/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmegenvinding og jordvarme
Fra : cielo4
Vist : 874 gange
20 point
Dato : 23-03-09 20:43

Hej!
Kan man bruge varmegenvinding som eneste varmekilde på en 1. sal hvor der er værelser? Det er en nyisoleret 1. sal.
Er der nogen der tør gætte på en pris på installation og køb af varmegenvinding og jordvarme, hvis man gør det grove arbejde selv?
Kan det svare sig at installere jordvarme når man har fjernvarme? Vi skal alligevel grave haven op og skifte al VVS i huset. Håber I kan hjælpe.
Vh Cielo4

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-09 21:14

Nej varmegenvinding fra rumvarme kan ikke varme op til komforttemperatur. Det duer kun til forvarmning af luft udefra til ventilation.
Der skal nødvendigvis en supplerend varmekilde til for at hæve temperaturen. Det kunne være en varmepumpe . Med sædvanlig fjernvarmepris lønner varmepumpe sig ikke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-03-09 21:20

Jordvarme i et område med fjernvarme ?

Den tilladelse får du ikke.

Kommentar
Fra : cielo4

Dato : 23-03-09 22:15

Hvad så hvis man installerer vandvarmeflade? Tror I så det kan være nok. Har hørt, at man flere steder opvarmer kontorer sådan.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-03-09 22:15

Det kommer vel også an på fjernvarmeprisen. Men få et tilbud ved et firma som leverer jordvarme.
Og så får du den bedste udnyttelse, hvor du fortrinsvis har gulvvarme.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 24-03-09 09:02

Hej!
Kan man bruge varmegenvinding som eneste varmekilde på en 1. sal hvor der er værelser? Det er en nyisoleret 1. sal. NEJ DET DUER IKKE
Er der nogen der tør gætte på en pris på installation og køb af varmegenvinding og jordvarme, hvis man gør det grove arbejde selv? JA, DET GØR JEG, MEN DET KRÆVER ET PROJEKT.
Kan det svare sig at installere jordvarme når man har fjernvarme? Vi skal alligevel grave haven op og skifte al VVS i huset. Håber I kan hjælpe. KOMMER AN PÅ HVOR OG HVILKET VARMEVÆRK. HVIS DER ER TALE OM MINDRE VARMEVÆRKER KAN DER FINDES BESPARELSER OP TIL 50 - 75%, MEN OM DU FÅR LOV AFHÆNGER AF LOKALPLANER OSV. DER KAN VÆRE TINGLYST TILSLUTNINGSPLIGT. SÅ FIKSER VÆRKERNE DEN OFTE VED AT DU GERNE MÅ FYRE MED ANDET, MEN DE HØVLER DIG TIL BENET PÅ DE FASTE AFGIFTER. SE F.EKS HUNDSLUND SYD FOR ODDER. 12000 I FAST AFGIFT FOR ET PAR HUNDREDE M2. ANDRE VÆRKER HAR JEG SET TILLADER ALTERNATIV OPVARMNING, MEN KRÆVER SÅ MELLEM 5 OG 8000 I "AFGIFT" (DUMMEBØDER) OM ÅRET. BYGGER DU NYT, SKAL HUSET BARE KLASSIFICERES SOM LAVENERGI. SÅ KAN MAN IKKE FORLANGE AT MAN LADER SIG TILSLUTTE FJERNVARME.
V h Cielo4

Godkendelse af svar
Fra : cielo4

Dato : 24-03-09 09:40

Tak for svaret 3773.