/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Nye fliser/hævning af gulv
Fra : Sindt01
Vist : 1921 gange
20 point
Dato : 15-03-09 20:14

Hej

Vi har snakket om at få nye fliser på i badeværelset, men vi skal lige have hævet gulvet 2 cm. Skal vi fjerne de gamle fliser først eller skal vi bare komme selvnivilerende beton på de gamle. Det skal siges at der er gulvvarme i gulvet og at brusekabinen ikke skal have nye fliser. så vi håber vi kan slippe for en ny membran.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-09 20:24

Klamhuggere ville bare lægge nye ovenpå og slukke for gulvvarmen....

En håndværker ville brække det gamle op og lægge ny gulvvarme (du fortæller jo ikke om det er vand eller el)

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 15-03-09 20:30

Det er vandvarme og gulvet er kun 4 år.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-09 20:32

Så er der kun 1 vej, med mindre du dropper gulvvarmen.... (eller har penge nok til varmeregningen)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-09 20:33

Det kan jo så undre HVORFOR gulvet pludselig skal hæves

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-03-09 20:43

Sindt01

det ville være spild af arbejde at banke de gamle fliser op, med selvnivvelerende gulvspartelmasse må du lægge max. 5 cm men du skal tage højde for at der max må være 10 cm over gulvvarmerørene, for maximal ydelse af gulvvarmen, såfremt de er lagt korrekt med 30 cm imellem rørene.

mvh
per

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 15-03-09 20:47

Grunden til at det skal hæves er at mindske det trin vi har ud i badeværelset og så for at få gulvet helt lige, da der er nogle af fliserne der ikke ligger lige. Havde faktisk tænkt på at ligge et slidlag efter jeg har pillet de gamle op. Det skal også siges at brusekabinen er bygget op i glassten.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-03-09 20:48

refi

hvad mener du med klamhuggere i normal tale hedder det klamPhugger

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-03-09 20:51

Sindt01

hvordan havde du tænkt dig at lægge et slidlag på under 1 cm normale gulvfliser samt klæber bylder mellem 1,2 & 2,0 cm

ved du hvad et slidlag er ??

per

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 15-03-09 20:51

Til bimsamie

Varmeslangerne ligger 8-9 cm nede, men hvad med varmen kan den godt komme op til de nye fliser eller vil man skulle skrue mere op for den.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-03-09 20:52

bylder = fylder

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-03-09 20:54

Sindt01

det ville ingen betydning have når det først er gennemvarmet en gang, forudsat at der er udlagt isolering under klaplaget, hvorpå varmeslangerne er lagt.

per

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 15-03-09 20:55

Et slidlag er et lag så man lettere kan lave diverse fald i et rum, og der kan være 1,5-2 cm slidlag plus klæb og fliser. Hvis de gamle er væk altså.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-03-09 20:57

Sindt01

så vidste du det ok, men nu var den løsning jeg skrev uden at opbryde, du skulle nok prime de eksisterende gulvfliser inden udlægning af spartelmassen.

per

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 15-03-09 21:08

Ok, men det næste er så at der er en riste som jeg har fået at vide fra en mure at jeg kan sløjfe. Måden han foreslog det på var at ligge en flise over den med siliconelim istedet ofr klæb er det iorden. Risten har ikke noget formål.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-03-09 21:14

Sindt01

hvis du er sikker på at risten/afløbet ikke er tilsluttet/er i brug skal du udstøbe den med en grus cement blanding 5:1 for eksempel og så afrette som ovenpå fliserne.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-03-09 21:14

sindt01

men vær nu sikker på at der ikke er et sideindløb fra feks. håndvasken

per

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 15-03-09 21:17

Den er tilsluttet bruseren og håndvaske men bliver ikke brugt som gulvafløb.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-03-09 21:31

sindt01

ja så kan du ikke tilstøbe den, du skal så lægge en forhøjelsesring i plstic (grå) og derpå lægge en ny rist, da der skal være mulighed for at rense rørene med en rensesplit, du må under ingen omstændigheder lukke den af.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-03-09 21:32

Sindt01

såfremt du har en opkant til brusenichen er det et lovkrav at der er et yderligere gulvafløb ud over det i bruseren.

per

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 15-03-09 21:42

Der er kant på til bruseren, fik lavet en i rustfri stål 50*50 da vi lavede brusekabinen. Mener faktisk også at mureren sagde at jeg skulle kunne tage flisen op igen hvis afløbet blev stoppet. Det var bare for at det ser lidt bedre ud med en flise istedet for risten.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-03-09 21:49

du kan idag få flere forskellige ristmønstre, det er den eneste udvej.

per

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 15-03-09 21:55

ok så må vi gøre det, så skal jeg bare løsne den gamle riste og lægge forhøjelse ring i og så bruge primer og selvnivvelerende gulvspartelmasse hvad vil du anbefale af matrialer

Accepteret svar
Fra : bibsamie

Modtaget 20 point
Dato : 15-03-09 22:10

Sindt01

du går ikke galt i byen hvis du bruger LIP's produkter

jeg må desværre smutte nu, vender tilbage i mogen hvis jeg kan hjælpe jer.

per

Godkendelse af svar
Fra : Sindt01

Dato : 15-03-09 22:16

Tak for svaret bibsamie.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 16-03-09 02:47

Sindt01

selv tak, skulle det være en anden gang.

dbh
per