/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Glasfiber - bund til filter
Fra : spiky
Vist : 1230 gange
85 point
Dato : 21-03-09 21:23

Hej, jeg står og skal have lavet en skrå bund i mit filter, til min havedam, da den flade bund som er i mit filter, gør det meget besværligt at rense filteret, så ved at lave bunden skrå ned til bundafløbet, vil det blive en del lettere at rense.
Jeg har lavet et eksempel, hvor man kan se hvordan skidtet ikke kan komme ud, når bunden er flad, medmindre man tager alt vandet løbe ud, men at skidtet godt kan komme ud, når bunden er skrå, uden at skulle tage alt vandet ud: http://peecee.dk/upload/view/161274
Jeg har tænkt lidt igemmen hvordan jeg kan lave bunden skrå, og har fundet frem til at glasfiber måske vil virke.
Men har nogle spørgsmål inden, jeg er helt sikker på om det er det, jeg skal bruge.
Spørgsmål :
1.   Mit filter er et plast kar, og har en glat overflade, vil glasfiber kunne binde til sån én overflade?
2.   Jeg skal bruge et matrale, som jeg skal forme den skrå bund i, jeg har kigget på flamingoplader, ligsom dem her : http://www.billigbyg.dk/shop/g60-150-skarpkantet-15424p.html , vil jeg kunne bruge det?
Eller er der et matriale som er bedre?
Her er et eksempel, på hvordan jeg vil bruge flamingoen : http://peecee.dk/upload/view/161275
3.   Vilke produkter skal jeg anvende til det?, og på vilken måde, skal de bruges?

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 21-03-09 22:46

dit filter er nok af akryl så jeg vilde bruge en tynd akryl plade over flamingoen ridse filtret hvor pladen skal ligge rense med asetone bruge akvarie silikone at lime med det har holdt i mit filter hilsen ove

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-03-09 23:01

Hvis du selv skal blande og støbe det i glasfiber, så vær opmærksom på, at det er stærke sager, og at din filterbeholder kan tåle denne fiberblanding, indtil den hærder.
Men somdu selv er inde på, så en skrå flaminco klods dæket af en plade af plast eller lignende, limet på med silikone, som ikke er så kririsk over for andre materialer.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 21-03-09 23:58

Jeg er rimelig sikker på at hvis det glasfiber "epoxy" kommer i kontakt med det Flamingo opløses Flamingoen, hurtigere end du kan nå at slå en prut.
Så det må være ovès løsning.
Højris

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-03-09 09:43

Du kan samle bundfaldet ved at lade indgangen til filtret, løbe ind langs siden af filtret, således at det sætter indholdet i en cirkulerende bevægelse, så det samles i bunden.

Kommentar
Fra : spiky

Dato : 22-03-09 10:10

Okay, tak for de mange svar. :)

Jeg har kigget lidt rundt, og har fundet denne her plade : http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10201&storeId=10201&mfPartNumber=&productId=62861&langId=-100

Vil den kunne bruges?

Kan i anbefalde en silikone jeg kan bruge, som fungere sammen med glasfiber?

Her er der et eksempel hvor man har brugt en skumkerne i midten, også glasfiber på begge sider, er der nogen der ved om jeg vil kunne bruge sån et matriale, og hvor man kan købe det?
Her er et billed af det :
http://peecee.dk/upload/view/161331/full

Hensyn til Glasfiber,, er der nogen der kan forklare mig hvordan fremgangs metoden er, og vilke produkter jeg skal have?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 85 point
Dato : 22-03-09 10:45

Nu skriver du godt nok, at det er til et havedam. Men hvis det er en dam, hvor du også gerne vil have fisk i den, så ville jeg nok fravælge at støbe det i glasfiber. Du kan risikere at fiskene vil svømme rygsvømning på overfladen, til glæde for mågerne!
At arbejde med glasfiber, vil kræve forskelligt sikkerhedsudstyr, da det er ret usundt at arbejde med. Det vil da også skulle bruge en del tid, til afdampning, før at det er brugbart til dit formål.

Kommentar
Fra : spiky

Dato : 22-03-09 11:15

Jeg ved andre har brugt glasfiber til eksempel, filter, og kartæne kar, og hele dammen man laver i glasfiber, men jeg mener at efter man har lagt vævet, som bliver smort på med polyester, så skal man smørre noget der hedder topcoaten, også skulle man ikke have nogen problemmer med at have fisk i, ud fra hvad jeg kan se på andres erfaringer.

Ham her har laver et kartæne kar til hans fisk : http://www.jobbekoi.dk/Karantaenn.html

Og ham fra hyggedammen har lavet dammen i betong, og derefter i glasfiber, og til slut topcoat.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-09 12:44

Jeg ville også bare lime en skrå glas eller plexiglas plade.

Jeg har prøvet at lægge glasfiber på flaminco ........................det smeltede straks.
Men dækkes flaminco af gips kan der lægges glasfiber på.

Godkendelse af svar
Fra : spiky

Dato : 22-03-09 13:33

Tak for svaret severino.