/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Hjælpekonti til bogf. af løn
Fra : jakobal
Vist : 2943 gange
500 point
Dato : 12-03-09 08:31

Hej,
Jeg har efter en del år uden at lave løn fået et job hvor jeg skal lave løn igen. Jeg erindrer at jeg havde jeg en kontoplan med hjælpekonti til bogføring af løn. Dels en lønafregningskonto og dels en lønfordelingskonto. På den måde var det nemmere at afstemme mellem de bogførte lønninger og indberetninger til skat. Jeg kan ikke huske hvordan jeg havde sat det op, og om det var for bruttolønnen eller AMB grundlaget.
Er der nogen der bruger sådanne hjælpekonti eller har forslag til hordan det mest hensigtsmæssigt konteres.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 12-03-09 08:38

Vi bruger ikke denne hjælpekonto mere, det forekommer at være lidt overkill til små regnskaber.

Det er AM-grundlaget, der er nøglen - få det hele til at stemme med det hævede beløb på kassekreditten.

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 500 point
Dato : 12-03-09 13:59

Hej

Jeg laver regnskaber for 36 små firmaer, og ved ingen af dem bruger jeg lønafregning/lønfordeling.

Sidst jeg brugte det, da var jeg ansat ved en fabrik med 600 ansatte, og der var det nødvendigt, idet vi så bogførte A-indkomsten på en konto, og så på en "spejlkonto" bogførte modsat og modposten til spejlkontoen var så lønudgift i de enkelte afdelinger/funktion i firmaet.

Ved mindre firmaer hvor lønnen ikke skal fordeles på afdelinger, der er det unødvendigt ekstraarbejde.

Hvis du bruger et lønsystem som f.eks. www.danlon.dk så kan du så ofte du ønsker det kontrollere at summen af AM-indkomst i lønsystemmet stemmer til den bogførte AM-indkomst.

Men for at vende tilbage til dit spørgsmål - så får du et forenklet svar her:

Løn 20.000 - A-skat 5.000 udbetalt 15.000

I mindre firmaer:
kredit bank 15.000
kredit skyldig skat 5.000
debet A-indkomst 20.000

I større firmaer - det samme som ovenfor, med følgende ekstra linjer:

kredit A-indkomst fordeling 20.000
debet løn varemodtagelse 5.000
debet løn picoline 5.000
debet løn chefen 10.000

Hvorved der er to A-indkomst konti som skal have samme saldo med modsat fortegn.

Håber det hjalp

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Godkendelse af svar
Fra : jakobal

Dato : 12-03-09 15:16

Tak for svaret Leo.pedersen.
Så lysnede det. Jeg har flere afdelinger og bogfører noget af lønnen direkte på balance-konti (fx bonus som er hensat tidligere), hvorfor det kan være brugbart.
Mvh
Jakobal