/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Anlægsstoppet
Fra : PeterTheisen
Vist : 384 gange
20 point
Dato : 20-03-09 18:56

Hvad er ideen med et anlægsstop, både politisk og økonomisk?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-09 19:01

Tager det aldrig ende

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-03-09 19:34

Forventer du svar?

Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 33
- Annullerede 15
- Slettede 0
Ialt 49

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-09 20:34

Meningen med et anlægsstop er efter min mening: Ét, af den siddende regerings, forsøg på:

At bortforklare de manglende investeringer for, at kunne gennemføre sine ambitioner om, at løse de trafikale flaskehals- og i luftforurenings problemer i København.

1.) En håbløst placeret og amatøragtig opført Metro.
2.) Fejlslagne 'lukkede hovedfærdselsåre' projekter.
3.) For at trække diskussionen om 'road-pricing'/'bom-penge' i langdrag.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 20-03-09 20:38

Et anlægsstop, som typisk omfatter kommuner og evt.også staten, men der er også set begrænsninger i det private byggeri i 1960'erne, handler økonomisk om at forhindre en overophedning af økonomien, altså "for lav arbejdsløshed", som bl.a. nationalbankdirektøren nævnte sidste år inden krisen kom rigtigt i gang, og deraf følgende højere lønninger og inflation og dårligere konkurrenceevne i forhold til udlandet

Probelemet er blevet større siden Schlüter låste kronekursen til Euroen (det har også mange fordele) fordi vi nu ikke længere som i gamle dage kan devaluere os (delvist) ud af problemet.

Politisk kan det bl.a. handle om at få overholdt et "skattestop", fordi kommunerne ikke kan bruge deres skatteindtægter, og det derfor er nemmere at undgå et pres for skattestigninger, det virker i et eller andet omfang på den korte bane, men, som vi ser nu, vedligeholdelse bliver kun dyrere af at blive udskudt.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 20-03-09 21:45

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-03-09 21:47

Selv tak

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-09 14:37

Værktøjerne fra Venstre til at undgå: overophedning af økonomien

..herunder: Anlægsstop

..var netop et af instrumenterne til, at ignorerer boble-økonomi (ponti-effect) for VKO.

Resultat?

Finanskrise

*IMHO* </MOLOKYLE>