/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Udenlandsk Uskiftet Skat
Fra : svendgiversen
Vist : 562 gange
102 point
Dato : 16-03-09 20:27

Da jeg nu er alene, får jeg en speciel selvangivelse,
med afdødes indkomst, din (=min) indkomst, og ialt der skal overføres til selvangivelsen.

Men min afdøde kones indtægt fik hun i Tyskland,
med udenlandsk beskatning, og derfor fritaget herhjemme...
(Hun har også et par fradrag: IG Metal og kørsel).

Hvis jeg nu lægger de to beløb sammen, bliver jeg så ikke brand beskattet herhjemme?
(Heldigvis gik jeg på pension 1. april, så kun et kvart års indtægt til mig, plus pension).

Men min kone nåede at få tysk gage i godt et halvt år, plus lidt ekstra afskeds...
Skal jeg bede om andre skemaer, eller hvad skal jeg gøre??

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 112 point
Dato : 16-03-09 20:40

Hej Svend

Først, det gør mig ondt med din kone.

Men din skattesag er så speciel at man skal være ansat i et skattecenter for at kunne svare, og måske kun efter at have undersøgt det. Og det er nøjagtig hvad du skal gøre, du skal bestille tid til en samtale i jeres lokale skattecenter. Sig i telefonen hvad det drejer sig om så du kommer ind til den rette medarbejder. For du har brug for professionel hjælp så du ikke risikerer at få et skattesmæk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-09 20:52

Uanset hvad vil du ALDRIG blive dobbeltbeskattet....

Skat betalt i udlandet vil under alle omstændigheder blive modregnet....

Men snak med skat....

Hvad har I gjort tidligere ???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-09 20:56

Vi har jo tidligere afleveret hver sit skatteskema,
og sørget for at min kone kun have tysk, der beskattet, indtægt...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-09 21:04

Hvis hun ikke tidligere har betalt i DK skal du heller betale nu....

Har I haft hver sin selvangivelse skal du IKKE skrive hendes beløb på DIN angivelse....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-09 21:16

>skal du IKKE skrive hendes beløb på DIN angivelse...

Enig refi,

det var det jeg skulle til at gøre ifølge det udsendte special additions skema,
og så var der nogle alarm klokker der ringede...

Derfor mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-09 21:18

Har I ikke tidligere været sambeskattet ?????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-09 21:56

Jo, sambeskattet, men under hensyn til, at der var betalt skat af min kones tyske indtægt.
Faktisk havde jeg i mange år dobbelt person fradrag, derfor måtte hun ikke have dansk indtægt.

Hvordan total sambeskatningen blev udregnet har jeg aldrig kunnet finde ud af.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-09 22:46

Det vil så komme til at køre efter samme regler.....

Men har du ikke tidligere sat hendes indtægt på din selvangivelse, skal du heller ikke gøre det nu...

Og skatten er vel allerede afregnet ????? (i Tyskland)

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-04-09 18:04

Tak for svaret granner01.
Jeg fik kontakt til vort lokale skattekontor; helt i Tønder, men det er lige meget.

Jeg skal nu bare sende min afdøde hustrus tysk beskattede indtægt og så laver de resten...

Kommentar
Fra : Wolf10

Dato : 15-04-09 18:54

Selv tak Svend og jeg er glad for at du fandt ud af det.