/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Lerdueskydning - ?
Fra : peterpyt
Vist : 9409 gange
100 point
Dato : 19-03-09 21:25

Skal man have jagttegn for at få lov til at skyde efter lerduer?
Hvis man er medlem af en lerdue skydeklub (?) er det så tilladt at have et jagtgevær hjemme?
Er det tilladt for personer som ikke har jagttegn, at købe ammunition til lerdueskydning? Og adskiller denne ammunition sig i givet fald fra almindeligt ammo??

mvh
Peter..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-09 21:29

Lerduer er ikke vildt.

Lerdue skydning er en sport og har intet med jagt at gøre...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-03-09 21:54

Det er tilladt personer der er fyldt 18 år og medlem af en skytteforening og har en påtegning herfra at anskaffe og benytte glatløbet haglgevær på godkendt lerduebane, uden at være i besiddelse af jagttegn.
Og-ja vedkommende kan købe ammo.
Ammoen er den samme men haglstørrelsen kan variere.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-09 21:56

Lerdue skydning er jagt træning, og har høj grad noget med jagt at gøre, alle burde træne mere på flugt skydnings banen, før man går ud og skyder på levende dyr.
Et aktivt medlemkort i flugtskydnings forening gælder som våbentiladelse til glatløbet gevær, lige som et gyldig jagttegn gælder som våbentilladelse, ammutionen kan være det samme til jagt og lerdue skydning, men der sælges specielle flugtskydnings patroner, og patroner som kun er velegnet til jagt

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-03-09 22:00

. . og derfor har du, med et medlenskab af en sportsskytteforening i lommen, tillaldelse til at besidde haglbøsse og ammunition i et godkendt våbenskab. Du har derfor lov til at fragte geværet til og fra skydning, og du må købe din flugtskydningsammunition hvor du vil. Køb krudtet i foreningen, hvor den er billigst, idet foreningens mængderabat får priserne ned, hvor de bør befinde sig.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-03-09 22:02

Det var ikke for absolut at blande mig - - men indlæggene fra o.v.n. og dabj var der ikke, da jeg skrev mit.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-09 22:44

Alle må vel have lov at komme med indlæg, og det gamle ord: Gentagelse fremmer forståelsen, gælder vist stadig

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-03-09 00:05

Kan vi ikke blive fri for opdigtede personer her inde?

Tonganeseren hedder E.B.Berthelsen og han kalder sig våbensagkyndig for D.L.S. selvom han aldrig har deltaget i et våbent teknisk kursus af nogen art.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-09 01:01

Hvad har det sidste sure opstød fra bb1 med spørgsmålet at gøre de fleste her optræder anonym

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 20-03-09 06:26

Kære o.v.n.

Du skrev
Citat
Hvad har det sidste sure opstød fra bb1 med spørgsmålet at gøre de fleste her optræder anonym

Tak for din konstatering og dine ellers gode kommentare til tråden, det gælder i øvrigt alle der har deltaget

The Real Deal

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-09 07:16

Så må jeg også undskylde mit ukendskab til lerdueskydning anvendt som jagt træning...

Store firmaer, mest amerikanske og multinationale, opretter ofte "jagt hytter"
i forbindelse med deres testbaner (proving grounds).

Her inviteres store kunder til at bo og deltage i forskellig slags "sport", bl.a. lerdueskydning.
Og det har meget lidt med jagt i naturen at gøre.

Det er den slags lerdueskydning jeg kender til, derfor mit første indlæg.

Og så har jeg iøvrigt også hjulpet med at optimere presser til frmstilling af lerduer...
Ved I der er fremstillet danske lerduer på Ærø, enddda nogle vældig gode?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-03-09 09:54

Hvor du dog kan blive ved TRD: Her er et af dine tidligere:Jeg troede ikke jagtgæsterne skulle betale dine patroner under jagten, går forretningen så dårlig?

Fatter du ikke snart, at det er din måde at spørge på, som er helt forkert???????????

Hvad DU tror er jeg da lige glad med, men hvis du ved noget så ville jeg da gerne lære!!!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-03-09 10:22

Kunne vi ikke snart slippe for BB1`s evindelige brokkerier her på siden. Om ikke andet, så skriver jeg squ til redaktionen for at få ham smidt ud. Nu har han kastet sig over en sagesløs E.B.Berthelsen - som jeg ved ikke deltager på Kandu siden.
Nu sviner han manden til, selv om BB1 er den største løgnhals nord for Alperne. Han lyver om sin jagt"karriere", har forsøgt at markedsføre sig som ingeniør - selv om han "kun" er en ganske almindelig kompressormontør. Sørgeligt at han ikke kan være tilfreds med det.

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 20-03-09 13:42

Tak for de mange indlæg..
jeg prøvede lerdueskydning for et par uger siden, og er blevet en lille smule hooked, dog har jeg som i nok kan regne ud ikke jagttegn. Jeg vil nu surfe lidt rundt og se om jeg kan finde en nærliggende klub....
Jeg lader spørgsmålet stå et par timer endnu - jeg vil dog bede jer alle om at holde tråden, og diskutere interne stridigheder andetsteds.
// Peter.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-09 15:45

Citat
jeg prøvede lerdueskydning for et par uger siden, og er blevet en lille smule hooked
det prøvede jeg også i sin tid og er det forsat, det kan være en dyr hobby, der bruges nemt 50 patroner på en trænings aften, men det er måske ikke værre end at spille golf

Accepteret svar
Fra : muldvarp1

Modtaget 100 point
Dato : 20-03-09 16:35

§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbudet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,

2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,

3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.

Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 1 eller stk. 2, må ikke overdrages eller overlades til andre, medmindre erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse, jagttegn eller medlemsbevis til en skytteforening med en våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør, at det tilhører den pågældende. Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom.

Stk. 4. Tidligere indehavere af jagttegn, der opfylder betingelserne for at erhverve jagttegn, kan fortsat besidde de genstande, der er nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2.

Stk. 5. Efter regler, der fastsættes af justitsministeren, kan skytteforeninger give våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviser.

Her er et uddrag af våbenloven , så du kan som medlem af en skytteforening købe et Haglgevær

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 20-03-09 18:48

undskyld jeg blander mig, men er i sikre på at man også må besidde patroner? jeg kan nemlig huske at jeg fik at vide da jeg fik en våbenpåtegning at hvis "det skulle være rigtigt" så måtte jeg ikke tage de overskuende patroner med hjem, men da min havde/har jagttegn var det ikke noget problem for mig.
Men formanden kan selvfølgelig også havde taget fejl.

Til svar på anden del af spørsmålet, patroner til lerdueskydning er i præncippet det samme som alm jagtpatroner, men haglene er betydeligt mindre, haglladningen er typisk 24 g, hvor jagtpatroner typisk er 32 g og og flugtskydningspatroner er heller ikke så hårdt ladet, så udgangshastigheden er typisk den samme eller lavere end jagtammo, selvom der typisk er 8 g mindre hagl.

Godkendelse af svar
Fra : peterpyt

Dato : 20-03-09 19:40

Tak for svaret muldvarp1.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 20-03-09 20:21

Velbekomme

Det er sjovt men desværre også lidt dyrt at drive den sport.

M.v.h. muldvarp1