneste jeg ikke har prøvet, men det er pga. pladsen og prisen for en båndsliber. Min Apex kan nu klare alle mine knive, min families og naboers med. Det er nemt og hurtigt. Prøv evt at sammenligne Apex og Lansky på YouTube.