/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Plæneklipper olie...
Fra : axelbjarne
Vist : 5070 gange
50 point
Dato : 17-03-09 12:57

Når man har en plæneklipper med en 4-takts motor og der foreskrives en olie SAE30, kan man bruge eks. 10-40 i stedet for...efter min overbevisning er det ret ligegyldigt bare den bliver smurt...

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-03-09 12:57

lige netop

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-03-09 13:01

Citat
efter min overbevisning er det ret ligegyldigt bare den bliver smurt...

Niks det er ikke ligegyldigt. Især da ikke hvis den er ny og der er garanti på den. De dækker ikke hvis du har brugt en forkert olie.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-03-09 13:14

det har kvinder da ikke forstand på

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-03-09 13:17

Citat
det har kvinder da ikke forstand på

Hvad fa.... ved du om hvad jeg har forstan på

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-03-09 13:17

tændingen er der ikke noget galt med

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-03-09 13:21

Citat
tændingen er der ikke noget galt med

Niks
Men hvis du gerne vil vide det så har jeg rent faktisk boet på landet og har sikkert kørt mere traktor end du nogensinde kommer til.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-03-09 13:43

Ha ha, vi glemmer axels problem.
Og jeg bor på landet, eget gods. Har hørt selvbinder med heste
og da traktoren blev opfunden var jeg på banen.
Det var lang tid før du blev født bette pige.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-03-09 13:44

Min traktor får den olie der står på hylden,
2 takt, 4 takt eller noget helt andet.
Det går fint

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 50 point
Dato : 17-03-09 14:47

Den er nok ikke helt ligeglad hvilken olie du hælder på den.
Men SEA30 betyder det samme som xxW/ 30. Når olie får deres klassificering, betyder "W" winter, det er altså viskositeten i kold tilstand. f.eks. skal 0W/ xx kunne pumpen ved 60000cP ved -40grader.

Men da det på ingen måde er aktuelt hvilken viskositet din olie til plæneklipperen har ved -40grader, vælger man at bruge den game SAE klassificering, fra for den tid hvor W blev brugt.

Så skal du opfylde de krav der er til din plæneklipper skal den blot have en xxW/30
Det højeste W tal der er er 25, som er 60000cP ved minus 15grader.

Så smider du f.eks. en billig 15w/30 i din plæneklipper, så er nøjagtig det samme som en SAE30, blot med garanti for at du kan slå græs i minus 15grader.
Men et højere tal end de 30 så bliver viskositeten højere ved arbejdstemp, altså mindre smøring.

Konklusion: Du skal bruge en xxW/ 30 olie for at opfylde kravene.
Personligt ville jeg godt turde bruge en 5W/40 fra Bilka til 50kr for 4liter, eller hvad der ellers står på hylden i skuret.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 17-03-09 15:27

Tak for svaret thulin. Og de øvrige morsomme indslag...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-03-09 15:32

Tillykke til thulin! han har slået rekorden i teknisk indviklet forklaring, det endte så med at det blev som Teil skrev
Citat
Min traktor får den olie der står på hylden

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-03-09 15:34

Aaaargh, det lyder som min kone.

1½times forklaring om varmelegemer og altmuligt andet. Skulle du ikke bare lave kaffe ??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-03-09 16:16

Citat
Tillykke til thulin! han har slået rekorden i teknisk indviklet forklaring, det endte så med at det blev som

Som dudog akn skrive det klaudi

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 17-03-09 20:40

Min plæneklipper kører stadig på det samme 15W/40 Esso olie som da jeg hældte på da jeg købte den for ca 3 år siden, måske burde jeg skifte det

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-03-09 08:27

@taunusanden, det er der da ingen grund til, men du er sikker på at olien ikke bliver for tyk, hvis du skulle få lyst at slå græs i -15C

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 18-03-09 20:16

@thulin
Nok anser nogle mig for at være lidt små tosset, men lige dit eksempel, nej der tror jeg sgu at jeg er for doven

@Teil
Jeg overvejer kraftigt at skifte olien i bagtøjet på en dexta, det bliver jo også brugt til hydraulikken.. Det er helt gråt, så der er vand i olien = ikke godt.. Værkstedshåndbogen foreskriver SAE30 olie og den "gamle" traktor mekaniker siger at jeg roligt kan bruge 15W/40 motor olie.
Må jeg lige høre din erfaring?