/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hvad siger i til
Fra : troldenesdhb
Vist : 1130 gange
175 point
Dato : 12-03-09 21:47

http://www.medion.com/ms/aldi/md30158/dk/flash.html

hvorfor står der ikke om det er mpeg2 eller 4

Kommentar
Fra : iah

Dato : 12-03-09 21:55

Det har de sikkert sparet væk, husk på det er en dicountforretning...

Men du kan sikkert gå hen i forretningen og få det at vide.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-03-09 21:57

Hvis ikke der direkte står MPEG-4 er det mest sandsynligt at det kun er MPEG-2

Kommentar
Fra : iah

Dato : 12-03-09 22:16

Der er også mulighed for at få det opklaret her:

http://www.medion.dk/

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-03-09 23:00

Jamen går den så går den, de er nok ligeglade om det TV ikke kan bruges om nogle år, de ved måske at det ikke holder til 2012.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-03-09 07:30

Hvis man kikker "sig omkring" på de som sælger alskens TV i øjeblikket, så kan man roligt gå ud fra, at hvis ikke de tydeligt skriver hvad det indeholder af data, så er det fordi apparatet ikke har de nye data! Det er nu, at alle skod-tv skal ud!

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-03-09 08:43
Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-03-09 08:52
Kommentar
Fra : Line99

Dato : 15-03-09 09:18

Hej Trold

Jeg har selv et nyt stort Medion TV, som jeg er meget glad for (man kan jo også købe guld for dyrt!!) . Det er med nogenlunde de specifikationer, som det du linker til.

Jeg kan se at på dit link, da er der integreret DVB-T tuner, det havde mit tv så ikke, men det klares med en DVB-T box ved siden af (som jeg havde i forvejen).

Det næste digitale signal vi snart skal ''tilpasse os'' tror jeg nok er det der hedder DVB-C, og det vil dette tv i dit link så ikkke umiddelbart kunne udføre, men så mener jeg at man bare tilslutte en DVB-C box (formentlig 300-1000kr) til den tid.

Hvis jeg var dig ville jeg købe det - du har jo (tror det er) 30 dages returret - Det er i hvert fald 14 dages returret.

(Gamle tv og det skal forstås, som de der ikke længere kan repareres INDENFOR garantien, bliver alligevel IKKE repareret nogle steder - timebetalingen bliver for dyr)

Nogen har fortalt mig at den største forskel på tv er noget med hvordan de automatisk ''trækker'' specielt gamle billedformater ud /frem /tilbage til at passe til dimentionerne på nutidens tv, altså noget med om billedet kommer til at ligne ''sammenpræssede frøer'' eller ''udstrakte giraffer'', men her er det på mit medion i de få tilfælde hvor der er et problem mulighed for manuelt at skifte 16:9 til f.eks. 4:3 (som f.eks. ved gamle film, hvor der så ved 4:3 bliver sorte bjælker ude i siderne, så billedet ikke ligner sammenpræssede frøer)

Det er måske heller ikke så blæret at have et Medion tv stående, men ellers har jeg ikke fundet noget negativt ved dette tv.

DVB-T, tror jeg nok er noget med MPEC 2
og DVB-C, tror jeg nok er noget med MPEC 4 (som er det nye)

Men hvis andre kloge ikke kommer og fortæller mere om disse forekelle, så søg lidt på dem. f.eks. DVB-C
http://www.google.dk/search?hl=da&q=dvb+c&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=&aq=f&oq=

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-03-09 09:35

DVB t og C og mpeg 2 og 4

Har ikke noget direkte med hinanden at gøre

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1207637872

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 15-03-09 09:46

Fino - bare du har styr på det - jeg er ikke nogen ørn til ''DVB t og C og mpeg 2 og 4'' derfor skriver jeg også ''TROR'' og ikke ''ved''

men prøver bare at sige at jeg er glad for mit Medion og at man saktens kan købe guld for dyrt, jeg synes ikke at man bare skal afvise billige skærme som skod

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-03-09 09:59

Hej Line

Tror det bliver det fra Aldi, så kan man jo levere det tilbage hvis det ikke lever op til forventningerne, det er jo svært i wupti.dk

Det fra Aldi er dog kun MPEG 2

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 15-03-09 10:29

Trold, nu ved jeg jo heller ikke hvad du er vandt til i forvejen, men prøv at lave det eksperiment at gå ud og kigge på de rigtigt dyre tv til 15.000 - 20.000 - det gjorde jeg - og kunne egentlig ikke se at forskellen var SÅ stor, andet end lækkert navn og chassis i lækre materialer.

Ved den lejlighed kan du jo spørge i forretningerne til de nye ''formater'' der snart indføres i dk, og om det ikke er rigtigt at man bare så kan købe en ''box'' til den tid.

I ''gade'' butikkene (fona, 2tal etc.) har de jo også de billige skærme, så kan du jo få dem til at forklare dig forskellene. Spørg f.eks.: hvorfor du skal købe det dyre og ikke det billige.

Et eller andet sted har jeg set noget om at det faktisk kan være en fordel at man selv kan vælge den ''dims /box'' til det digitale signal, fordi de indbyggede ikke altid er de bedste. (På vores computer vil vi jo også helst selv vælge f.eks. grafikkort)

På dine tre links og i øvrigt når du skal beslutte dig er det måske også vigtigt at tænke over om der er den sammensætning og mængde stik som du har brug for - så f.eks. på dit wupti link, at der var usb tilslutning - find ud af om sådanne ting er vigtige for dig

Jeg vil da også sige - køb det Medion og prøv det hjemme

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-03-09 12:11

DVB-T er hvis man har egen antenne
DVB-C er hvis man har kabel, lysleder, brebånd o.s.v.
DVB-S er hvis man har parabol.

MPG2 er formatet der gemmer film/billeder og tidligere har gjort det
MPG4 er det nye program til film og billeder.

Det svarer bare til at Win98 er udgået og at et nyt er kommet til.

Problemet med MPG er at folk med egne antenner har brug for et TV der kan spille MPG4 efter 2012
Alle andre kan tage det helt roligt, vi vil ikke få brug for at skifte foreløbig.

Er det forklaring nok?

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 15-03-09 12:48

skiiiiiii godt granner

Men rundt regnet, er det korte og det lange vel at man kan have hvilket tv som helst, man skal i givet fald bare have den rigtige ''box'' !?!?

En modtagerboks pr. apparat
Danskere, der i dag får tv via kabel, satellit, bredbånd eller fibernet, vil ikke blive berørt af lukningen af det analoge signal.
http://politiken.dk/tjek/digitalt/billede/article587647.ece

Minister: Køb en MPEG4-boks
Kulturminister Carina Christensen (K) lover mere og bedre tv efter slukningen af det gamle signal.
http://politiken.dk/tjek/digitalt/billede/article587680.ece

Hundredtusindvis af danskere har købt apparater til MPEG2-formatet. Men apparaterne er reelt ubrugelige efter 2012. Hvad vil du sige til dem?

»Vi har gjort noget for at imødekomme de forbrugere ved at kræve, at DR og TV 2 sender i MPEG2-formatet frem til 2012. Det betyder i hvert fald, at de, som udelukkende er interesserede i public service-tv fra DR og TV 2, kan nøjes med det her udstyr. Hvis de så ønsker at se flere kanaler, må de investere i en ny boks«.

Hvad er det gode råd til danskerne?

»De skal sørge for at få købt den nye boks, for så er de fremtidssikrede«.
http://politiken.dk/tjek/digitalt/billede/article587680.ece

mere...
http://www.google.dk/search?hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&hs=Zvo&q=MPeG4&btnG=S%C3%B8g&meta=

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-03-09 13:28

@Line99
Citat
Hvis jeg var dig ville jeg købe det - du har jo (tror det er) 30 dages returret - Det er i hvert fald 14 dages returret.

Forretningen vælger selv om du har ret til returret, ifølgekøbeloven har du kun returret ved nethandel, fordi du ikke fysisk har kunnet se produktet før køb.

Men enig, Medion er da ikke blæret, men virker da helt efter hensigten
Jeg syntes nu heller ikke der er noget blæret ved f.eks. B&O, det er bare for folk med for mange penge

I mit hus er der "kun" almindelig gammeldags antenne på loftet, jeg har valgt at anskaffe en DVB-T tuner for få penge, om den er MPEG2 eller 4 har jeg ikke tænkt over men købte den brugt for 50kr, så det går nok, ihvertfald indtil 2012, godt at lære lidt nyt.. Jeg fik da ihvertfald DR2 nu, det er da et fint program, har betalt for det i flere år, så det er da godt at kunne se det nu

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 15-03-09 16:45

Hej taunusanden

Det med at købeloven IKKE giver returret ved almindeligt butikskøb, men at køb over nettet giver 14 dages returret, det er jeg helt enig i. Lige med hensyn til Aldi skriver de selv her at de giver 30 dage :

'' Kære kunde!

Hos ALDI kan du returnere dine varer senest 30 dage efter købet - mod forevisning af kassebon og uden nogen form for forklaring. Denne returret gælder for alle varer, der ikke er levnedsmidler. Du får naturligvis dine penge tilbage. ''
kilde: http://www.aldi.dk/GARANTIE_DK/index.shtml

Med hensyn til forskellige formater etc fandt jeg disse:

http://www.hdbox.dk/FAQ/Hvad%20er%20MPEG4%20og%20MPEG2.html

http://www.boxertv.dk/?page=1490&display=2210:2772

,,,,,,, så man skaffer bare den box man nu savner

Det jeg mener med ''blær'' er mere noget med at jeg tror at mange nyere tv i bund og grund er så ens, at den største forskel er navnet.

Fjernbetjening kan måske være mere eller mindre lækker at styre rundt med. Men de kan også købes ekstra, hvis det skulle være. Og hvis man har tilsluttet en box, så er det under alle omstændigheder des fjernbetjening man kører med!

Men det vil de jo ikke fortælle kunderne ude i butikkerne at der næsten er samme smøre inden i alle tv. At man kan købe så mange billige ting i øjeblikket, tror jeg mere hænger sammen med finanskrisen, butikker vil simpelthen bare gerne sælge noget!!

Personligt har jeg billedmæssigt ikke set så enorme forskelle, at jeg føler mig snydt ved mit Medion, med mindre man altså ikke kan holde ud af have en Aldi vare midt i stuen.

Og jeg vil sige specielt når fjernsynene er slukkede er de næsten lige grimme alle sammen = store sorte firkanter midt på vægen /stuen etc. hvor man nu lige har dem

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-03-09 18:59

@Line
Okay, jeg vidste ikke at Aldi giver 30 dages reurret, men det er da bestemt god service

Personligt er jeg ligeglad med hvilket mærke det er, det er mere eller mindre det samme der er inden i dem. Der kan selvfølgelig være STOR forskel på brugervenligheden! Jeg vil dog helst have noget med en sort kasse, sølvgrå falder ikke i min smag. Selvom min ene computer skærm er sølvgrå.. Den er købt i Lidl og udover den sølvgrå farve er jeg fuldt ud tilfreds med kvaliteten. Hvis man stadig kunne købe tv i kabinetter i træ, var det nok det jeg ville vælge, men jeg er nok også lidt gammeldags

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-03-09 20:58

Har haft den nævnte Aldi fjernsyn hjemme i stuen nu i 6 timer ca. Det bliver HELT sikkert afleveret igen.

Jeg vil nu prøve Sony Bravia. Jeg aner ikke om det gennerelt er så dårligt billede på en fladskærm, men det var sku deprimerende at se på.

Nu håber jeg så at det næste er bedre, ellers ryger det også retur, og jeg beholder mit gode gamle Grundig 100HZ billedrørs fjernsyn.

men flere gode råd modtages gerne

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-03-09 21:04

Jeg må indrømme at jeg har slået koldt vand i blodet. Det hænger nok sammen med at jeg skal bruge DVB-C, er medlem af en antenneforening (som lover analogt TVmange år fremover).

Jeg vil da gerne have et fladTV, men jeg har tid til at mit billige TV fra Bilka går i stykker. Det er 4 år gammelt. Det giver mig også tid til at vente på at de nye TV med MPG4 kommer på markedet til en fornuftig pris.

Den mulighed har andre med egen antenne ikke.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 15-03-09 22:24

Trold, det er kun af bitter nød at man skifter til fladskærm

Du kan roligt regne med at springet fra billedrør til fladskærm nærmere er et fald - alle billedrør er bedre end fladskærme. Du skal sammenligne fladskærme med fladskærme. Billedrør er simpelthem bare meget beddre i billedkvaliteten. Sort er sort og striber og tern f.eks. mursten, står roligt og knivskarpt, hvorimod fladskærme er grynede og skvulper lidt rundt, men sådanne er livet med flædskærme. Fatter egentlig helle ikke rigtigt hvorfor man holdt op med at producere billedrør og nu kun laver fladskærme. Jeg har vænnet mig til min fladskærm; de er også lettere at placere og flytte rundt; et billedrørs-tv skal jo næsten have større afstand fra vægen end skærmen er bred !!

Jeg vil stadig sige at du skal gå i 2tal eller Fona etc. og sammenligne deres de bedste med deres dårligste fladskærme og her finde ud af hvad du synes er godt /skidt og hvilke forventninger man kan stille til fladskærme. Sørg for at du kigger på tv, hvor modtage-signalet er ok. I Føtex og Bilka, kan du risikere at alle tv deles om et meget dårligt fællessignal, så du i virkeligheden kigger på et dårligt signal mere end at du kigger på tv forskelle. Nogle skærme har blege og matte farver, andre mere fede og dybe farver. Herefter ved du hvad du vil købe og betale for. Nu kender jeg jo ikke det Medion du har slæbt hjem, men prøv lige at træne lidt ude i byen inden du kyler dit Medion, du har alligevel 30 dage at løbe på.

Ps. Elgiganten har også gode tilbud og en butik man kan besøge for at kigge og senere købe over nettet. http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/SearchCatalog-ViewCategory;pgid=BSSz6oZKU8dSR0EjRNJBwx1k0000A5DfM825?CatalogCategoryID=29DD4QFH2qQAAAEOqw803xiY

Endeligt vil jeg sige at i de mindre butikker, er der formentlig mulighed for at prutte lidt om priserne, hvis der viser sig et specielt godt tv som du helst vil eje.

Mit billedrørs tv gik i udue, ellers havde jeg heller ikke skiftet

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-03-09 23:00

Igen enig med Line, mit tv er også med billedrør. Det er kun computer skærm der er flad.

Men altså, jeg købte mit tv brugt for et par år siden, da det forrige tv skulle repareres for 3. gang, jeg vælger for det meste brugt når der er penge at spare. (kun 1,5 år gammelt dengang, tidligere ejer skiftede vist til fladskærm)

Accepteret svar
Fra : Line99

Modtaget 175 point
Dato : 21-03-09 08:37

trold

hvad sir du så til:

http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article1636601.ece

mon ikke det er noget

Godkendelse af svar
Fra : troldenesdhb

Dato : 21-03-09 09:43

Tak for svaret Line99.