/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Arv og Gæld
Fra : ap171276
Vist : 4419 gange
20 point
Dato : 17-03-09 11:08

Hej

Vi har sagt nej til at vedgå os arv og gæld i forbindelse med tab af vores mor. Men hun har tegnet en livsforsikring. Mit spørgsmål er: når man siger nej til ovenstående modtager man så ikke livsforsikringen? Der er kun min søster og jeg som arvinger....

MVH

AP

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 17-03-09 11:19

Tja... det er vel pga gæld, at i har sagt nej, så livsforsikringen gå til at betale den gæld med.

I har jo takket nej.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 30 point
Dato : 17-03-09 11:53

Citat
Vi har sagt nej til at vedgå os arv og gæld i forbindelse med tab af vores mor.

Så har I jo været i Skifteretten, og de må have givet jer oplysninger om udbetaling af livsforsikringen.

Men jeg mener, at livsforsikringen bliver udbetalt til dig og din søster uanset om der er sagt nej til at vedgå arv og gæld.

Kontakt også forsikringsselskabet, der kan I få at vide, på hvilke betingelser forsikringen er tegnet.

Men det burde også fremgå af policen.

Jeg har da kendskab til lignende forhold, hvor arvingerne ikke vedgik arv og gæld, men livsforsikringen blev udbetalt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-09 12:12

Er denne livsforsikring er øremærket jer, så kan I få den.
Ellers, hvis gælden ikke overstiger livsforsikringen, har I dummet jer...

"
Livsforsikring
Hvis den afdøde har tegnet en livsforsikring uden at indsætte f.eks. ægtefælle eller børn som "begunstigede", indgår forsikringssummen som en del af boet.
Hvis der derimod er indsat en eller flere begunstigede, så tilfalder forsikringssummen den begunstigede direkte og uden om dødsboet. Modtageren skal dog betale boafgift som nævnt på side 24.
Gruppelivsforsikring udbetales efter de samme bestemmelser (se nærmere side 24).
Der er visse muligheder for, at tvangsarvinger kan angribe en forsikringspolice f.s.v. angår tvangsarv og eventuelt boeslodskrav.
"
se mere her:
http://www.bedemandmadsen.dk/Pages/nar.htm#hafad

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 17-03-09 12:28

JEG VAR SAMMEN MED EN ADVOKAT FORLEDEN, HAN SAGDE, DET DER MED AT VEDGÅ ARV OG GÆLD, VAR ET GAMMEL LEVN.

I DAG KAN MAN GODT FÅ ARVEN, SELV OM MEN IKKE VEDGÅR GÆLDEN.

MÅSKE HAR JEG MISFORSTÅET NOGET, MEN PRØV DA AT SPØRGE EN ADVOKAT, I DIN KONKRETE SITUATION.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 17-03-09 12:34
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-09 12:53

>>Vi har sagt nej til at vedgå os arv og gæld...

Hvordan kan I gøre det, når det er >ET GAMMEL LEVN.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-03-09 13:00

Citat
>>Vi har sagt nej til at vedgå os arv og gæld...

Hvordan kan I gøre det, når det er >ET GAMMEL LEVN.

De er sikkert blevet spurgt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-09 13:04

>Begrebet om at "vedgå arv og gæld" eksisterer slet ikke mere, så tag det bare helt roligt

Så spørger man vel heller ikke om man vil?

Godkendelse af svar
Fra : ap171276

Dato : 17-03-09 13:05

Tak for svaret ans. Er også kommet frem til det samme svar, andet sted

Kommentar
Fra : repe1961

Dato : 12-02-10 16:07

Hej tja spørgsmålet ligner det som jeg og mine børn lige har været ude for, min ex, mine børns mor døde den 3 december, hun var medlem af fagforeningen FOA som havde tegnet en gruppelivsforsikring ved Pensam for hende. For det første udbetalte PKS et beløb til mine børn, for det andent udbetalte Pensam dødsfaldssum - ugiftesum og børnepension til mine børn alt sammen uden om skifteretten......