/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Plane topstykke diskution:
Fra : andreas_andersen
Vist : 1535 gange
120 point
Dato : 02-04-03 17:30

hvad er erfaringerne? Plane topstykket ja - eller nej?

Venlig Hilsen Andreas andersen

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-04-03 18:41

min erfaring er at det skal F***** være præcist slidt ned eller er det lige til skraldespanden hvis det ikke kan redes med flydende pakning..

at sidde med det på en flise tager både lang tid og bliver nemt upræcist..

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : andreas_andersen

Dato : 02-04-03 20:12

Overvejede at gøre det på en drejebænk og med en slibemaskine... Tror du så det kunne blive præcist? Og giver det nok til at forsøge at prøve?

Vh. Andreas Andersen

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-04-03 20:13

hmm jah det ville mene at du godt kunne...! eller en båndsliber skulle kunne gøre det..!

Kommentar
Fra : andreas_andersen

Dato : 02-04-03 20:29

Nu har jeg osse lige fundet noget om tuning:

" Man fjerner simpelthen 1 - 1,5mm af anlæggerfladen fra bunden af cylinderen!
Hvis man undlader at pille ved skyllekanalerne, så er bundtrækket endnu mere markant ved dette trick. Nu bliver kanalerne rykket længere tilbage, og eksplosionen opholder sig også længere tid i forbrændingskammeret = mere tryk på stempel og krumtap ved lave omdrejninger = bundtræk! I øvrigt åbner indsugningskanalen også 1 - 1,5mm tidligere, og det kan give et par km/t på toppen på en LOVLIG cylinder... "

Har nogle gjort dette før? Kan det anbefales på gamle knallerter? Honda melody?

Vh. Andreas Andersen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-04-03 20:51

Der er mange meninger om tuning af motorer, her er en af dem.
Jeg vil hellere dreje 1-1,5 mm af bunden på stemplet. Skal du dreje af bunden på cylinderen skal den rettes meget nøjagtigt op (med ur).
Hvis du har noget slibemiddel kan du på en tyk glasplade slibe dit topstykke helt plan, efter afdrejning med et hårdmetal drejestål (også her opretning med ur). Pas lige på, topstykkets køleribber er lidt sarte når du spænder på dem.
Emesen.

Kommentar
Fra : andreas_andersen

Dato : 02-04-03 20:56

Når du siger dreje, mener du så ikke slibe? Og hvordan rette op med "UR?"
Tak for indlæggene..
Vh. Andreas

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-04-03 21:16

Dreje i en drejebænk på et maskinværksted.
Du kan også slibe i en drejebænk.
Der bruger man et micrometerur til at måle hvor meget udslag (det emne der skal drejes af) giver, der må helst ikke være udslag inden man begynder at dreje. Det vil sige at emnet (topstykket) "løber" lige. Hvis stemplet drejes af er det nemmere at få det til at "løbe" inden der drejes af. Det gjorde jeg selv en gang og min express kunne køre 70km i timen i tre timer. Så tog politiet mit stempel.
Emesen.

Kommentar
Fra : andreas_andersen

Dato : 02-04-03 21:20

Hvad kan der ske hvis jeg tar 1 mm fra cyllen? Og jeg gør det så lige jeg kan evt. tjekke med vaterpass...
Vil dette indgreb give noget?

Andreas Andersen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-04-03 21:32

Tja - jeg kan ikke råde dig der.
Emesen.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 03-04-03 08:55

du skal ikke fjerne noget fra cylinderen..!

Hvilken knallert snakker vi om..?

Kommentar
Fra : andreas_andersen

Dato : 03-04-03 14:45

vi snakker om en Honda Melody.. Syntes i jeg skal plane topstykket på sådan en? Og hvor mange mm snakker vi så om?

Andreas Andersen

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 03-04-03 15:17

såden en kan du sagtens plane det på..

Hvis jeg var dig ville jeg tage lidt ad gangen køre med det lidt og så måske tage noget mere af hvis det går godt..!
ang. hvor meget du kan tage af er lidt svært at svare på.. jeg har set en puch maxi hvor et var slidt helt ned og den kørte godt..!

så lidt ad gangen er mit råd..!

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : andreas_andersen

Dato : 03-04-03 15:38

Bare en lille mm af gangen? Hvor lang tid holder lejerne?

Andreas

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 03-04-03 15:41

ja ca en mm ad gangen er fint..!

hvor længe lejerne holder..? i krumtappen..? det ved jeg ikke det kommer jo an på deres nuværende stand osv. de skal nok holde det tror jeg ikke at du skal bekymre dig så meget om.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : andreas_andersen

Dato : 03-04-03 15:47

Oki.. Bare det fineste sandpapir så muligt?

Larmer scooteren mere af dette indgreb?

Andreas..

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 03-04-03 15:52

nej den kommer ikke til at larme af det..

start med en grov sandpapir så kan du pusse efter men en fin..

du kan jo også hakke stemplet så, når du alligevel skal have det af.. (selvfølgelig op til dig)

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Tutbenne

Dato : 05-04-03 13:33

altså jeg har planet mit på filserne og det har givet min 30 km/t mere

Kommentar
Fra : Mchc

Dato : 06-04-03 01:14

Hej, kender du ikke en på et Maskinværksted ??, der ville du kunne få et stykke komprimeret stål [det er 100% rundt], drej så samme gevind som i tændrøret - spænd det i tændrørshullet og tag en skrupspån på 1mm og en sletspån på 3/10 mm - så skulle du være dækket helt ind, og dit topstykke er 100% plan.

Mic

Kommentar
Fra : Mchc

Dato : 06-04-03 01:18

Hej igen, jeg glemte lige at nævne for dig......aldrig slibe på en flise eller båndpudser eller andet gejl, det bli'r aldrig helt plant. Brug en drejebænk og en højhastigheds platte eller et tudestål til afretning af et topstykke.

Mic

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-04-03 12:00

Der mangler lige!
Når topstykkets pakflade er drejet af, kan man på en tyk glasplade med noget slibemiddel polere pakfladen helt glat. Der skal slibes i 8 taller. Glaspladen bliver mat.
Emesen.
Husk lige at dine bremser nu skal være gode.

Kommentar
Fra : Lars4001

Dato : 06-04-03 17:50

Hej!!

Lad være med at begynde at slibe i din cylle/topstykke/stempel, en ny cylle fås hos protuna.dk for et par hundrede.
Og det vil med garanti give et bedre resultat, du kan evt. montere en motor fra en jog, det kan sagtens lade sig gøre...

Lars