/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Dualboote?
Fra : GormDenGamle
Vist : 426 gange
65 point
Dato : 23-03-09 00:07

Hejsa !

Jeg har en maskine med Vista på.
Jeg vil gerne kunne dualboote med Ubuntu.

Når jeg prøver at shrinke min harddisk for at danne en ny partition står der jeg har 0MB til rådighed til at shrinke. Ved godt at det kræver acronis osv osv for at kunne fikse det.

Men kan jeg ikke bare smide min Ubuntu i drevet og installere det? Spørger den mig ikke hvor meget plads jeg vil bruge til det? Eller skal jeg absolut gennem alt det besvær?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 75 point
Dato : 23-03-09 01:05

Du kan bruge Ubuntu live CDen til at krympe din disk, hvis det er nødvendig, den første mulighed for at installere Ubuntu, der går installationen helt af sig selv, installationen krymper og formterer selv den plads som den synes er nødvendig, og du kan uden problemer af nogen som helst art, starte både Windows og Ubuntu efter at have valgt i opstarten.
Hvis du selv vil bestemme hvor stor en partion som Ubuntu må bruge, så krymper og formaterer du med partons værktøjet Gparted, den er på live CDen, husk at du også skal oprette en lille swap partion, og når du installerer Ubuntu, så vælg den manuelle installation (tredie mulighed) min billed guide i brug af Gparted fra Ubuntu live CD ligger på Peecee: http://peecee.dk/upload/view/151336
hvis du vil bruge den manuelle metode og selv bestemme, så spørg nærmere der er et par faldgruber som du ligeså godt kan undgå, jeg bruger altid den manuelle installation fordi jeg synes Ubuntu har for lidt gemme plads på den partion som den selv vælger størrelse på ved automatisk installation, men det er sådan set ikke noget større problem, du kan vælge at gemme filer og dokumenter på Windows partionen, så har begge styre systemer adgang til dem.
Hvis det er første gang du installerer Ubuntu, så vil jeg anbefale den automatiske, fordi den kører af sig selv, vil du prøve nu så er det her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download vælg mellem 8.04LST som har langtids support, og du behøver ikke opgradere de første par år, 8.10 er den nyeste intil april, da afløses den af 9.04 som kommer automatisk med opdateringer, hvis du vælger 8.10 distroen, husk at den ISO fil som du henter skal brændes som ISO for at computeren kan starte fra den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-03-09 01:09

Den automatiske installation spørger ikke om noget ud over dit navn og brugerkode + tids zone, tastatur layout med mere, slet ikke om størrelsen på den partion som den opretter automatisk til sig selv, hvis du vil starte Ubuntu uden at skrive din kode (anbefales ikke) så skal du træffe det valg under installatione, det kan (vistnok) ikke ændres bagefter

Godkendelse af svar
Fra : GormDenGamle

Dato : 23-03-09 10:05

Tusind tak for meget udførlige beskrivelse Ovn.

Jeg smider den bare på. Om ikke andet så får jeg lært noget nyt. Jeg kan ikke lige overskue at sætte mig ind i noget krymperi lige nu.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-03-09 10:15

Mener da at Vista kan ændre størrelse på HD, prøv at kigge i Diskhåndtering, højreklik på drev du vil krympe

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-09 10:56

Der er også denne meget nemme måde at lege med ubuntu.
Her kan ubuntu ligge inde i windows - og senere pilles ud igen.
http://wubi-installer.org/

Ps. Den henter selv ubuntu på internettet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-03-09 11:17

Selv tak, hvis du mod ventning vil af med Ubuntu igen, så formaterer du bare drevet fra din Windows, og enten udvide C, eller opretter en partion mere, begge muligheder er med i Windows diskhåndtering

Kommentar
Fra : GormDenGamle

Dato : 24-03-09 14:50

nå jeg endte med at køre den rent med Ubuntu. Det kører da bare derud af. Jeg skal ikke tilbage til Windows foreløbigt kan jeg godt se på det hele. Det krævede lidt læsning i går, men nu kan jeg det hele, inkl Photoshop og Picasa og alt hvad jeg var lidt bange for at jeg kom til at mangle.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-09 15:30

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-09 01:20

Tillykke du har truffet samme valg som jeg, dengang jeg fandt ud af at Windows 7 kun er en forbedret Vista og kræver en stor ny computer, da besluttede jeg at XP er min sidste Windows computer