/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
psykologi studenderene...hjaelp mig!
Fra : maldi
Vist : 604 gange
100 point
Dato : 02-04-03 21:32

Jeg har faaet tildelt et spoergsmaal fra mit universitet. Haaber I kan hjaelpe mig.
"Hvilken religion blev etableret af en beroemt faktor anlytiker?" Spoergsmaalet er oversat fra engelsk. Den originale version lyder. "What was the name of the religion founded by a famous factor analyst?"
Jeg studerer psykologi og faget jeg har faaet spoergsmaalet i er "psykologiens historie og filosofi" (oversat fra "history and philosophy of psychology"). Jeg har ledt paa internettet og jeg kan ikke finde nogen, maaske kan I hjaelpe mig?! Jeg gaar ud fra at personen som etablerede denne religion enten var samfundsvidenskabsmand ("social scientist") eller filosof. Haaber i kan hjaelpe mig!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 02-04-03 23:35

Jeg kan umiddelbart ikke komme i tanker om
andre end Rudolf Steiner.

Accepteret svar
Fra : majbritt05

Modtaget 100 point
Dato : 03-04-03 09:41

Du kan prøvr at spørge på
www.biblioteksvagten.dk
her ved de alt muligt.

Måske det kunne være Jung???

Kommentar
Fra : hfnetskole

Dato : 03-04-03 10:13

Nej jeg tror ikke det er Jung. Jung arbedjer med Analytisk psykologi og ikke faktor analyse. Jeg ville i første omgang prøve mig frem ved at undersøge, hvem der har udviklet faktor-analysen. Det kan gøres ved et hurtigt opslag i en håndbog. Så har du lidt mere at søge på.

Kommentar
Fra : maldi

Dato : 03-04-03 12:08

Men hvilken religion grundlagde Steiner eller Jung?

Kommentar
Fra : maldi

Dato : 03-04-03 12:16

Flere ledetraade (maaske) Charles E. Spearman, Thurntun, Karl Gustav Joreskog, Joy Paul Guilford var alle fremtraedende indenfor faktor analyse.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-04-03 13:23
Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-04-03 13:24

NB! Jung har ikke grundlagt nogen religion.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-04-03 13:33

Og her kan du læse en del om Steiners kirkelige retning "Kristensamfundet":
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=da&q=Kristensamfundet

Kommentar
Fra : maldi

Dato : 03-04-03 17:28

Jeg har fundet svaret takket vaeret biblioteksvagten. Analytikeren er Raymond B. Cattell, f.1905 i England. Blev en kendt faktoranalytiker, elev af Spearman. Stiftede en religion kaldet "Beyondism", tilsyneladende i 1972.Han har udgivet en bog i 1987 med
titlen=Beyondism: Religion from science.(Praeger).

Godkendelse af svar
Fra : maldi

Dato : 03-04-03 17:33

Tak for svaret majbritt05. Jeg er maallloes, de er virkelig goe derinde paa biblioteksvagten. Det tog dem 5 timer at svare mig -og kommenterede endda at det var en haard noed at knaekke for dem. Jeg har brugt dage!! Tusind tak for tippet nu ved jeg hvor jeg skal stille mine spoergsmal naeste gang.

Kommentar
Fra : maldi

Dato : 03-04-03 17:50

Til Majbrit -jeg stillede samme spoergsmaal i filosofi sektionen, hvis du gaar laegger en kort kommentar, saa skal jeg nok accepterer svaret derinde -det er yderligere 200 point.