/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
cookies
Fra : gweedo
Vist : 612 gange
20 point
Dato : 21-03-09 23:36

Jeg skal lave en php kode hvor man indtaster navn og så bagefter kan hente det i browseren

min kode ser sådan ud:

<?php
setcookie($a, $httponly);
setcookie($b, $httponly);
?>
<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>
<?php
if ( isset ($_POST["navn"]) && isset ($_POST["alder"]))
{
$a = $_POST["navn"];
$b = $_POST["alder"];

}
else
{
echo "Hej ".$_COOKIE[$a]." og du er ".$_COOKIE[$b]." aar gammel";
?>
<form method="post" name="cookie" action="new_file.php">
<input type="text" name="navn" value="navn">
<br>
<input type="text" name="alder" value="alder">
<br>
<input type="submit" value="gem cookie">
</form>
<?php
}
?>
</body>
</html>

hvad er der galt i den her kode?

Accepteret svar
Fra : steenolsen

Modtaget 20 point
Dato : 22-03-09 10:49

Du starter med at lave en setcookie på et tidspunkt hvor $a ikke er sat - det gør du først længere nede.

Prøv istedet at starte med at tjekke om der er posted noget (din if sætning) og er der det, så lav din setcookie. Det er generelt en god ide, hvis du kan lave al php kode i starten af dit dokument - beregninger, registrering af variabler osv, og så efterfølgende lave HTML delen. Så har du styr på skidt og kanel

<?php
if ( isset ($_POST["navn"]) && isset ($_POST["alder"]))
{
$a = $_POST["navn"];
$b = $_POST["alder"];
setcookie($a, $httponly);
setcookie($b, $httponly);
echo "Hej ".$_COOKIE[$a]." og du er ".$_COOKIE[$b]." aar gammel";
}
else
{
?>
<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>
<form method="post" name="cookie" action="new_file.php">
<input type="text" name="navn" value="navn">
<br>
<input type="text" name="alder" value="alder">
<br>
<input type="submit" value="gem cookie">
</form>
<?php
}
?>
</body>
</html>

Godkendelse af svar
Fra : gweedo

Dato : 22-03-09 18:13

Tak for svaret steenolsen.

fik lige rodet rundt i alt det der vidste at setcookie skulle være før HTML men forstod ikke hvor den skulle være der før at variablen den skulle være var blevet sat

men tak!

Kommentar
Fra : steenolsen

Dato : 23-03-09 07:44

Selv tak. Det er derfor at det er en god ide at starte med php kode først så alle variabler osv er sat, fordi du så efterfølgende kan nøjes med HTML delen - det som brugeren ser på skærmen.