/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Sygesik-kort forskel på 1 og2?
Fra : nosunshine5
Vist : 8623 gange
50 point
Dato : 14-03-09 14:58

Hvad er forskellen på at være i gruppe 1 og 2 på ens sygesikringskort?
Jeg ved man kan vælge frit mellem læger fra gang til gang og skal vist betale et gebyr hver gang. Og vist nok også kunne gå direkte til special-læge uden henvisning og stadig skulle betale et gebyr per gang.

Men hvad er fordelen for den enkelte og hvad er den økonomiske side? Er der en fordel eller bagdel der?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-03-09 15:12

Gruppe 2 patienter betaler selv en del hos læge, spaciallæge, fysioterapeut og derfor kan man vælge frit uden henvisning.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 14-03-09 15:12

At være i sygesikrings gr. 2 er ved at være et levn fra gamle "snoppede" dage

Ja, du kan frit vælge læge og speciallæge fra gang til gang, mod et klækkeligt beløb

Når du er i gruppe 1, har du en fast huslæge, med mulighed for at skifte læge via sygesikringe.

Det er gratis at gå til læge og speciallæge, men du skal have en lægehenvisning fra din huslæge for at komme til speciallæge - undtagen øre/næse/halsspeciallist

Når du er i gruppe 2 - hvor du selv betaler - er det ikke usædvanligt, at man kan springe ventetiden over, men man kan altså også få lov til at springe den over, hvis du som gruppe 1 forsikret selv betaler (dette er der nok ingen læger-speciallæger der vil indrømme)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-03-09 15:23

Læge, tandlæge og speciallæger, må tage den pris for gruppe 2 patienter, som de har lyst til, hvori mod der er faste takster for gruppe 1 patienter, så det kan blive temmelig dyrt at være gruppe 2 patient

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-03-09 15:32

jeg betaler 235 kr hver gang jeg er hos lægen, som jeg selv kan vælge, ligeledes skal jeg ikke have henvisning til spec. lægerne, men ellers er der ikke den store forskel, andet end man føler sig en smule til grin en gang imellem ( det er kun møntet på dette indkæg IKK)

har tænkt meget på at få en fast læge her i byen, og så spare de penge.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-03-09 15:33

det skal også lige oplyses at hvis jeg skal bruge vagtlægen koster det også.

per

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-03-09 15:40

bibsamie...........Hvis du alligevel benytter den samme læge hver gang, og den læge også vil henvise til speciallæge du måtte ønske, ja så er det helt til grin, ikke at skifte til gruppe 1

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-03-09 15:55

Nordsted1

som skrevet har jeg tænkt meget over det og gør det i løbet af måneden, da jeg nu går og venter på førtidspension, grundet ødelagt ryg.

per

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-03-09 16:06

Per, du kan gøre det via nettet- hvis du har dankort

Taget fra en tilfældigt valgt kommunens hjemmeside, men jeg vil tro det er ens for alle kommuner, at du kan gøre det via nettet, hvis du har et dankort... men ens for alle kommuner, du kan kun skifte gruppe en gang om året

Du kan skifte sygesikringsgruppe mod betaling af gebyret for et nyt sundhedskort (sygesikringsbevis), når du har været tilmeldt en gruppe i min. 1 år. (se det til enhver tid gældende gebyr for nyt sundhedskort på borger.dk)

Du kan skifte sygesikringsgruppe via Esbjerg Kommunes selvbetjeningsløsning og betale med dankort.

Læs mere om de 2 sygesikringsgrupper her.

Skift gruppe

Alternativt kan du henvende dig personlig eller skriftlig til ét af Esbjerg Kommunes 3 borgerservicecentre.

Dit gruppeskift får virkning 14 dage efter den dato, hvor vi har registreret det i kommunen.

Når du skifter fra gruppe 2 til gruppe 1, bliver du automatisk optaget, når du vælger læge.

Du får et nyt sygesikringsbevis efter ca. 2 uger.

Hvis du skal på ferie i udlandet inden for de 2 uger, kan du få et midlertidigt rejsesygesikringsbevis ved at kontakte ét af Esbjerg Kommunes 3 borgerservicecentre.

http://www.esbjergkommune.dk/Borger/Sundhed%20-%20Sygdom/Sygesikring/Skift%20af%20sygesikringsgruppe.aspx

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-09 16:10

Sygesikringskortet er udgået og gælder ikke mere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-03-09 16:15

Transor.... hvad mener du?? mit det gule sygesikringsbevis, har jeg desværre lige brugt alt for meget, og det virker da

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-09 16:27

Se godt efter, og du vil se at det gule ikke er et sygesikringsbevis, men et sundhedskort.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-03-09 17:00

Så må jeg have en sparsommelig kommune, for jeg har ikke fået nyt siden 01.05.04

og der står sygesikringsbevis på

Nå skidt pyt, skidtet virker

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 14-03-09 18:58

at sygesikringskortet har skiftet navn, er sikkert pga at regeringen tror befolkningen bliver mere raske når det hedder noget med sund i stedet for noget med syg

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-03-09 19:56

Nu Hedder det jo sundhedsstyrelsen og ikke sygestyrelsen. Og så fremdeles.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-03-09 22:59

Det har nu altid heddet Sundhedsstyrelsen, også dengang det hed sygesikringkort - hvilket mit kort så hedder endnu--- sygt hva'

Kommentar
Fra : ThomasHU

Dato : 16-03-09 09:32

Siden Januar 2008 har reglerne om det gule sygesikringskort været ændret. Udover også at blive kaldt ‘det gule sundhedskort’ er der to ændringer i dækning uden for Danmarks grænser. Kortet gælder stadig for rejser i op til 30 dage indenfor EU, men ikke længere i lande som Tyrkiet, Kroatien, Israel og Tunesien.

Den vigtigste ændring er at kortet ikke længere dækker hjemrejse efter sygdom og ulykke uden for norden. Det vil sige, at udgifter til læge- og hospitalsbehandling, medicin m.m. i forbindelse med akut opstået sygdom eller ulykkestilfælde er dækket, men du skal selv betale hjemtransport hvis du ikke kan ændre din flybillet - eller har anden forsikringsdækning.

Det har ikke direkte noget at gøre med gruppe 1 eller 2 spørgsmålet, men det er en vigtig ændring hvis du skal på ferie.

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 10-04-09 11:29

Gruppe 1
– som betyder, at du er tilmeldt en bestemt praktiserende læge eller en lægepraksis.

Hvis du er i gruppe 1, skal du have henvisning fra din læge til behandling hos speciallæge, fysioterapeut, fodterapeut og psykolog. Dog kræves der ikke henvisning til øre- og øjenlæge, tandlæge og kiropraktor. Sygesikringen betaler alle udgifter til hjælp hos den alment praktiserende læge eller speciallæge.

Gruppe 2
– som betyder, at du ikke er tilmeldt en bestemt praktiserende læge. Du skal være opmærksom på, at gruppe 2 patienter ofte skal betale et beløb for lægens ydelser – udover det beløb, som sygesikringen betaler for behandlingen.

Hvis du er i gruppe 2, kan du frit søge behandling hos alment praktiserende læge, speciallæge, tandlæge og kiropraktor. Du skal stadig have lægehenvisning til fysioterapeut, fodterapeut og psykolog (som praktiserer efter overenskomst med sygesikringen).

Du får samme tilskud fra sygesikringen, som en gruppe 1-sikret patient får til en tilsvarende behandling. Nogle steder bliver tilskuddet trukket fra regningen, og du skal selv betale den øvrige del af lægens honorar. Andre steder skal du først betale hele regningen, og du kan derefter få tilskuddet refunderet hos kommunen.Alment praktiserende læger, speciallæger, tandlæger og fysioterapeuter fastsætter selv størrelsen af honoraret for behandling.

Børn under 15 år skal have tilladelse til at skifte gruppe fra den, der har forældremyndigheden. Unge mellem 15 og 18 år kan vælge sikringsgruppe uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver eller værge.

med andre ord Gruppe 2 spare ikke noget i skat eller andet man betaler for det konstante frie valg, samt at blive fri for nogle henvisninger.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-04-09 15:54

nopops

hvad prøver du at fortælle/skrive som ikke tidligere er skrevet i dette indlæg ?? en opsummering er ikke nødvendigt.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 10-04-09 20:13

En opsummering er nu heller ikke at kimse af. Tak for det.

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 17-05-09 22:23

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Delphin1

Dato : 20-12-13 13:15

Havde spørgsmål ang. forskellen på gruppe 1 og 2 og disse er besvaret. Men som tillægsspørgsmål:

Jeg er gruppe 2 og vil gerne flytte til 1 pga. det anførte. Jeg er dog også medlem af DANMARK og får derfra refusion. Det er lidt af en jungle at finde ud af hvad man egentlig får retur, da der findes en laaaang liste vedr. tilskud m.v.

Mit spørgsmål går på, om det også er en fordel at skifte fra 2 til 1 selvom jeg er medlem af DANMARK elelr om det opvejes ?