/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Border på text?
Fra : kbisgaard
Vist : 555 gange
200 point
Dato : 21-03-09 20:02

Hej alle

Som overskriften siger: er det muligt at sætte border på en almindelig text?

Hilsen Bisgaard

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-03-09 20:52

Hvilket program bruger du?

Kommentar
Fra : kbisgaard

Dato : 21-03-09 21:06

Dreamweaver. men kan også godt bruge en kode :) Det er bare for at slippe for at lave en masse billeder med tekst i photoshop.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-03-09 07:43

Ja. Man benytter CSS boxmodellen.

Boxmodellen gør det muligt, at sætte ramme om ALLE (X-)HTML elementer (p,div,img,osv.).

Man kan definere rammens kant (border): Farve, tykkelse, evt. grafik ..og ydre afstand til rammen (margin), indre afstand i rammen (padding), baggrund (farve/grafik), samt mere subtile egenskaber (mousover, vis/skjul, font, placering, størrelse (længde/bredde), osv.)

Eks.

CSS:
Kode
.tekst {
border: medium double rgb(255,255,255);
magin: auto;
padding: 2px;
width:60%;
text-align:center;
}

(X-)HTML:
Kode
<span class="tekst">Dette er en tekst.</span>

Du finder CSS tutorials her:

Dansk: http://www.hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp?id=css1

Engelsk: http://w3schools.com/css/default.asp

..og mange andre steder

Jeg kan anbefale denne bog: http://globe.dk/TradePoint/Item_View?itemNo=FG435-1

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-03-09 07:51

Ovestående eksempel ses 'bedst' på en farvet baggrund, da rammefaven er hvid. Skift evt til sort ..eller anden farve, med én af disse 3 angivelser:

border-color: rgb(255,255,255);

border-color: #000000;

border-color: black;

Ps. Husk at erammen skal have en 'stil' før man kan ændre rammefarven alene. F.eks.:

border-style: solid;

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kbisgaard

Dato : 22-03-09 10:41

Det var ikke lige sådan jeg havde tænkt det, jeg mente en border sådan rundt om hvert enkelt bogstav ligesom banneret på kandu.dk.

Bisgaard

Kommentar
Fra : steenolsen

Dato : 22-03-09 10:52

Har aldrig set det lavet, men kunne forestille mig at hvis det kunne lade sig gøre, var det nok noget javascript...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-03-09 12:53

Det der er rundt om Kandus bogstaver er ikke border, det er skygger.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 22-03-09 17:24

kbisgaard -> Mig bekendt findes der (..endnu) ikke således manipulérbare fonte.

Herlig tanke iøvrigt...

..men lur mig; om ik' nok, det ska' kom' ....en skønne dag

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-03-09 17:32

Ps. Visse tekstbehandlingsprogrammer (..Word osv.) giver mulighed for at 'fordefinere' textuel grafik, men ikke noget som er 'WEB'-kompatibelt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kbisgaard

Dato : 22-03-09 17:34

Mange tak for svarene allesammen. Må jo vente til der kommer en opdatering så :P

Godkendelse af svar
Fra : kbisgaard

Dato : 22-03-09 17:34

Tak for svaret molokyle.